چگونه چای با جوهر خوش‌نویسی نخوریم!
چگونه چای با جوهر خوش‌نویسی نخوریم!
چای اصلی ترین نوشیدنی مردم ایران است که در هنگام صبح ، عصر و شب مصرف می کنند، بنابراین بهتر است بدانیم که چه نوع چای را خریداری و مصرف کنیم.

ندای تجن-می توان گفت که چای یکی از نوشیدنی‌های پرطرفدار ایرانی است که هر کدام از اعضای خانواده نسبت به عطر و طعم آن واکنش‌های متفاوتی نشان می دهند.

در حال حاضر استان‌های گیلان و مازندران تولیدکنندگان اصلی برگ سبزچای در کشور هستند و نزدیک به 30درصد از نیاز کشور را تامین می‌کنند و مابقی چای مورد نیاز از سایر کشورها به ایران وارد می‌شود.

امین علیزاده یکی از چای کاران استان گیلان شهرستان لنگرود است که از کودکی در این زمینه فعالیت داشته است، به گفته او مهم‌ترین مشکل فعلی فروش چای است.

وی چایی را درجه یک و ارگانیک می‌داند که  سم و کود نخورده باشد و می گوید:چای بیشتر در بازار به صورت بسته بندی عرضه می‌شود و برخی از کارخانه‌ها از جوهر خوش نویسی برای رنگ دهی به آن استفاده می کنند که پس از دم کشیدن، داخل قوری به رنگ سیاه می شود.

علیزاده اعتقاد دارد که اطلاعات عمومی مردم درباره چای مرغوب باید افزایش یابد تا چای سالم را خریداری و مصرف کنند؛اگر  چای بیشتر از  3سال در انبار بماند، رنگ خود را از دست می‌دهد بنابراین به آن جوهر می زنند تا رنگ بگیرد و بسته بندی می‌کنند و به اسم چای خارجی می فروشند.

این تولیدکننده چای می گوید که جوهر مانند روغن روی آب می‌ماند که اگر روی لباس بریزید با وایتکس تمیزنمی شود و معمولا عطر این چای‌ها هم از اسانس‌های مختلف و مصنوعی است.

به گفته این چای کار برای  دم کردن چای اصل  طبیعی برای دو نفر لازم است تا دوقاشق چای خوری با دو لیوان آب جوش که حداقل یک ربع تا بیست دقیقه برای دم کشیدن آن زمان صرف می شود، استفاده کرد.

علیزاده می افزاید:چای هر چه ریزتر باشد، باکیفیت تر است به غیر از چای‌هایی که به کارخانه نمی برند و با دست خشک می کنندو عمل فرآوری آن با دست و ماساژ داده می شوند که این نوع چای درشت هستند؛ از طرفی چون برگ‌های جوان که فصل بهار درمی‌آید با ورود به دستگاه مالش، با فشار آب آن جدا وخرد می شود و برگ‌های درشت و زمخت خرد نمی شود که در نتیجه کیفیت پایین، عطر و طعم کمتر و زمان دم طولانی‌تری در مدت  20تا 30دقیقه دارد .

این تولیدکننده چای به معرفی اسامی چای با کیفیت پرداخت و گفت: چای غنچه ، ممتاز و سرگل خوب است که مردم می توانند از این نوع خریداری و مصرف کنند.