توجه به ارزش بین‌المللی گواهینامه مهارت/رسانه‌ها سهم خود را برای ترویج مهارت‌آموزی بپردازند
توجه به ارزش بین‌المللی گواهینامه مهارت/رسانه‌ها سهم خود را برای ترویج مهارت‌آموزی بپردازند
دبیر کمیته و مسئول مسابقات ملی مهارت در مازندران معتقد است که جامعه نیازمند توجه بیشتر به مهارت آموزی دارد و در این میان رسانه‌ها هم در آشنایی و ترویج مهارت آموزی سهم خود را بپردازند.

به گفته بهداد رحیمی شورمستی قرار بود که مسابقات ملی مهارت در رشته‌های آشپزی و قنادی درسال گذشته برگزار شود که به دلیل شیوع بیماری کرونا به تاخیرافتاد.

وی با بیان اینکه مسابقات ملی مهارت هر ساله و مسابقات جهانی هر دو سال یک بار برگزار می‌شود، افزود:در سال جاری شرکت کنندگان از ۱۷ استان حضور دارند و نفر برگزیده در نوزدهمین دوره مسابقات ملی مهارت رشته‌های آشپزی و قنادی به  مسابقات جهانی مهارت شانگهای چین اعزام می‌شود.

رحیمی از اقدامات انجام شده پیش از برگزاری مسابقات ملی مهارت گفت و ادامه داد: به دلیل شرایط اقتصادی ناشی از شیوع کرونا، جذب اسپانسر برای برگزاری مسابقات کار دشواری بود که با همکاری واحدهای صنعتی محقق شد.

دبیر کمیته و مسئول مسابقات ملی مهارت در مازندران به همکاری دانشگاه‌های آزاداسلامی، دانشگاه فنی‌و حرفه‌ای و مدارس سما و آموزش و پرورش در برگزاری مسابقات اشاره کرد که سبب  هم افزایی و رقابت میان کارآموزان شد.

وی با بیان اینکه تعداد شرکت کنندگان در مسابقات رشته‌های آشپزی و قنادی به دلیل تسهیل دسترسی به ابزار ساده و نیاز نداشتن به ابزار خاصی بیشتر از سایر برنامه‌ها است، اضافه کرد: در مسابقات ملی مهارت سال جاری نیز امکان حضور شرکت کنندگان از 31استان فراهم بود و تعداد افراد هم بیشتر بود که متاسفانه برخی به کرونا مبتلا شدندو نتوانستند حضور یابند.

رحیمی به اهمیت گذراندن دوره‌های مهارت آموزی زیر نظر مراکز آموزشی فنی و حرفه ای اشاره کرد و گفت: در جلسه ای با مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی، پیشنهاد شرکت دانشجویان در دوره کارآموزی از جانب اداره کل فنی و حرفه ای مطرح شد که قرار است همکاری لازم صورت گیرد.

این مسئول به اهمیت ترویج مهارت آموزی در میان اقشار مختلف جامعه اشاره کرد و افزود: رسانه ها سهم خود را در زمینه آگاهی رسانی به مردم بپردازند تا بازدید عمومی خانواده ها از کارگاه های آموزشی فنی و حرفه ای در مراکز دولتی و آزاد ترویج و گسترش یابد.

وی با بیان اینکه کشور آلمان تجربه خوبی در مهارت آموزی به مردم برای گذر از بحران اقتصادی  داشت، گفت: مسلما در کشور ما هم با ترویج مهارت آموزی می توان نرخ بیکاری را کاهش و به رشد اقتصادی یاری رساند.

به گفته رحیمی به دلیل اینکه گواهینامه آموزش فنی و حرفه‌ای همسان با سازمان جهانی کار Ilo است و ارزش بین المللی دارد، برای کار کردن در کشورهای خارجی مورد قبول است و افراد با گذراندن دوره‌های مختلف می توانند از آن بهره‌مند شوند.

  • نویسنده : نداکلایی