غرفه‌ها رایگان اما مردم محتاط در خرید/کمبود مواداولیه و افزایش قیمت از مشکلات مشاغل خانگی است
غرفه‌ها رایگان اما مردم محتاط در خرید/کمبود مواداولیه و افزایش قیمت از مشکلات مشاغل خانگی است
طی بازدیدی که از نمایشگاه توانمندی‌های بانوان داشتیم بسیاری از غرفه داران نسبت به افزایش قیمت مواد اولیه نگران بودند


به گزارش ندای تجن_نمایشگاه توانمندی‌های بانوان استان با عنوان مازرونی سره در حوزه‌های صنایع دستی، پوشاک، مدو لباس و موادغذایی از روز ۱۲بهمن ماه آغاز شد و شامگاه دیروز ۱۵بهمن ماه به کار خود پایان داد.
نمایشگاه مازرونی سره با همت اداره کل امور بانوان و خانواده استان و همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی و فرمانداری‌ها در محل دایمی نمایشگاه‌های بین المللی مازندران_قائمشهر به صورت رایگان برای غرفه داران برپا شد.


در عصر روز پنجشنبه ۱۴بهمن ماه به همراه جمعی از بانوان خبرنگار با همکاری امور بانوان سازمان بسیج رسانه استان برای بازدید از نمایشگاه رفتیم که در حاشیه آن با مدیرکل امور بانوان و خانواده هم دیدار داشتیم.
این نمایشگاه دارای ۱۲۰غرفه در حوزه‌های نامبرده بود که با استقبال بانوان فعال در حوزه مشاغل خانگی همراه بود.

تهیه مواد اولیه سخت است
ماریا گرجی نژاد یکی از غرفه داران نمایشگاه مازرونی سره که از شهرستان نکا آمده بود، گفت:به مدت ۲۰سال است که پشتیبان تعدادی از بانوان فعال در حوزه مشاغل خانگی هستم که برخی از آن‌ها سرپرست خانوار هستند.
وی با بیان اینکه در رشته حقوق درس خوانده و کارمند است، ادامه داد:در سال ۹۷ با معرفی ۲۰نفر تسهیلات اشتغالزایی به مبلغ ۶۰میلیون تومان دریافت کردم که همه را صرف همین حوزه مشاغل خانگی کردم.
گرجی نژاد با اشاره به اینکه برخی از بانوان توان تولید ندارند که آموزش‌های رایگان در زمینه قلاب بافی،گلیم و جاجیم به آنان می‌دهیم،افزود: برخی هم توان فروش محصولات تولیدی را ندارند که با شرکت در چنین نمایشگاه‌هایی یا از طریق فضای مجازی به آن ها کمک می‌کنیم تا محصولات خود را بفروشند و درآمد داشته باشند.
وی با بیان اینکه ازکودکی به صنایع دستی علاقه داشت ، گفت: همین موضوع سبب شد تا فعالیت خود را در دوران کرونا هم ادامه دهیم و عمده بانوان در منزل کار خود را انجام می دهند.
این بانو از عشق و علاقه نوجوانان به ساخت کاردستی گفت و ادامه داد: در حال حاضر نوجوانانی ۱۱ساله هستند که جاسوییچی می‌سازند و برای فروش عرضه می کنند حتی یک کودک ۱۰ساله در حال تهیه سبزه برای عید نوروز است تا به همراه مادرش برای فروش عرضه کند.
گرجی نژاد مشکل عمده بانوان فعال در مشاغل خانگی را تهیه مواداولیه عنوان کرد که برای خرید آن باید به سمت گرگان و بندرترکمن سفر کنند تا بتوانند با قیمت مناسب‌تر خریداری کنند:از طرفی قیمت آن هم بالا رفته است که مزید برعلت است.
یکی دیگر از بانوان که غرفه کیف‌های چرمی را اداره می‌کند، گفت:در رشته علوم اجتماعی درس خواندم اما به دلیل علاقه به سمت رشته صنایع دستی آمدم و مدرک تولید انفرادی در این رشته را دارم


افزایش قیمت مواد اولیه
فریبا سنچولی با بیان اینکه چرم‌ها را از ساری ،تهران یا استان گلستان خریداری می‌کند، ادامه داد:هزینه متریال کار بالا رفته است و همین عامل سبب افزایش قیمت کیف‌های چرم می شود که سعی می کنیم هزینه دستمزد را کمتر حساب کنیم تا فروش داشته باشیم.
در حاشیه غرفه.های متعدد مشاغل خانگی به دختر نوجوانی برمی خورم که با شیرین زبانی پاسخ مشتریان را می دهد.

