اختراع محصول شوینده بدون بو/ منتظر دریافت تسهیلات 10میلیاردتومانی با هدف اشتغال‌زایی در مازندران هستم
اختراع محصول شوینده بدون بو/ منتظر دریافت تسهیلات 10میلیاردتومانی با هدف اشتغال‌زایی در مازندران هستم
این تولیدکننده منتظر 10میلیاردتومان تسهیلات برای افزایش تولید و اشتغال‌زایی در استان است و پس از دریافت آن می تواند برای 210نفر در 3شیفت کاری شغل ایجاد کند که در شرایط کنونی برای استان مازندران اثرگذار است.

ندای تجن-مدیرعامل شرکت  تولیدی «آکند شیمی خزر» که دو محصول شوینده اختراع کرده، معتقد است که راه‌حل برون‌رفت واحدهای تولیدی از مشکلات و کمک به اقتصاد کشور، پرداخت تسهیلات با بهره 4الی 8درصد به آنان است.

به گزارش ندای تجن-قوی و محکم گام برمی‌دارد، دستانی باز و صورتی گرد،چهل‌ساله است اما وقتی پای صحبتش بنشینی تجربه‌ای چند برابر سنش دارد؛ از 20سالگی در صنعت شوینده فعالیت داشته و 10سالی است که به همراه یکی از دوستانش  واحد صنعتی خودش را در محل شهرک صنعتی شماره یک ساری راه اندازی کرده است.

با توکل برخدا آستین‌ها را بالا زده وبا اراده ایستاده است به خصوص در دوران نامرد شیوع بیماری کرونا، و اکنون قدری حمایت می‌خواهد تا کار را وسعت دهد.

اختراع و ثبت محصول شوینده بدون بو

« مجتبی یوسفی لفورکی»، مهندس شیمی است و با همکاری «حاج احمد نجفی مقدم» که بیش از 20سال در بخش فروش محصولات سابقه دارد، در بخش تولید و عرضه محصولات شوینده با عنوان «پژند، لاکوم، آویشن و کوییک‌شاین »در «شرکت آکند شیمی خزر« مشغول به فعالیت هستند؛ یوسفی یک مخترع است و با تلاش دو محصول جدید با عنوان جرم گیر پژند و مایع لباسشویی جنرال هم به ثبت رسانده است.

تمیزکننده بدون بو و گاز پژند

وی به استفاده از جوهر نمک در دهه‌های گذشته اشاره کرد که پس از آن با نام جرم‌گیر و سپس مایع تمیزکننده شهرت یافت و در حال حاضر مردم با ظرف و کاربردی که دارد، می‌شناسند و ادامه داد: درسال 1392طی 90بار آزمایش برروی محصول شوینده طی یک سال، محصول تمیزکننده بدون بو و گاز پژند که در سطح شیب دار حرکت نمی کند و طی 15تا 20ثانیه پاک کنندگی دارد، تولید کرده است.

مایع لباسشویی پژند

یوسفی هم‌چنین ماده دیگری با عنوان «مایع لباسشویی جنرال» که برای تمامی لباس‌ها در طیف رنگ‌های مختلف کاربرد دارد و هیچ تغییری در رنگ نمی‌دهد را تولید کرد که یک پیمانه 50گرمی آن برای شستشوی لباس در ماشین لباسشویی 7کیلیویی کافی است.

مشارکت با سایر تولیدکنندگان

این تولیدکننده هم اکنون در «شرکت آکند شیمی خزر» با سایر شرکت‌ها که در حوزه تولید محصولات شوینده فعالیت دارند مشارکت می‌کند، برخی از برندهای مطرح کشور در این واحد صنعتی تولید می‌شوند و در اختیار شرکت سفارش‌دهنده قرار می‌گیرد.

به گفته یوسفی حدود 35پرسنل در یک شیفت کاری در« شرکت آکند شیمی خزر» مشغول به فعالیت هستند که میزان تولید در یک شیفت کاری 700تن است، وقتی که حجم کار بالا می‌رود، شیفت را افزایش و میزان تولید را بالا می‌برند.

واحد نمونه برتر در سال 92

صادرات محصول به کشورهای همسایه

وی ادامه داد:بخشی از کار «شرکت آکند شیمی خزر» صادرات محصولات شوینده است که پیش از این به کشورهای عراق و تاجیکستان صادرات داشته‌اند و هم اکنون  صادرات به ترکمنستان ادامه دارد؛ این شرکت در سال 1392صادرات بسیاری به کشور عراق داشته که به عنوان واحد نمونه صادرات صنایع کوچک در استان مازندران معرفی شده است.

