تاکید بر مشارکت مردم در اجرای طرح‌های اقتصادمقاومتی/ لزوم اجرای طرحی برای خرید تضمینی محصولات روستاییان
تاکید بر مشارکت مردم در اجرای طرح‌های اقتصادمقاومتی/ لزوم اجرای طرحی برای خرید تضمینی محصولات روستاییان
در جلسه دیروز ستاد اقتصاد مقاومتی چند پروژه استانی و ملی مورد بررسی قرار گرفت و محور گفتگوها پیرامون حمایت از اجرای طرح‌ها با همکاری بخش خصوصی و مردم روستاها بود.

به گزارش ندای تجن- درابتدای جلسه به برخی از پروژه های حوزه اقتصادمقاومتی استان اشاره شد که برخی مربوط به جمع آوری آب‌های سطحی، پرورش ماهیان خاویاری ، آزاد سازی سواحل و چند طرح دیگر بود.

رییس سازمان جهادکشاورزی مازندران به پروژه جمع آوری آب‌های سطحی استان اشاره و بر اهمیت پروژه تاکید کرد و خواستار همکاری سازمان مدیریت برنامه‌ریزی و جهادکشاورزی برای پیگیری آن شد.

شهیدی فر به افزایش ظرفیت کشت در بخش نوغانداری اشاره کردو در مورد محصولات کشاورزی استان، افزود: طرحی با عنوان ریزمغزی انجام دادیم که اثربخشی فوق العاده داشت و در حال برگزاری کلاس‌های ترویجی برای کشاورزان هستیم.

رییس سازمان جهادکشاورزی مازندران با اشاره به طرح اصلاح نژاد دامی که رییس سازمان مدیریت برنامه ریزی از آن بازدید داشته است، افزود:سعی کردیم به عنوان یک پروژه ملی آن را حفظ کنیم و قصد داریم تا مرغ تخم گذار و جوجه یک روزه در اختیار روستاییان قرار دهیم.

شهیدی فر با بیان اینکه مدیریت آب های سطحی بحث عام است، ادامه داد:آمادگی برای کمک به روستاها برای لایروبی رودخانه هاداریم .

لزوم مشارکت مردم در اجرای طرح های اقتصادمقاومتی

استاندار مازندران با بیان اینکه از ابتدای انقلاب تاکنون اقتصادمقاومتی به حضور مردم اشاره شده است، گفت: هر جایی که مردم را در انجام کاری مشارکت دادیم آنجا نتیجه گرفتیم.

سیدمحمودحسینی پوربا اشاره به اینکه بودجه‌ای برای بهینه سازی آب بندان‌ها در استان داریم که باید تقسیم بودجه متناسب با وضعیت روستاها انجام شود و افزود:شهرستان ها عناصر محلی را فعال کنند و بخشی را دولت و مابقی را خودیاری روستاها کمک کنند.

وی خطاب به سازمان جهادکشاورزی مازندران، گفت: به عنوان ناظر برروی پروژه نظارت کنید امااگر می توانید تمام استان را به همراه مدیریت منابع آب و ترویج کشاورزی درگیر پروژه کنید

حسینی پور اجرای طرح لایروبی آب بندان ها را برروی اقتصاد روستا تاثیرگذار عنوان کرد و افزود:امیدواریم تا در مدیریت بعدی انحصار دولت را برداریم و تنها سازمان جهادکشاورزی برای اجرای آن نظارت کند.

همکاری با بانک‌های خصوصی برای انجام پروژه ها

استاندار مازندران بر همکاری با بانک های خصوصی با هدف سرمایه گذاری در استان تاکید کرد و گفت:اگر این بانک ها هر کدام یک پروژه استان را به سرانجام برسانند فرصت خوبی است؛ در تعریف پروژه برای بانک ها مشکل داریم که باید حل کنیم.

وی با بیان اینکه وجود 3هزار و 800روستا در استان ظرفیتی برای استان است که از آن غفلت کردیم، ادامه داد:با استفاده از روستاها می توانیم ظرفیت خوبی در سبد غذایی کشور داشته باشیم.

حسینی پور خواستار توزیع جوجه‌های گوشتی دردورافتاده ترین بخش‌های روستاهای  استان شد.

وی با اشاره به آزادسازی نرخ ارز که بزودی اتفاق میفتد، گفت:باید مرتب برنامه داشته باشیم تا برای اقشار کم درآمد مشکلی پیش نیاید.

علی باقری سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی به خلاصه کوتاهی از اقدامات شرکت های تعاونی در روستاها اشاره کرد که استاندار فرصت نیم ساعته به او داد تا در جلسه بعدی گزارش کامل را ارایه کند.

