کتاب سومین جشنواره ابوذر میان اهالی رسانه توزیع شد/لزوم ورود خبرنگاران جدید به جشنواره‌های رسانه/تنها قشری که دوربین فروشی نمی‌کند، اصحاب رسانه است
کتاب سومین جشنواره ابوذر میان اهالی رسانه توزیع شد/لزوم ورود خبرنگاران جدید به جشنواره‌های رسانه/تنها قشری که دوربین فروشی نمی‌کند، اصحاب رسانه است
سومین جشنواره رسانه ای ابوذر مازندران به کار خود خاتمه داد و تلاش ۴۰روزه برگزارکنندگان با معرفی افراد برگزیده از سوی هیات داوران به ثمر رسید


.
به گزارش ندای تجن_.دبیر سومین جشنواره رسانه ای ابوذر با یاد و خاطره شهید هادی باغبانی و درگذشتگان جامعه رسانه به ویژه زنده یاد حسین فلاحتی ، گفت:در جشنواره سوم ۵۵۸اثر در دبیرخانه دریافت شد که ۴۳۱اثر به مرحله نهایی رسید.
حسین احمدی در مراسم اختتامیه سومین جشنواره رسانه ای ابوذر که امروز ظهر در محل سالن اجتماعات سلمان هراتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، با اشاره به اینکه انتخاب قالب های رسانه ای اشتباه از سوی برخی فعالان سبب می شود که از دور رقابت حذف شوند، افزود:با توحه به اینکه در برخی جشنواره ها اعتماد اصحاب رسانه نتوانست جلب شود،در این جشنواره تصمیم گرفتیم با همکاری وزارت ارشاد داوران ملی را برگزینیم.

وی با بیان اینکه داوران سومین جشنواره رسانه ای ابوذر ترکیبی از افراد پیشکسوت و جوان بود ،ادامه داد:برخی داوران حداقل ۵۰سال کار رسانه ای انجام دادند و از این نظر دارای توانایی هستند.
احمدی با اشاره به اینکه برای نخستین بار کتاب جشنواره رسانه ای ابوذر با عنوان “قاب سوم” به چاپ رسید، ادامه داد:با توجه به اینکه نخستین تجربه جشنواره بود،پذیرای نقدهای اصحاب رسانه درباره کتاب هستیم.
این فعال رسانه با اشاره به اینکه برگزاری اختتامیه سومین جشنواره ابوذر پایان کار نیست، گفت:هماهنگی‌هایی با مرکز مطالعات رسانه وزارت فرهنگ و ارشاد صورت گرفته است تا دوره های آموزشی در بعد فنی برای اصحاب رسانه استان برگزار کنیم.
وی با بیان اینکه آثار کیفی از رسانه های مکتوب استان نداشتیم، افزود:انتظار داریم رسانه های مکتوب با جذب خبرنگاران برجسته رونق را به صفحات خود بازگردانند.

قلم رسانه سبب هدایت جامعه شود

رییس سازمان بسیح رسانه مازندران در ادامه بابیان اینکه جشنواره ابوذر را با هدف قدردانی از تلاش های یک ساله خبرنگاران برگزار می کنیم، گفت:مهم ترین وظیفه ما در حال حاضر فرمان حضرت آقا درباره جهاد تبیین است
عبدالمهدی حق شناس با اشاره به اینکه مهم ترین و اصلی ترین سرباز این جهاد، اصحاب رسانه هستند که پیشگام باید باشند،ادامه داد: در حال حاضر مردم دانش رسانه دارند، درست است که سواد رسانه کم است و باید آگاه سازی صورت گیرد.
حق شناس بیان کرد:قلم رسانه ای هم می تواند در جهت هدایت جامع و هم رذالت آن باشد، پس باید تلاش کنیم تا قلم سبب روشن گری و هدایت مردم شود.

