گرامی‌داشت فرهنگ پیروزی انقلاب با “نجمای ایران”
گرامی‌داشت فرهنگ پیروزی انقلاب با “نجمای ایران”
گروه موسیقی نجما با سرپرستی رضا دزائی پور به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی موزیک ویدئوی "نجمای ایران"راساخت.


 ندای تجن_دف، سازی دایره‌ای شکل است که از یک حلقه‌ی چوبی با پوستی نازک ( یا پوست حیوانات و یا پوست مصنوعی )  بر روی آن تشکیل شده و حلقه‌های کوچکی  هم در داخل ساز قرار می‌گیرد.

این ساز در اجرای موسیقی مقامی و عرفانی با اهمیت است و در ارکسترهای موسیقی محلی وکلاسیک ایران هم استفاده می شود . 

رضا دزایی پور ،نوازنده و مدرس دف و سازهای کوبه‌ای با همکاری گروه خود به مناسبت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران موزیک ویدئو را با عنوان نجمای ایران ضبط کرده است.
گفتگوی کوتاهی با این هنرمند انجام داده ایم که در متن زیر می خوانید:

۱:چه شد که هنر دف نوازی را آموختید؟

بنده از کودکی به موسیقی علاقمند بودم، نوازندگی را از سال ۱۳۸۹ در ساری شروع کردم و مقطع هنرستان هم در رشته موسیقی دیپلم گرفتم و هم اکنون دانشجوی رشته موسیقی با گرایش نوازندگی ساز ایرانی و دارنده‌ی گواهینامه مهارت سازهای کوبه‌ای از سازمان فنی و حرفه کشور و عضو انجمن صنفی هنرمندان ایران هستم.

۲:میزان اقبال جامعه به هنر دف نوازی چقدر است؟

دف در دوران پیش از اسلام یکی از قدیمی ترین و کهن ترین سازهای کوبه‌ای موسیقی محسوب می‌شد که در موسیقی‌های مذهبی، عزا، بزمی و رزمی(برای تقویت روحیه و هیجان جنگجویان) استفاده می‌شد.
این ساز جایگاه ویژه‌ای در مراسمات ذکر عرفانی در خانقاه‌ها نیز داشت. امروزه در اکثر سبک‌های موسیقی دستگاهی، مقامی ، فولک ، پاپ ، تلفیقی و… استفاده می شود وگسترش جهانی خوبی نسبت به سایر سازهای ایرانی دارد به طوری که” سنندج” را به عنوان پایتخت دف جهان معرفی کرده اند.

رضادزایی پور


۳:در هنر دف‌نوازی چه افتخاراتی کسب کردید؟

در کارنامه‌ی هنری خود می‌توانم به مواردی اشاره کنم که عبارتند از:
همکاری با گروه‌های موسیقی متعدد، شرکت در کنسرت‌های داخلی و آموزشی، شرکت در برنامه‌های شبکه‌ استانی و همچنین همنوازی با نوازندگان سازهای غربی خارج کشور به صورت آنلاین در ۱۶ اثر ، کسب مقام نخست تکنوازی دف نهمین جشنواره بین‌المللی دف نوای رحمت (سنندج۹۸)، کسب مقام نخست تکنوازی دف پنجمین و ششمین جشنواره کشوری نیایش (قزوین۹۷و ۱۴۰۰)، کسب مقام نخست تکنوازی دف در جشنواره هنرهای آوایی (آموزش و پرورش در سال‌های۹۶، ۹۷ و ۹۸)، کسب مقام نخست تکنوازی دایره درجشنواره هنرهای آوایی سازتو کوک کن(آموزش و پرورش ۹۸)کسب مقام نخست همنوازی گروه موسیقی بهار تی‌تی سرپرست گروه.
همچنین اقدام به ساخت گروه کوبه‌ای و سنتی “نجما” در سال ۹۶ و شرکت در جشنواره‌های متعدد با این گروه کردیم و در حال حاضر مشغول ضبط موزیک ویدئو‌های رسمی گروه هستیم .

۴:درباره موزیک ویدئو “نجمای ایران”توضیح می‌دهید؟

موزید ویدئوی “نجمای ایران ” را به مناسبت ۴۳ سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ و درباره‌ی وطن ضبط کردیم.

ما عقیده داریم که به جا گذاشتن فرهنگ مردمان ایران بر صحنه تاریخ کاری بود که تنها از ایران و ایرانی بر می آمد.
این فرهنگ جاویدانه و غنی قابل قیاس با فرهنگ‌های ملل مختلف نیست .ما به خود می بالیم که ایرانی هستیم و در سرزمینی زیست می کنیم که با عشق و امید به آینده، زندگی خود را با جان و دل ادامه می‌دهیم.


۵:اعضای گروه را براساس چه معیاری انتخاب کردید؟

معمولا نوازندگانی که بسیار خوب همراه با علاقه و عشق می‌نوازند و منظم در تمرین حضور پیدا می‌کردند را در این گروه گردهم آوردیم.
در طول سال‌هایی که گروه نجما را تشکیل دادیم، سعی کردم از نوازندگانی حمایت کنم که مستعد و توانمند در دف‌نوازی هستند، ما هنرجویانی مانند سرکار خانم نیایش ذاکری مهر داریم که مقام نخست جشنواره بین المللی تک نوازان تهران را کسب کرده است که باعث افتخار گروه است.


۶:در موزیک ویدئو “نجمای ایران”چه کسانی با شما همکاری داشتند؟

آقای علی رستمی نوازنده نی ، قرنه، سرنا. آقای رضا هاشمی نوازنده سنتور ،خوانندگی را آقای مازیار محمدپور و بنده هم نوازنده دف بودم.
شعر از آقای علی اصغر داودی ، میکس و مسترینگ با آقای ایمان قاسمیان و آقایان سید حمید صادقی و عرفان کاظمیان زحمت تصویربرداری را کشیدند. جا دارد از مدیریت آموزشگاه فنی و حرفه‌ای موسیقی کلاسیک هم تشکر کنیم.
اسامی نوازندگان ویدئو هم بدین شرح است:
رضا دزائی پور،علی رستمی،رضا هاشمی،مازیار محمد پور
نیایش ذاکری مهر،الیسا دزائی پور،فاطمه سروی،هستی علیزاده،مهدیس یوسف زاده،الهام دستاربندان،مبینا وفادار
فاطیما الهی،هانیه محمدی،فریما گوران،فاطمه بوداغی
یلدا گندم کار،سکینه صادقی،فاطمه غلامی،سهیلا بهرام پور
ماریا علیزاده،سارینا نادری،فاطیما عباس قلی‌پور،کیمیا دلاوری زهرا شیرزاد،امیرعلی گندم کار،امیرمحمد فعلی
ستایش نادری،مقدسه اطهری‌فر،آزاده افضلی،حسین زمانی .

گروه نجما



۷:در پایان حرفی دارید،بفرمایید:


ما در گروه نجما بسیار علاقه‌مندیم تا فعالیت خود را گسترده‌تر کنیم، بنابراین از مسئولان اداره هنری فرهنگ و ارشاداسلامی و انجمن موسیقی مازندران می خواهیم تا به ما مساعدت کنند تا مجوز لازم برای این کار را دریافت کنیم و بتوانیم سبب ترویج هنر در مازندران و کشور عزیزمان شویم.

موزیک ویدئو نجمای ایران را در اینجا ببینید

  • نویسنده : نداکلایی