لزوم ترویج آموزش‌های مهارتی از پایه متوسطه برای نهادینه کردن مهارت‌آموزی در جامعه
لزوم ترویج آموزش‌های مهارتی از پایه متوسطه برای نهادینه کردن مهارت‌آموزی در جامعه
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران مازندران برترویج آموزش‌های مهارتی از سنین اول متوسطه تا جوانان جویای کار تاکید کرد تا مهارت آموزی در جامعه نهادینه شود.

به گزارش ندای تجن-سید حسین درویشی امروز صبح در جلسه شورای مهارت استان که با حضور خیریان پور معاون امور اقتصادی استاندار در محل سالن جلسات استانداری برگزار شد، گفت:ارزش مهارت‌آموزی ، توجه ، ضرورت و اهمیت مهارت در کشور و استان بر کسی پوشیده نیست،  در همین راستا رسالت اصلی  آموزش فنی‌و حرفه‌ای در دوبخش ایجاد مهارت برای افراد فاقد مهارت و عمدتا جویای کار و ارتقا و تکمیل مهارت برای شاغلان صنفی و تولیدی که نیازمند مهارت‌آموزی هستند، تقسیم می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی برخورداری از حداقل مهارت نیاز بخش عظیمی از جمعیت کشور را اختصاص می‌دهد، ادامه داد: مهارت‌آموزی در استان بخش‌های  مدارس و دانشگاه و قرارگاه مهارت‌آموزی را شامل می‌شود که سه ضلع مهارت هستند که در بخش‌های دولتی و خصوصی عهده‌دار آن هستیم.
درویشی سیاست اداره کل آموزش فنی‌و حرفه‌ای استان را جذب مشارکت و استفاده از ظرفیت‌ها برای یادگیری مهارت‌آموزی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر فقر فرهنگ مهارتی در کشور و استان بیداد می‌کندکه  لازم است  آموزش‌های مهارتی را از سنین اول و دوم متوسطه تا جوانان جویای کار نهادینه  و برحسب تقاضا اجرا کنیم.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه 13هدف در حوزه مهارت‌آموزی داریم، اضافه کرد:رویکرد اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای چابک سازی و تقاضا محوری،حرفه‌ای‌گرایی و پژوهش محوری است.
وی با اشاره به اینکه براساس برنامه‌های اداره کل  آموزش فنی و حرفه‌ای،  سال ۱۴۰۰سال را  بهار و زایش آموزشگاه آزاد معرفی کردیم تا آموزش مهارتی توسعه یابد، گفت: واگذاری بخشی از آموزش‌های دولتی به بخش خصوصی، توسعه مراکز آموزشی کارگاهی و بین کارگاهی در بخش خدمات، توسعه آموزش‌های بازارمحور،توسعه بانک اطلاعاتی استادکاران،پیگیری الزام پیوست مهارت برای کلیه مشاغل،توجه به صنعت دریایی و فراساحلی که بخشی از آن به مصوبات جلسات شورای مهارت انتساب شده است وتوجه جدی به آموزش مناطق حاشیه نشین و زنان بی سرپرست بخشی از برنامه‌های سال جاری است.

درویشی تعداد مراکز دولتی آموزشی را 20مورد و تعداد آموزشگاه‌های آزاد را 786مورد عنوان کرد که 60 رشته در بخش‌های دولتی و خصوصی وجود دارد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران افزود:شمار 3هزار و 560نفر مربی در آموزشگاه‌های آزاد و 215نفر مربی رسمی و حق التدریس به همراه 5نفر سربازمربی در بخش دولتی مشغول به تدریس هستند.

وی ادامه داد:در 7ماهه سال جاری به 65درصد از تعهدات اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان عمل شده است وبیش از ۱۴هزار نفر دوره در بخش دولتی و بیش از 22هزار نفر دوره در آموزشگاه آزاد برگزار شد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران برگزاری نوزدهمین دوره مسابقات ملی مهارت  با همکاری و حمایت 95درصدی بخش خصوصی را از ظرفیت‌های خوب استان اعلام کرد و ادامه داد:ایجاد و راه‌اندازی دپارتمان و مرکز تخصصی چوب ایران در مرکز آموزشی 22بهمن ساری از اقدامات سال جاری بود.

وی ارائه مجوز تاسیس 84 آموزشگاه را از سایر اقدامات نام برد که با انجام آن بیش از ۳۴۰میلیارد ریال به منابع اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای افزوده شد و اضافه کرد: ایجاد مرکز هتلداری آموزشی گردشگری در غرب استان با کمک بخش خصوصی  که 2.5میلیارد هزینه ساخت  و 7.5میلیارد صرف تجهیز شد که ماهانه 14میلیون به خزانه دولت واریز می‌شود.

درویشی از اتحادیه‌ها، صنوف و بخش‌های تولیدی و خدماتی درخواست کرد تا برای آموزش‌های مهارتی به مراکز فنی و حرفه‌ای مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه بیشتر مراکز آموزشگاهی استیجاری هستند، افزود: این مراکز خدمات آموزشی ارائه می‌دهند که متاسفانه شهرداری آنان را مراکز تجاری محسوب می‌کند و درخواست پرداخت عوارض را دارد  که از استانداری می‌خواهیم تا در زمینه آگاهی رسانی درباره این موضوع همکاری کند.