وی بر نقد منصفانه و هدایت گرانه اصحاب رسانه تاکید کرد و گفت: به جهاد تبیین توجه داشته باشیم .
وی در پایان از حمایت تمامی فعالان رسانه استان و مسئولان فرهنگی در برگزاری سومین جشنواره رسانه ابوذر قدردانی کرد.

لزوم ورود خبرنگاران جدید به جشنواره های رسانه ای

عباس زارع هم با بیان اینکه مازندران آمار بالایی در حوزه رسانه دارد که تبلور این آمار در جشنواره مشخص می‌شود،گفت:ان شاالله نسل جدید اصحاب رسانه استان را در برگزیدگان جشنواره ببینیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد مازندران بیان کرد:باید با آموزش خوب خبرنگاران جدید را وارد جشنواره کنیم،علاقه مندیم که دید علمی اصحاب رسانه گسترش یابد.
وی با بیان اینکه پسماند از مشکلات زباله استان است، ادامه داد: انتظار داریم اصحاب رسانه به دنبال راه کار بروند و به محیط زیست و منابع طبیعی و شهرداری ها بدهندواگر نقد با راه کار باشد، می تواند کمک کند.
زارع با اشاره به اینکه فلسفه وجودی خیلی ازرسانه ها در این عرصه که وارد جهاد تبیین شدیم مشخص نیست، گفت: اگر دست ما بود لغو مجوز می کردیم.
وی با بیان اینکه بخش عمده ضعف ما در این چهل سال صعف رسانه و فضای مجازی بود، افزود:امروز به جایی رسیدیم که در گام نخست خودمان را توجیه کنیم و دستاوردهای خوب مان را به مردم جامعه اطلاع دهیم تا به ان طرف مرزها برسد.

مدیریت فضای مجازی استان باید دست اصحاب رسانه باشد

زارع بیان کرد:مدیریت فضای مجازی در استان باید دست اصحاب رسانه باشد چون اطلاعات و اگاهی دارند، از طرفی تیراژ روزنامه های ما حداکثر ۱هزار عدد است اما همین تولبدات مکتوب با بازنشر در فضای مجازی می‌توانند مدیریت افکار عمومی را در دست بگیرند.
وی بر پیشگامی اصحاب رسانه استان در جهاد تبیین تاکید کرد و افزود:تبیین دستاوردهای انقلاب نباید ما را از نقد دور کند و نقدما باید همراه با راه کار باشد.
رییس سازمان بسیج رسانه کشور هم در ادامه با بیان اینکه مشکل ما در اجرا به فرمایشات رهبری است، گفت:ما به فرمایشات ایشان به عنوان رویداد نگاه می‌کنیم در صورتی که باید یک روند ایجاد شود.
محمدیان با اشاره به گذشت دو سال از بیانیه گام دوم انقلاب توسط رهبری،افزود:امروز اضافه بار ناکارآمدی مسئولین بردوش رسانه است.
وی با اشاره به مشکلات اصحاب رسانه در کشور،ادامه داد:همه دولت ها از قشر رسانه بهره برداری کردند و این روند ادامه دارد

تنها قشری که دوربین فروشی نمی کند، اصحاب رسانه است


محمدیان با بیان اینکه همه قشرها از نظام جمهوری اسلامی طلبکار هستند، افزود:تنها قشری که دوربین فروشی نمی کند قشر اصحاب رسانه است،صدای شکستن استخوان های جماعت رسانه به گوش می رسد اما اجازه نمی دهند که استخوان انقلاب خرد شود.
وی با اشاره به اینکه رسانه ای می تواند در جهاد تبیین سخن بگوید که مستقل است، گفت: هر رسانه ای که به جریانی وابستگی داشته باشد مزدور است.
رییس سازمان بسیج رسانه کشور با بیان اینکه در زمان انتخابات و سایر فعالیت ها به یاد رسانه میفتند، ادامه داد:اما متاسفانه بودجه رسانه در سال جاری کم می شود.
وی با اشاره به اینکه لازم است تا رسانه را به رسالت اصلی انقلاب که رسالت فرهنگی است، برگردانیم،گفت: متاسفانه بیگانگان برای فرهنگ ما نسخه می پیچند،در سنگر جنگ رسانه ای هویت بخشی خودمان را فراموش کردیم، وقتی کاغذ گران می شود ،صفحه شهدا حدف شود.
محمدیان با بیان اینکه نیاز است تا ذایقه ها را در جنگ ادراک تغییر باور دهیم، گفت:اگر ادبیات ما ادبیات انسجام بخشی باشد در جنگ رسانه ای شبکه عنکبوتی ژنرال ها نمی توانند به جامعه رسانه صدمه بزنند.

