گفت‌و گو با برگزیده دومین جشنواره ملی مربی پژوهنده در سال جاری
گفت‌و گو با برگزیده دومین جشنواره ملی مربی پژوهنده در سال جاری
برگزیده دومین جشنواره ملی مربی پژوهنده ( اقدام پژوهی در آموزش فنی و حرفه‌ای ) سال ۱۴۰۰ معتقد است که نگرش یک پژوهشگر خوب در مقایسه با سایر انسان ها نسبت به مسائل اطراف متفاوت تر باشد و به تمام جزئیات و عوامل تاثیر گذار و نواقص موجود توجه کرده و در بهبود آن تلاش کند. پژوهشگری موفق خواهد بود که نسبت به موضوع پژوهش تسلط و دانش کافی داشته باشد و موضوع مورد پژوهش از دغدغه‌های خودش و یا جامعه اطرافش باشد. همواره در پژوهش باید مشکلی از مشکلات جامعه مورد بررسی حل گردد و اثر مثبت پژوهش در آن دیده شود.

به مناسبت هفته پژوهش و فناوری، بهشهر فرصت را غنیمت شمرده و به منظور آشنایی با روش موفقیت و نظرات یکی از ده مربی پژوهنده دومین جشنواره سازمان آموزش فنی و حرفه ا ی مصاحبه به عمل آورده است.

  • لطفا خودتان را کامل معرفی کنید

به نام پروردگار یکتا حسین اصغرپور هستم متولد   1364  اهل شهرستان بهشهر  که در مرداد 1390  به عنوان مربی حق التدریس رشته برق در مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهید هاشمی نژاد بهشهر مشغول فعالیت شدم و در حال حاضر به عنوان مربی کارگاه PLC این مرکز مشغول به تدریس هستم.

از سال 1383 تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته برق گرایش قدرت آغاز کردم. مقطع تحصیلی کارشناسی را دانشگاه آزاد علی آباد کتول و مقاطع کارشناسی ارشد را در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل از سال1392تا1395گذراندم.

  • چرا به این رشته علاقمند شدید؟

با توجه به اینکه در دوران نوجوانی به رشته های فنی و مهارتی علاقه فراوانی داشتم گرچه در این زمان حساس مشاوره و هدایت شغلی و درسی مناسبی در قبال من انجام نشد اما همیشه به علایق و استعدادهای خودم احترام گذاشته و چون توانایی لازم در رشته برق در خود دیدم وارد این رشته فنی شدم. البته در آن زمان نگرش جامع نسبت به رشته برق نداشتم که به مرور زمان کامل تر گردید.

  • عوامل موفقیتتان چه بوده و چه هست؟

گرچه از نظر استعداد جزوه افراد معمولی یک جامعه هستم اما همه انسان ها می توانند با برنامه ریزی و داشتن تلاش و پشتکار به موفقیت برسند و بنده از این ویژگی استفاده کردم تا با عنایت و لطف خداوند به اهداف و آرزوهای دست یافتنی خودم برسم.

  • آیا پیش آمده در حین تحصیل در رشته برق دچار تردید یا نا امیدی شوید؟

هر مسیری پر از پستی و بلندی های مختلف است و بنده هم در حین تحصیل دچار مشکلات مختلفی شدم  ولی چون به هدفی که برای خود ترسیم کرده بودم اطمینان و اعتماد داشتم همه این مشکلات را پشت سر گذاشته و نا امید نشدم.

  • باوری که در شما از همه قوی تر بوده و باعث موفقیتتان شد چیست؟

همیشه این باور در تفکرات من بوده است که “من میتوانم” یعنی به توانایی های خودم برای رسیدن به هدف و پشت سر گذاشتن مشکلات باور دارم و همیشه به افرادی که با آنها در ارتباط هستم این تفکر را انتقال داده ام.

  • برنامه شما برای آینده چیست؟

برنامه من در مدت زمان باقیمانده از عمرم بر این است که یک انسان با اثر مثبت به ترتیب در خانواده، محل کار، شهر و کشور خودم باشم.

