دستگیران، هنرمند قایمشهری مهاجرت کرد
دستگیران، هنرمند قایمشهری مهاجرت کرد
مسئولان دغدغه‌های و مشکلات اهالی هنر را ببینند.

پویا دستگیران بازیگر ، نویسنده و کارگردان قائمشهری ، جانشین سرپرست گروه تئاتر خانه سبز شهرستان قائمشهر و عضو نظام صنفی خانه سینما ، با بیش از ۱۳ سال سابقه هنری و فعالیت در حوزه تئاتر و سینما و همین طور کسب موفقیت های کشوری و بین المللی در رشته های فیلمنامه نویسی و کارگردانی در خصوص وضعیت تئاتر قائمشهر ، ویروس کرونا و محدودیت های اعمال شده اینگونه اظهار دارد:

“معضلاتی که هنر و جامعه هنری هر روزه با آن دست و پنجه نرم میکند معطوف به زمان و شرایط نبوده و همه ی هنرمندان از پیشکسوتان تا جوانانی که امروزه شوق حضور در عرصه هنر را دارند با آن آشنا هستند. زیرا قاعده ی هنر به مطالبه گری ست و حتی انسان هم از بدو موجودیت ، خصیصه هایی درونی خود را با خواسته هایش بیان میکند. به همین منظور است که هنرمند طالب رشد ، حق ، برابری و حمایت هر روزه باشد و هنر را در کنار تمام قداست های وجودی و اهداف همگانی اش ، ابزاری جلوه دهد برای رسیدن به رشد فرهنگی. حتی امروزه که محدودیت ها در این مسیر مانع تلقی میشوند ، هنرمند باید برای آرمان هایش ، خودش را به کوشش برساند. کوششی که نه کرونا مانع آن شود و نه هیچ معضلی که مانع خوانده شود.
امروزه بسیاری از برادران و خواهران هنرمند ما از صحنه ی زندگی دور مانده اند. از اجرای نمایش ، از رفع مسائل مالی و … دور و همین طور دور شده اند. در صورتی که انتظارات در تعادل است و حمایت ها نامتعادل. این تمام خواسته های همکاران و هنرمندانی ست که من با آنها در ارتباط هستم. حتی وجود همین توقع ساده و ممکن که از انجمن ها و مراکز های مرتبط با نمایش و هنر این شهر و استان ، سراغی از هنرمندان گرفته شود.

امروزه ما فیلم هایی میبینیم که مدافعانه در خصوص احقاق حق پیشکسوتان و حمایت از هنرمندان پیشکسوت فعالیت دارند و گاها گله بر این میگذراند که هنرمندان قدیمی را فراموش نکنید. اما کجاست کسی که ببیند ، این بود جوانی قدیمی ها. ندیدن و یاد نکردن.

در ادامه ؛ دستگیران در پاسخ به این سوال که این روزها به چه فعالیتی مشغول است و چه آینده ای را برای هنر قائمشهر میبیند گفت:

اینروزها به همان دلایلی که پیش تر عرض کردم در تئاتر کمتر فعالیت داشتم و ترجیحم بر این بود که شرایط از نظر همه گیری کرونا کمتر و حمایت های هنر دوستانه بیشتر شود تا بتوانم به راحتی کار کنم و منعطفانه تر ، از همکاران و اعضای گروهم دعوت به همکاری کنم. بیشتر به نوشتن مشغول بودم. در این شرایط برای من متمرکز شدن به روی نوشتن به تعبیری شبیه به هجرت بود. در شرایطی که پیشتر سعی ام بر این بود که حضورا فعالیت داشته باشم یا کاری را بر روی صحنه برده باشم امروزه مشغول به نوشتن هستم. حتی هفته گذشته مشغول به نوشتن و ثبت فیلمنامه ای بودم به نام ” مقصد تایلند “. و شاید بشه گفت به مقصد تایلند مهاجرت کردم و کم و بیش به پیش تولید این اثر می پردازیم.
در رابطه با بخش دوم سوال شما نهایت باید عرض کنم که من کوچک تر از این هستم که آینده ای را برای هنر تئاتر قائمشهر متصور باشم. اما میتوانم امیدوار باشم و همین طور به نمایندگی از نسل جدید خواستار حمایت از جوانان ، خواستار هموار کردن مسیر ، خواستار اختصاص بودجه هایی عینی و برابر برای تقویت هنر و جامعه هنری و رفع مشکلات ساختاری سالن ها و مراکز اجرایی و همین طور تامین و تضمین آینده ی کار هنرمندان هستم و این محقق و ممکن نیست تنها با همدلی و همراهی مسئولان و مدیران فرهنگی و هنری.

  • منبع خبر : روابط عمومی خانه سبز