هویت جامعه رسانه باید استقلال یابد

وی با اشاره به اینکه فلسفه وجودی تشکیل بسیج رسانه، تربیت رسانه طراز انقلاب است، افزود:اگر تولیدمحتوای غنا شده را دنبال کنیم، امروز فقر تولیدمحتوا در روزنامه‌ها داریم :رسانه ها را به عنوان تریبون برای معرفی چهره ها تبدیل کردند.
محمدیان با بیان اینکه صندوق هنر و رسانه باید از هم تفکیک شود، ادامه داد:هویت جامعه رسانه باید استقلال یابد،۴۰درصد کاهش بودجه رسانه در سالی که فرمان رهبر درباره جهاد تبیین است داریم.
وی با اشاره به اینکه تقویت گفتمان مطالبه گری از اساس سازمان بسیج رسانه است، افزود:از اختلاف سلیقه ها اصلا هراس نداشته باشید چون رسانه رکن چهارم دموکراسی است.

لازم به ذکر است در حاشیه جشنواره از خانواده زنده یاد حسین فلاحتی تقدیر شد و حمید محمدی شعری درباره اصحاب رسانه خواند و استاد مختاریان بیانیه هیات داوران را قرائت کرد.
اسامی نفرات برگزیده سومین جشنواره رسانه ای ابوذر بدین شرح است:
در بخش گزارش آزاده بابانژاد از آوای خزر نفر نخست، محمدحسین رمدانی از باشگاه خبرنگاران جوان و سیدرضا هاشمی کرویی از خبرگزاری ایرنانفرات دوم و معظمه نقی پور از خبرگزاری تسنیم نفر سوم شد.
در بخش عکس محمد سلطانی از خبرگزاری فارس نفر نخست، فرزین عامری از خبرگزاری ایسنا نفر دوم و ابراهیم فلاح از آوای خزر نفر سوم شدند.
در بخش مصاحبه آتنا رستمی آله خلیلی از خبرگزاری صداوسیما نفر دوم ، زهرا طاهری پرکوهی از خبرگزاری فارس و سیدامید ساداتی از روزنامه شالیزار نفرات سوم مشترک معرفی شدند.
در بخش گزارش تصویری سارا فرهمندراد از خبرگزاری صداوسیما نفر نخست ،زینب دیوارگر از خبرگزاری صداوسیما نفر دوم معرفی شد.
در بخش مقاله و یادداشت سمانه قلی پور از سفیرهراز نفر دوم ،فاطمه سیفی از هارش خبر نفر سوم معرفی شد.
در بخش خبر صاحب نجفی از خبرگزاری فارس و علی پاداشی از خبرگزاری ایکنا شایسته تقدیر شدند.
در بخش تیتر علیرضا نوری کجوریان از خبرگزاری مهر و محسن قبادیان از خبرگزاری حوزه به طور مشترک سوم شدند.
در بخش اینفوگرافی سید روح الله شجاعی کیاسری نفر برگزیده معرفی شد.
در بخش موشن گرافی امیراستادیان ساروی از آخرین خبر نفر برگزیده شد.
در بخش ویژه (علامه حسن زاده آملی)الناز پاک نیا از روزنامه حرف مازندران نفر برگزیده شد.