رویکرد تبلیغی به روابط‌عمومی‌ها عنصر اصلی شکاف بین مردم و مسئولین
رویکرد تبلیغی به روابط‌عمومی‌ها عنصر اصلی شکاف بین مردم و مسئولین
ردیکرد تبلیغی به فعالیت روابط عمومی سبب دوری مردم و مسئولین شد.

27 اردیبهشت در تقویم رسمی کشورمان بنام روز ملّی ارتباطات و روابط عمومی نامگذاری شده است و نامگذاری این روز تنها یک عنوان برای پاسداشت از تلاشهای عده ای هنرمند و بی ادعا نیست و توجه به این حوزه در عصر ارتباطات به عنوان یک ضرورت مهم بشمار می رود.
علیرغم اینکه امروزه شاهده توسعه رشته علوم ارتباطات ارجتماعی و روابط عمومی در دانشگاه های کشور هستیم ولی هنوز رویکردها و انتظارات از روابط عمومی ها در دستگاههای دولتی با شتاب توسعه تکنولوژی در حوزه ارتباطات همگن نیست و باید گفت: نگاه سنتی به حوزه روابط عمومی و حداقل انتظارات تبلیغی مهم ترین رویکردی است که این روزها روابط عمومی را در کشور ما به چالش کشیده و این نگاه بیمار باعث درجا زدن های روابط عمومی ها و باز ماندن از سایر کارکردها و رسالت های جدیدی که برای این عنصر محرک در سازمانها و نهادهای دولتی دیه می شود ، باشد.
محمد محتاطی دانشجوی دکترای رشته علوم ارتباطات اجتماعی در گفتگو با خبرنگار ما به مناسبت روز ملّی روابط عمومی گفت: فعالیت های روابط عمومی در عصر ارتباطات ، فقط به اطلاع رسانی و مستندسازی خلاصه نمی شود و تخصص گرایی و بهره مندی از دانش روز دنیا در حوزه های ارتباطات و خلاقیت و مدیریت شاخص ارزیابی روابط عمومی توانمند و پویا و اثر بخش است .
وی گفت: متاسفانه در کشورما تخصص گرایی در این حوزه از بین رفته است و توجه جدی به این حوزه نمی شود و حتی امروزه در نهادهای دولتی فردی مورد غضب و بی مهری مدیر قرار گیرد و اگر قرار بر تنبیه باشد و محلی برای ادامه فعالیت پیدا نشود وی را به واحد روابط‌عمومی منتقل می نمایند.
وی افزود: رویکرد تبلیغی به حوزه روابط عمومی ها باعث شده است تا بین مردم و مسئولین شاهد شکاف باشیم و این شکاف از گفتار و کردار مسئولین و رفتار توجیه گرایانه و تبلیغی روابط عمومی ها نشات می گیرد و شاید بتوان به صراحت گفت: روابط عمومی ها به مدیران خدمت می کنند نه به مردم .
این مدرس دانشگاه تاکید کرد: هرچقدر از قابلیت ها و ظرفیت های اثر بخش روابط عمومی ها برای توسعه و ایجاد ارتباط دو سویه با مردم بهره مند شویم و هر چقدر اصل صداقت در این بخش پر رنگ تر باشد قطعا شاهد ارتقای ارزش های سازمانی و همچنین کاهش شکاف بین مردم و مسئولین و حاشیه های جانبی خواهیم بود.
این دانش آموخته رشته ارتباطات توجه به رسالت و مسئولیت های اجتماعی هر سازمان ( CRM ) و همچنین جلب اعتماد عمومی مردم و حفظ سرمایه های اجتماعی را از مهم ترین نقش ها و وظایف روابط عمومی کارآمد دانست و افزود: توجه به مسئولیت اجتماعی و مردم سالاری و روابط عمومی مردم دار از حوزه های است که مدت هاست جایگزین تبلیغات در حوزه روابط عمومی شده و ضمن ایجاد خوش نامی برای سازمان ، زمینه های جلب اعتماد عمومی را نیز فراهم می سازد.
این فعال رسانه ای یکی از چالش های اساسی پیش روی روابط عمومی های نهادهای دولتی را ممنوعیت بهره مندی و استفاده از شبکه ها و رسانه های فضای مجازی برشمرد و گفت: بر اساس گزارش اعلامی مرکز پژوهشی « بتا » شبکه اجتماعی واتس‌اپ بیش از 50 میلیون کاربر فعال در ایران دارد و رتبه دوم شبکه اجتماعی پرطرفدار برای کاربران ایرانی تلگرام است با حدود 49 میلیون کاربر و در نهایت مقام سوم شبکه‌های اجتماعی به اینستاگرام با 47 میلیون کاربر می‌رسد و عامه مردم برای غنی سازی اوقات فراغت خود و همچنین مطالعه و دسترسی به اخبار لحظه ای از این فضاها استفاده می کنند ولی این ابزار اطلاع رسانی برای روابط عمومی ها ممنوع می باشد که آسیب جدی متوجه فعالان این بخش است و عرصه های اطلاع رسانی و این فضاها نیاز به حضور فعال و حرفه ای متخصصین روابط عمومی داشته و نباید با نگاه حراستی و بازدارنده به این بخش نگاه کرد.
وی تصریح کرد: امروزه وظایف و ماموریت های روابط عمومی با توجه به توسعه دانش ارتباطات و فناوری اطلاعات پیچیده تر و مهم تر شده است و توجه به حوزه روابط عمومی می تواند برای جامعه هم توسعه بخش باشد و یکی از ارکان های مهم بهبود و توسعه ساختار اداری و جلب اعتماد عمومی مردم روابط عمومی ها هستند و بی توجهی به این عرصه را می توان از مهم ترین پاشنه های آشیل مدیریت برشمرد.
وی خاطر نشان شد : یکی از عرصه های که مدیران همواره مورد ارزیابی عمومی مردم قرار میگیرند حوزه ارتباطات و اطلاع رسانی و روابط عمومی است که با زندگی و تصمیم های مردم برای سرنوشت و آینده شان گره خورده و بهره مندی از روابط عمومی پویا و متخصص و مسلط به دانش روز می تواند زمینه های رشد و تعالی هم سازمان و هم مدیر و هم جامعه را رقم بزند.