الزام درج قیمت تولید و مصرف کننده برروی کالا از یکم اردیبشهت/مردم لیست کالاهای مشمول کاهش قیمت را ببینند
الزام درج قیمت تولید و مصرف کننده برروی کالا از یکم اردیبشهت/مردم لیست کالاهای مشمول کاهش قیمت را ببینند
معاون وزیر و رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از الزام درج قیمت تولید کننده و مصرف کننده برروی کالای تولید داخل از تاریخ 1اردیبشهت ماه سال 1401 خبرداد و از مردم خواست تا لیست کالاهای مشمول کاهش قیمت را ببینند.


به گزارش ندای تجن-عباس تابش با بیان اینکه امروز همه وافق هستیم که  وسعت بنگاه و واحد تولید تضمین کننده سهم بازار نیست، گفت: شاید۲۰سال پیش اگر کارخانه طویل داشتند می‌گفتند چه کارخانه‌ای، اما امروز یک مجموعه کوچک علم پایه یک کالای حجیم و پرهزینه را صادرمی‌کند.

معاون وزیر صمت افزود: امروز تامین کردن سلیقه مردم دارای اهمیت است که در رده‌های مختلف تعریف می شود، یک روز ممکن است رنگ کالا،حجم کالا یا هزاران مورد برای تامین سلیقه مردم انتخاب کرد.
رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان کشور با بیان اینکه امروز بحث جدی برای کشور و مردم ما بهای تمام شده است، ادامه داد:مردم ما برای تامین حقوق مصرف‌کننده سفره را می‌بیند و درآمدشان با مخارج شان مناسب نیست.

وی کاهش هزینه تولید و توزیع را روش جایگزین و نسخه شفابخش کشور برای افزایش و تحریک تقاضا اعلام کرد و گفت:وزارت صمت چندین برنامه دارد که یکی حضور در بورس و دیگری وقتی عرضه به اندازه تقاضا باشد نگران گران شدن نیستیم.

معاون وزیرصمت یکی از اقدامات انجام شده برای تنظیم بازار را استقرار سامانه جامع تجارت عنوان کرد و ادامه داد:ورود و خروج کالا در انبارها و ثبت اسناد در اولویت این سامانه است  و از طرف دیگر سیاستی تحت عنوان درج قیمت تولیدکننده برروی کالا برنامه‌ریزی کردیم.

تابش با بیان اینکه از تاریخ 1اردیبهشت ماه سال 1401 تمامی  تولیدات داخل کشور مشمول به درج قیمت تولیدکننده در کنار قیمت مصرف کننده بر روی کالا هستند، گفت:تولیدکنندگان در طول این مدت می‌توانند زیرساخت‌های لازم برای این کار را فراهم کنند.

رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان کشور با اشاره به اینکه قیمت فروش فعلی تمام تولیدات داخلی را داریم، ادامه داد:قیمت مصرف کننده تک تک واحدهای تولیدی چه آن‌هایی که مانند لوازم خانگی نمی زدند یا می زدند را داریم،تعداد انگشت شماری هستند که دنبال سودجویی هستند و مسئولیت کار برعهده درج کننده قیمت است.

وی با بیان اینکه در کشور یک شرکت تولیدکننده خودرو قیمت را بالا برده بود که با نامه ما پایین آورد، افزود:علاقه‌مند به ورود به بیزنس با هدف برخورد نیستیم و می‌خواهیم از تولیدکنندگان حمایت کنیم اما وظیفه تامین از حقوق مصرف کننده هم داریم چون عقیده داریم حمایت از این قشر از چرخه تولید می گذرد.

تابش با اشاره به اینکه پس از بررسی 85قلم کالا متوجه شدیم که تا دم درب کارخانه دارای قیمت یکسانی هتسند اما پس از آن تغییر قیمت فراوانی پیدا می کنند، اضافه کرد:در جلسه‌ای با حضور استاندار در آذربایجان شرقی داشتیم که یک تولیدکننده شاتون 80هزارتومان تولیدی خود را می فروخت اما در محله‌ای ازتبریز با عنوان بنگاه باشی که بورس لوازم یدکی هست 450هزارتومان آن شاتون را به مصرف کننده می‌فروخت.

معاون وزیر با بیان اینکه قیمت تولید در کشور گران‌تر از توزیع است، افزود:10هزار قلم کالا مشمول درج قیمت تولید و مصرف کننده شدند که اولویت این اقدام شفافیت است نه کاهش قیمت و مصرف کننده حق قانونی دارد که مسیر تولید را ببیند.

تابش ادامه داد:این طرح سبب کاهش قیمت محصولات تولیدی شد،به استناد ماده 15قانون نظام صنفی عرضه کننده ملزم به درج قیمت مصرف کننده است اما برخی از تولیدکنندگان رعایت نمی کنند.

رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان کشور خطاب به مردم گفت:لازم است تا در زمان خریدکالا نسبت به افزایش قیمت آن حتما مقاومت کنند و در صورت عدم تغییر ، گزارش کنند.

تابش با بیان اینکه برخی از تولیدکنندگان با توجه به لزوم اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده و مصرف کننده برروی کالا واکنش نشان دادند، افزود: برخی از فرصت طلبان اقدام به تولیدکالا با تاریخ 4ماه پیش می‌کنند که از سازمان غذا و دارو خواستیم تا با این افراد برخورد شود.

وی از مردم درخواست کرد تا لیست قیمت کالاهایی که با کاهش روبرو بود را ببینندو افزود: ما یقین داریم که با اجرای طرح، 40درصد از قیمت کالا کاهش می یابد؛در حال حاضر یکی از اشکالات طرح این بود که کالای اساسی جزو این طرح نبودند که از تاریخ 1اردیبشهت ماه تمام کالاهای تولیدی داخل در طرح قرار می‌گیرند.