برگزاری نخستین جشنواره کئی‌پلا در آبان‌ماه سال جاری/کئی‌پلا میزبان سفره رستوران‌های مازندران می‌شود
برگزاری نخستین جشنواره کئی‌پلا در آبان‌ماه سال جاری/کئی‌پلا میزبان سفره رستوران‌های مازندران می‌شود
نخستین جشنواره کئی پلا با هدف معرفی این غذای محلی مازندرانی در میان مردم و ترویج آن به منوی رستوران های سطح استان قرار است روزهای 18و 19آبان ماه سال جاری برگزار شود.

به گزارش ندای تجن- کدو تنبل یا همان کدو حلوایی  در بسیاری از کشورها به عنوان یک خوراکی پرطرفدار در نظر گرفته می‌شود و از آن غذاهای متنوعی درست می‌کنند. اما در کشور ما هنوز تنها در بخشی از شهرها مورد استفاده می‌گیرد و افراد زیادی هستند که حتی نمی‌دانند طعم این کدوهای بامزه چگونه است. بد نیست بدانید ترکیب طعم مرغ و کدو در کنار هم مزه شگفت انگیزی به کدو پلو که محلی‌های مازندرانی به آن «کئی پلا» یا« کهی پلا» می‌گویند، می‌دهد که خواص بی‌نظیری دارد.

تیرماه سال جاری بود که علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سابق در نامه‌ای به استاندار مازندران ثبت ۱۰ اثر فرهنگی استان در فهرست آثار ملی را اعلام کرد که یکی از این آثار کئی پلا (کدو پلو) پلوی محبوب مازندرانی‌ها است ومهارت پخت غذای کئی‌پلا (بیجی پلا)» به شماره ۲۲۲۵ در فهرست میراث فرهنگی ناملموس ثبت ملی شد تا بتواند یاد و خاطره غذای سنتی مازندران را زنده نگه دارد.

در راستای معرفی این غذا شهرداری ساری قصد برگزاری نخستین جشنواره «کئی پلا »در آبان‌ماه سال جاری را دارد که امروز عصر 15آبان نشستی با محوریت جشنواره با حضور اصحاب رسانه استان در محل عمارت شهرداری ساری برگزار شد.

برگزاری نخستین جشنواره کئی پلا در آبان ماه سال جاری

دکتر علی رمضانی پاجی در این نشست به تهیه  22نوع غذا از متعلقات انواع کئی در استان اشاره کرد که متاسفانه آن طور که باید شناخته نشده است؛ غذای محلی کئی پلا در گذشته بیشتر میان مردم رواج داشت و غذای قشر متوسط رو به پایین بود.

وی گفت: نخستین جشنواره« کئی پلا »طی مدت دو روز ۱۸و ۱۹آبان ماه سال جاری در محل بوستان ولایت ساری برگزار می شود، این جشنواره نمایشگاهی دارای 11غرفه است که محدودیت وجود نداشت و 2غرفه هم به شهرستان بابل اختصاص یافت.

رمضانی پاجی بیان کرد:هزینه‌ای از غرفه داران برای حضور در جشنواره گرفته نمی‌شود و علاقه‌مندان به بازدید از جشنواره کئی پلا می‌توانند از ساعت ۱۲تا ۲۱به بوستان ولایت مراجعه کنند.

وی افزود: با توجه به اهمیت حفظ  آداب و رسوم مازندران ،قرار است دبیرخانه دائمی جشنواره کئی پلا در ساری تشکیل شود ؛ در کنار آن قرار است جشن های دیگری هم با هدف ایجاد شادی و فرهنگ سازی با هزینه حداقلی 10تا 15میلیون تومان برگزار شود.

اهمیت ترویج غذای مازندرانی کئی پلا به منوی رستوران‌ها

رییس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری ساری برگزاری نخستین جشنواره کئی پلا رادر کنار ایجاد شادی عمومی،  فرصتی برای سودبخشی شهرداری ساری اعلام کرد که قرار است کلاس‌های آموزشی از سوی سازمان مدیریت پسماند و سازمان سیما، منظر و فضای سبزشهرداری ساری با حضور مردم برگزار شود.
سیامک حبیبی عقیده دارد که اگر به غذای مازندرانی کئی پلا توجه نشود و در منوی رستوران‌های سطح استان قرار نگیرد، در حد یک خبر باقی می‌ماند و  به ندرت فراموش می‌شود.

حبیبی به اهداف شهرداری برای ایجاد دوستی میان شهرهای استان اشاره کرد و گفت:مازندران در گذشته از رقابت میان شهرها آسیب دیده است که نمی خواهیم تکرار شود.

 به گفته وی در ادامه برقراری اعتماد میان شهرداری و سایرنهادها و تعیین مکان مشخص برای برگزاری جشنواره کئی پلا ، در سال آینده سایر شهرداری‌های اطراف هم برای همکاری دعوت می‌شوند.

لزوم آغاز گفتمان فرهنگ شهروندی از سوی رسانه‌ها

معاون خدمات شهری شهرداری ساری نیز با بیان این موضوع که به زبان مازندرانی در  استان کمتر توجه می‌شود اما گیلانی‌ها به زبان خود اهمیت می دهند، گفت: ما مازندرانی‌ها به داشته‌های فرهنگی خود باور نداریم چون از ابتدا به انجام اقدامات فرهنگی توجه نکردیم.

علیرضا حمیدی با اشاره به اینکه شناخت داشته‌های فرهنگی و باور به آنان دارای اهمیت است، افزود:نیاز به همکاری رسانه‌ها در پرداختن به موضوعات فرهنگی و اجتماعی داریم؛ رسانه‌ها انتقاد کنند اما لازم است تا گفتمان فرهنگ شهروندی را آغاز کنند.

وی ادامه داد:برگزاری جشنواره کئی پلا شاید به اندازه لازم توانایی معرفی این غذا به مردم کل استان را نداشته باشد و نیاز به تدوام و همکاری رسانه‌‌هادر ترویج این آداب و رسوم وجوددارد.

جشنواره کئی پلا