خلاء مهارت ارتباطی علت اصلی نگه‌داری از سگ توسط بانوان/لزوم تدوین قوانین در حوزه نگه‌داری از حیوانات
خلاء مهارت ارتباطی علت اصلی نگه‌داری از سگ توسط بانوان/لزوم تدوین قوانین در حوزه نگه‌داری از حیوانات
در طول سال‌های اخیر بر تعداد علاقه‌مندان به نگه‌داری از سگ‌های خانگی افزوده شده است به طوری که در فضای مجازی شاهد پیج‌های اینستاگرامی برای معرفی، خرید و فروش و تربیت انواع سگ هستیم.

 ندای تجن-هوا رفته رفته گرم می شود و در این هوای مطبوع مردم  بیشتر برای تفریح و سرگرمی به بیرون از منزل می آیند تا ساعتی را به گشت و گذار در طبیعت یا اماکن تفریحی شهر خود سپری کنند.

این گشت و گذار مطبوع در برخی مناطق همراه با سگهای خانگی است، سگهایی که در اندازه های کوچک و بزرگ همراه با صاحبان خود در خیابان ها به گشت و گذار مشغول هستند.

در طول سال‌های اخیر بر تعداد علاقه‌مندان به نگه‌داری از سگ‌های خانگی افزوده شده است به طوری که در فضای مجازی شاهد پیج‌های اینستاگرامی برای معرفی، خرید و فروش و تربیت انواع سگ هستیم.

به عبارتی داشتن سگ توسط مردم به ویژه قشر بانوان هر روز عادی تر می‌شود، در همین راستا پایگاه خبری تحلیلی ندای تجن با هدف آگاهی نسبت به دلایل افزایش سگ گردانی توسط بانوان به سراغ دکتر هادی رامشی، مشاور و روان شناس که سال‌ها در حوزه‌های مختلف مشاوره و همین‌طور آسیب‌های اجتماعی فعالیت دارد، رفته است و گفت‌و گوی کوتاهی انجام داده است که در متن زیر می‌خوانید:

1:به نظر شما علت نگهداری از سگ در منازل چیست؟
نگهداری از حیوانات خانگی پدیده‌ای که بین مردم ما به ویژه جوانان باب شده است واین مسئله علل زیادی دارد، در دنیای مدرن امروز گسترش تکنولوژی، انسان‌ها را تنهاتر کرده است و سبب شده که بسیاری از جوانان برای پر کردن خلاء عاطفی و خلاء ارتباطی از حیوانات خانگی نگهداری کنند وبه حیوانات به ویژه سگ در میان جوانان تمایل بیشتری پیدا شود.
معمولا این افراد مشکل ارتباطی دارند و نمی‌توانند با همسالان خودشان به خوبی ارتباط بگیرند و محبت و عواطف را از سایر انسان‌ها بگیرند، همین موضوع سبب می شود که به سمت نگهداری از حیوانات خانگی بروند و به عنوان یک تفریح و سرگرمی انتخاب کنند و بعد ازمدتی آن را نشانه یک طبقه اجتماعی می‌دانند.

2:چرا بانوان بیشتر از آقایان تمایل به نگهداری از سگ به ویژه از نوع کوچک دارند؟

براساس بررسی‌های جهانی خانم‌ها بیشتر تمایل به نگهداری از حیوانات خانگی دارند، جوامع غربی علت این مسئله را به خاطر حفظ احساس امنیت اعلام کردند چون خانم‌ها ممکن است به دلیل تجربیات زندگی احساس ناامنی کنند به همین علت تمایل آنان بیشتر از آقایان است.

یکی دیگر از عوامل نیاز به پیاده‌روی در خانم‌ها است که انگیزه ای برای داشتن سگ و به همراه بردن آن می شود.مورد دیگر همدم شدن سگ برای تنهایی آن‌هاست، چون خانم‌ها ارتباط گسترده مانند آقایان نمی توانند داشته باشند برای پرکردن حس تنهایی و همان خلاء ارتباطی که وجود دارد از سگ نگهداری می‌کنند.

و در ادامه حس وفاداری در وجود سگ، طوری است که خانم‌ها به خاطر آن تمایل بیشتری به نگه داری از این حیوان پیدا می کنند و در کنار آن می توانند روابط اجتماعی خود را بهبود بخشند به عنوان نمونه اگر یک زن مهارت ارتباط قوی نداشته باشد با حضور سگ راحت‌تر با دور و اطراف خودش ارتباط می‌گیرد.