  • به نظر شما یک پژوهشگر چگونه در کارش به حد کمال می رسد ؟

به نظر بنده باید نگرش یک پژوهشگر خوب در مقایسه با انسان های دیگر نسبت به مسائل اطراف متفاوت تر باشد و به تمام جزئیات و عوامل تاثیر گذار و نواقص موجود توجه کرده و در بهبود آن تلاش کند. پژوهشگری موفق خواهد بود که نسبت به موضوع پژوهش تسلط و دانش کافی داشته باشد و موضوع مورد پژوهش از دغدغه های خودش و یا جامعه اطرافش باشد. همواره در پژوهش باید مشکلی از مشکلات جامعه مورد بررسی حل گردد و اثر مثبت پژوهش در آن دیده شود.

  • چه طرح و نقشه ای برای آینده دارید که با اهداف سازمان فنی و حرفه ای همگون باشد؟

با توجه به اینکه سازمان فنی و حرفه ای مهارت محور است و آموزش مهارتی به نیروی انسانی با توانایی بالا نیازمند است و اکثر جوانان جویای شغل که اغلب تحصیلات عالیه دارند خواهان استفاده از پتانسیل این سازمان می باشند در نتیجه باید از توانایی این نیروی انسانی در جهت ارتقای سطح مهارتی کشور استفاده بهینه گردد. مربیان از ارکان اصلی این سازمان می باشند که نقش اساسی در این موضوع ایفا می کنند و باید امکانات لازم در اختیار آنها قرار گیرد تا با خیالی آسوده و بدونه دغدغه به رسالت خود بپردازند. بنده هم بعنوان یک مربی باید از تمام توان خود استفاده کرده تا با بهرگیری از امکانات کارگاه و مجموعه مرکز فنی و حرفه ای، سطح علمی و مهارتی کارآموزان را ارتقا داده و رشته های جدید مورد تقاضای آنها را آموزش دهم.

  • توضیح بیشتری درباره اقدام پژوهشی خودتان مطرح نمائید؟

پژوهش بنده ارزش تكنولوژي در مورد يادگيري کارآموزان و افزايش پيشرفت آنها را نشان می‌دهد و تأييد مي‌كند كه مشاركت كامپيوتر و اینترنت به عنوان تكنولوژي آموزش تعاملي براي يادگيري کارآموزان مفيد است. معرفي تكنولوژي در محيط يادگيري نشان داده است كه چگونه مي‌توان يادگيري را معنادار و مستمر نموده و آن را به سوي کارآموز محوري، تشويق يادگيري مشاركتي و افزايش تعامل مربی و کارآموزان رهنمون ساخت. تغييرات مثبت در يادگيري كه بر اثر تكنولوژي صورت گرفته موجب تكامل و نه انقلاب در اين پديده شده است و در عين حال چالش‌هايي نيز فراروي مربياني كه پاي بند به پرورش و ارتقاي يادگيري در محيط خود هستند، قرار مي‌دهد. هر چند تكنولوژي مي‌تواند تدريس و يادگيري را بهبود بخشد، اما تنها در اختيار داشتن آن موجب بازده آموزشي بهتر نمي‌شود.

مربیان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، علاوه بر روزآمد کـردن دانـش و مهـارت خود، باید توانایی استفاده از تکنولوژی ارتباطات و اطلاعـات را نیـز داشـته باشـند تـا بتواننـد مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را مطابق با نیازهای کار جهانی، آموزش دهند و در راستای استفاده از امکانات جدید همواره دنبال راه‌کارهای جدید برای بالا بردن کیفیت آموزش و اثر بخشی آموزش در بین مهارت آموزان باشند.

کلام آخر

ضمن سپاسگزاری از روابط عمومی که این فرصت را ایجاد کرد، خواستم این مسئله را متذکر شوم که آموزش از جمله مسائل مهم یک کشور است که اگر دولت ها برای آن برنامه ریزی درستی داشته باشند آینده کشور را تامین کرده و  آنرا به سمت پیشرفت سوق خواهد داد.

منبع: روابط عمومی مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهید هاشمی نژاد