لزوم اجرای طرحی برای خرید تضمینی محصولات

استاندار مازندران با بیان اینکه سازمان صنعت، معدن و تجارت طرحی دهد تا محصولات کشاورزی را به صورت تضمینی از روستاها خریداری کند، افزود:یک روستایی اگر امید داشته باشد که محصول خود را می فروشد به دنبال تولید می رود.

وی با اشاره به اینکه در اجرای طرح های اقتصادمقاومتی باید جهش را نشان دهیم، گفت: کارهای روتین و معمولی وقتی در ستاد گزارش داده شود چه بدرد می خورد.

اسحاقی، مدیرکل شیلات مازندران گزارشی از افزایش تولید ماهیان در قفس ارائه کرد و گفت:تولیدات ماهی در قفس خریدار خوبی دارد اما در سطحی نیست که بتواند نیاز داخل کشور را تامین کند.

اهمیت سیاست گذاری در بخش تولید خاویار

استاندار مازندران خواستار تحولات اساسی در بخش شیلات با سیاست گذاری در تولید خاویار شد و ادامه داد:این حوزه باید در استان فعال شود، در کشورهای آمریکا و اروپا جایگاه درآمدی بالایی دارد .

وی به مخالفت‌های محیط زیست برای سرمایه گذاری و تولید در بخش شیلات اشاره کرد و گفت:برخی از مخالفت‌ها به دلیل سیاست بخشی نگری است و آن‌ها می خواهند طرح را از مازندران به جای دیگری ببرند؛ اداره کل محیط زیست مازندران باید تغییر رویه دهد، اینجا در مازندران با طرحی مخالفت می‌شود اما در استان همجوار به اجرا درمی آید.

حسینی پور به مدیرکل شیلات گفت تا سهمی که در بخش اشتغال، میزان تولید و صادرات دارند را در قالب برنامه تحول آماده کند و در جلسه بعد گزارش دهد.

استاندار مازندران به معدن دارانی اشاره کرد که به مدت 15سال است از معادن روستا استفاده می‌کنند اما درآمدی برای مردم نداشتند و ادامه داد:سازمان صنعت، معدن و تجارت بر روی اقدامات معادن نظارت کند؛ در همان مناطق آدم های گردن کلفت درست کردیم اما مردم بی بهره ماندند.

قوانلو، رییس سازمان صمت مازندران به پرداخت مالیات از سوی تولیدکنندگان و معدن داران اشاره کرد که 60 تا 70درصد درآمد مالیاتی از این بخش است و گفت:فعالان بخش تولید در زمان کرونا حمایت مالی از دولت کردند که بهتر هست گزارشی از اداره کل امور مالیاتی استان دریافت کنید.

حسینی پور در ادامه با بیان اینکه میزان درآمد معدن داران را محاسبه کنید، ادامه داد:تمام آزار و آسیب های محیط زیستی برای مردم روستاهست حداقل باید کاری برای مردم انجام دهند؛اگر به دنبال این باشیم که در یک فضایی تنها ثروت خود را افزایش دهیم و از هدف خود بازمانیم درست نیست.

استاندار بر اهمیت توجه به انتقال از تخصیص منابع ملی به سمت بخش خصوصی تاکید کرد.

در ادامه خیریان پور معاون هماهنگی استانداری مازندران گزارشی از درختکاری 2هزار هکتار از حاشیه جاده‌های استان تا فروردین ماه سال آینده داد و خواستار تخصیص بودجه‌ای برای نگه‌داری از درختان در مدت یک سال شد‌.

موضوع آزادسازی سواحل مطرح شد که برخی به دستگاه‌های امنیتی و انتظامی اشاره کردند که تاکنون آزادسازی انجام ندادند.

استاندار مازندران بیان کرد:موضوع آزادسازی سواحل ارتباطی با اقتصادمقاومتی ندارد و مقام معظم رهبری نسبت به این موضوع حساس هستند.

حسینی پور با اشاره به اینکه شاید برخی از مناطق دارای تابلو نظامی باشند اما صرفا کارکرد تفریحی داشته باشند، گفت:  گفتگویی با سردار اشتری داشتم که در جریان موضوع نبود و قرار است بزودی جلسه‌ای با موضوع آزادسازی سواحل داشته باشیم.

تشکیل گروه‌هایی برای پیگیری طرح‌های اقتصادمقاومتی

استاندار مازندران با بیان اینکه چند گروه ویژه تشکیل دادم که به سراغ پروژه‌های اقتصادمقاومتی می‌آیند،افزود:مدیران با این گروه‌ها همکاری کنند و راستی آزمایی صورت گیرد ؛از همه دستگاه‌های اجرایی خواهش می کنیم تا نسبت به رشد اشتغال و رشد 8درصدی طرح های خود را آماده کنند.