همان طور که می‌دانید مادران به فرزندان خود علاقه بسیاری دارند و گاهی به دلیل مشغله کاری در منزل فرصت بازی کردن کمتری برای کودک خود دارند بنابراین با آوردن یک سگ می‌توانند گوشه ای از تنهایی کودک خود را جبران کنند و این حیوان سبب شادی آنان و همین‌طور فرزندان‌شان  شود.

3:چرا برخی خانواده‌ها نگه داری از سگ را به داشتن فرزند ترجیح می دهند؟

در اینجا کمی به گذشته بشر بازمی گردیم که سگ از بدو تمدن بشری در کنار انسان بود و همراهی سگ در جوامع سنتی به خاطر امنیتی بود که در انجام شکار و نگه‌داری از گله برای صاحب خود فراهم می کرد .

در آن زمان نگه داری از سگ کاری عقلایی بود و حضور سگ در خانواده  جلوی تربیت و پرورش فرزند را نمی گرفت، اما در جوامع کنونی که در حال گذر به جوامع صنعتی هستیم نگه‌داری از سگ به خاطر امر عقلایی نیست بلکه بیشتر به خاطر فخرفروشی است که در یک طبقه اجتماعی مرفه با عنوان نوعی مدگرایی خود را نشان می دهد و سبب شده که خانواده از فرزندآوری و پرورش آن غافل شود و منجر به کاهش فرزندآوری شود.

از طرفی افرادی که سگ را به عنوان فرزند خود می دانند و برخورد افراطی با این حیوان دارند نمی توانند ارتباط عاطفی خوبی با دیگران مانند همسر و دوستان داشته باشند.

این عوامل گاهی سبب می شود که افراد به سمت حیوانات بروند چون حیوانات در برخوردها سرزنش نمی کنند، استدلال ندارند و دنبال برطرف کردن نیاز خودشان هستند؛ برای همین راحت‌ترمی‌توانند در کنار این حیوان که نیاز غریزی و توجه غریزی را دنبال می‌کنند هم زیستی داشته باشند.

متاسفانه خانواده تمایل ابزاری به نگه داری از حیوانات می کند که گاهی سبب حیوان آزاری می شود و گاهی اوقات انسان‌ها احساسات سرکوب شده خود را بر روی حیوانات خالی می کنند،گاهی حیوانات در خیابان رها می شوند و مورد آزار و اذیت قرار می گیرند.

و در پایان می توان گفت نبود بلوغ اجتماعی در فرد طوری شده که خانواده‌ها از حیوانات به جای داشتن فرزند نگه داری می کنند.

4:آیا نگه داری از حیوانات خانگی توسط سلبریتی‌ها و افراد مشهور می تواند این کار را در میان مردم ترویج کند؟

مطمئنا بله، ترویج نگه داری از سگ توسط سلبریتی‌ها و افرادی که دارای وضعیت مالی خوب هستند تاثیرگذار است، فرهنگ ما آماده پذیرش این موضوع نیست؛ می‌بینید که در برخی شهرها و مناطق لاکچری نشین برای سگ گردنبند و دستبند طلا خریداری می‌کنند و دیدن چنین صحنه‌هایی تاثیراتی در نوجوانان و جوانان ما دارد که با فرهنگ ما سنخیتی ندارد.

5:چه راه کارهایی درباره این موضوع پیشنهاد می کنید؟

 درحوزه نگه داری از سگ یا حیوانات خانگی باید قوانینی توسط دولت تدوین شود و آموزش‌های مهارت ارتباطی به نوجوانان و جوانان دهیم، آموزش‌هایی برای نگه داری از حیوانات از سوی نهادهای دولتی برگزارومحتواسازی شود و به فکر کمبودهای عاطفی در درون خانواده‌ها به ویژه نوجوانان و جوانان باشند.

لازم است تا حضور در گروه دوستان را قوی تر کنند تا ارتباط مؤثر باشد،والدین نظارت بر ارتباط فرزندان خود با دوستان داشته باشند اما خیلی شدید نباشد و طوری نظارت کنند که اجازه دهند بچه ها وارد محیط‌های اجتماعی شوند و ارتباط سالم انسانی برقرار شود.

گفت‌و گو:نداکلائی