تبلیغات پایین نمایشگاه بانوان
نرگس مهدی پور نوجوان ۱۱ساله که به همراه مادرش غرفه را اداره می کنند، گفت:ما در منزل چادرشب، شمد، سفره، ترشی‌های مختلف داشتیم که برای فروش به نمایشگاه آوردیم.
وی با بیان اینکه چادرشب، شمد و سفره را مادربزرگم درست می کند، افزود: مادرم هم انواع ترشی خانگی درست می کند که برای فروش عرضه می کنیم.
نرگس که دومین بار است در نمایشگاه شرکت می کند،اضافه کرد:فضای نمایشگاه خوب است اما تبلیغات آن کم بود و میزان بازدید مردم پایین هست.
این نوجوان با بیان اینکه گردنبند و دستبند درست می‌کند،ادامه داد: نقاشی می کنم، به صنایع دستی علاقه دارم اما هنوز آموزش ندیدم .
فاطمه ملک زاده ، هنرمندی که سابقه ۱۸ساله در زمینه تولید معرق،منبت چوب با صدف دارد، یکی دیگر از غرفه داران است.
این هنرمندمازندرانی که پس از حضور در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری در تهران به قائمشهر آمده است،گفت:به مدت ۸سال است که در نمایشگاه بین المللی تهران شرکت می‌کنم،همیشه فروش خوبی داشتم اما امسال خبری نبود.
وی افزود:در سال‌های گذشته فروشگاه‌هایی در تهران بودند که از نمایشگاه خرید می کردند تا اجناس صنایع دستی را به مردم عرضه کنند اما امسال یکی از فروشندگان گفت که عرضه صنایع دستی برایش درآمدی نداشت و فروشگاه خود را اجاره داده است.
ملک زاده که در رشته ادبیات فارسی تحصیل کرده است، ادامه داد:به ساخت صنایع دستی علاقه دارم در طول این مدت هم معرق و منبت چوب همراه با صدف انجام می‌دادیم تا اینکه به دلیل تزیینی بودن و قیمت بالای تابلوهای آن به سمت خراطی آمدیم.
این هنرمند با اشاره به اینکه مردم از صنایع چوبی که استفاده ابزاری داشته باشد بیشتر استقبال می کنند، افزود:از زمان آغاز کار در خراطی با مشکل تهیه چوب مواجه شدیم چون هنر خراطی نسبت به تابلوهایی که قبلا درست می‌کردیم به چوب بیشتری نیاز دارد.

نمایشگاه‌ها، بازار کار صنایع دستی


ملک زاده با بیان اینکه وقتی برای تهیه چوب به فروشگاه‌ها مراجعه می کنیم با قیمت بالای آن روبرو می شویم ، ادامه داد:برای تهیه چوب به اداره منابع طبیعی هم مراجعه کردیم اما قیمت بالا هست.
این هنرمند با اشاره به اینکه درآمد فعالان در رشته‌های صنایع دستی به صورت ثابت نیست، گفت: فعالان این حوزه معمولا قشر متوسط هستند و کمتر پیشرفت می کنند.
وی با بیان اینکه بازار کار ما همین نمایشگاه‌ها است، افزود:دو روزی که در این نمایشگاه حضور داشتیم مردم برای بازدید می آیند اما در خرید محتاط هستند، چون اجناس گران است و اولویت زندگی آن‌ها بیشتر حول تامین مایحتاج خانواده و موادغذایی است.
به گزارش ندای تجن طی بازدیدی که از نمایشگاه توانمندی‌های بانوان به عمل آوردیم متاسفانه بوی بد زباله‌های حاشیه نمایشگاه آزاردهنده و نامناسب بود که برای مردم حس بدی به وجود می آورد.
برخی از غرفه داران از سایر شهرستان‌ها آمده بودند هر چند هزینه غرفه رایگان بود اما هزینه رفت و آمد را پرداختند.
معمولا در طول سال نمایشگاه‌های شهرستانی بسیاری از توانمندی بانوان توسط ادارات، انجمن ها یا تشکل های مردمی برگزار می شود، به گفته مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران قرار است که شرایط برگزاری نمایشگاه‌های این چنینی در هر شهرستان به برای بانوان فراهم شود تا حمایت و کمک بیشتری به آنان صورت گیرد.

کلیپ ندای تجن را در اینجا ببینید