مشکلات تولیدکنندگان دردوران کرونایی

این تولیدکننده محصولات شوینده خواستار دریافت تسهیلات با بهره پایین بانکی است و عقیده دارد که تسهیلات کنونی با بهره  18تا 20درصد به تولیدکنندگان ضرر می‌رساند؛ چون در شرایط کرونایی فعلی هزینه تبلیغات، تولید محصولات و پرسنل بالاست، برخی تولیدی‌ها توان سود بیشتر از 5تا 10درصد ندارند و در نتیجه از پس بازپرداخت اقساط تسهیلات برنمی‌آیند و بانک ملک آنان را مصادره می‌کند و آن واحد تعطیل می‌شود.

یوسفی اضافه کرد:در شهرک صنعتی شهید مصطفی خمینی ساری هم این اتفاق افتاده و تسهیلاتی به تولیدکنندگان داده شد که به دلیل مشکلات شرایط تولید و نداشتن زمان تنفس، توانایی بازپرداخت نداشتند و هم‌اکنون از 220واحد صنعتی تنها 40 تا 50واحد در حال فعالیت و مابقی تعدیل شده هستند.

به گفته وی زمانی که تولیدی توان بازپرداخت اقساط تسهیلات را ندارد، در نتیجه پول را از بخش  تولید کشور خارج می‌کند و زمین، ماشین و ملک می‌خرد و به این طریق پول از اقتصاد خارج، به قیمت ملک و زمین افزوده می‌شود و تورم در کشور به وجود می‌آید؛ پس از آن فرد تولیدکننده به صنعت خود رسیدگی نمی‌کند و فعالیت واحد صنعتی کاهش می‌یابد و به رهن بانک می‌رود.

تسهیلات با بهره پایین، راه حل برون رفت از مشکلات اقتصادی

یوسفی راه حل برون رفت مشکلات واحدهای تولیدی و کمک به اقتصاد کشور را پرداخت تسهیلات با بهره 4الی 8درصد و پرداخت سوبسید از سوی دولت می‌داند که آن هم با نظارت بانک در زمینه هزینه‌کرد تسهیلات در بخش تولید، افزایش نیرو و ایجاد اشتغال در جامعه باشد.

 مدیرعامل شرکت آکند شیمی خزر که تاکنون از تسهیلات استفاده نکرده است و با فروش مستغلات بر میزان تولید افزوده است، ادامه داد: در حال حاضر مجموعه صنعتی ما 40میلیارد تومان ارزش مالی دارد اگر دغدغه ما پول درآوردن باشد می‌توانیم بفروشیم و از آن استفاده کنیم اما ما تولیدکنندگان صنعتی نگاه خلق، ایجاد و تولید داریم و با همین هدف به تولید بیشتر ادامه می‌دهیم.

ارتباط زنجیری میان مشکلات واحدهای اقتصادی و آسیب‌های اجتماعی در استان

وی به صحبت درباره ارتباط میان مشکلات واحدهای صنعتی و افزایش آسیب‌های اجتماعی پرداخت و گفت: وقتی واحدهای صنعتی تعطیل و نیروها بیکار شوند، خانواده دچار مشکلات مالی، جسمی و روحی می‌شود و همین موضوع سبب افزایش آمار طلاق و سایر آسیب‌های اجتماعی، مانند:  دزدی و فقر و فحشا و اعتیاد در جامعه می‌شود.

یوسفی به افزایش هزینه‌های زندگی خانوارها در شرایط فعلی اشاره می‌کند که چطور یک پرسنل با حقوق 4میلیون تومان و خانه استیجاری توان هزینه‌کرد برای خانواده را داشته باشد؛ از طرفی آیا پرسنلی که دغدغه معیشت خانواده خود را دارد می‌تواند تمرکز برروی کار بگذارد و خدمات خوبی دهد.

انتظار برای دریافت 10میلیاردتومان با هدف اشتغال‌زایی

این تولیدکننده منتظر 10میلیاردتومان تسهیلات برای افزایش تولید و اشتغال‌زایی در استان است و پس از دریافت آن می تواند برای 210نفر در 3شیفت کاری شغل ایجاد کند که در شرایط کنونی برای استان مازندران اثرگذار است.

  • نویسنده : نداکلایی
  • منبع خبر : ندای تجن