یک و نیم میلیون تومان برای خوردن سالاد مازنی
یک و نیم میلیون تومان برای خوردن سالاد مازنی
یک خانواده مازندرانی اگر هر روز سالاد بخورد باید ماهیانه 1میلیون 500هزارتومان هزینه کند.


به گزارش ندای تجن- در دولت دهم بود که با اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها یارانه 45هزارتومانی برای پرداخت هزینه‌های آب و برق و گاز از سوی دولت پرداخت شد‌.هر چند این یارانه برای دهک پایین جامعه به عنوان خرید ماهانه برای آذوقه خانه، پول اجاره، قسط تسهیلات و…هزینه می‌شد.
پس از آن در دولت دوازدهم همزمان با افزایش قیمت بنزین سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: ما به التفاوت افزایش نرخ بنزین بین 60 میلیون نفر (18 میلیون خانوار) تقسیم می‌شود و از تاریخ دوشنبه (27 آبان ماه) سال 1398 به حساب 20 میلیون نفر از گروه اول واریز و قابل برداشت است.
بله یارانه 55هزارتومانی هم به یارانه طرح هدفمندسازی یارانه ها اضافه شد و عنوان یارانه سوخت، بنزین یا کمک معیشتی گرفت.
از زمان روی کارآمدن دولت سیزدهم موضوع حذف ارزترجیحی مطرح شد که پیش از اجرای آن نمایندگان دولت در جلساتی که با هدف آگاه سازی عمومی در رسانه ملی برگزارشد به طور قطعی اذعان کردند که با اجرای این طرح تنها افزایش قیمت 4قلم کالای اساسی شامل مرغ، تخم مرغ، لبنیات و روغن خواهد شد و سایر کالاها افزایش قیمت نخواهند داشت.
تجربه اقتصادی در ایران نشان داده است که افزایش قیمت یک کالا به عنوان نمونه بنزین سبب بالارفتن همه کالاها می شود اما متاسفانه دولت کنونی به این تجربه توجهی نکرد.
در ابتدای اجرای طرح شاهد افزایش قیمت 40درصدی برخی کالاها بودیم که پس از کش و قوس فراوان بالاخره تصویب شد که همه کالاها می توانند تا 15درصد افزایش قیمت داشته باشند.
حال تصور کنید دولت برای جبران این افزایش قیمت تنها به پرداخت 400هزارتومان برای خانوارهای دهک اول تا سوم و 300هزارتومان برای خانوارهای سایر دهک‌ها پرداخته است.
مطمین هستیم که اجرای طرح حذف ارز ترجیحی به نفع کشور و مردم بوده است اما نحوه اجرای آن بدون اطلاع رسانی، نظارت و همین طور جبران مناسب افزایش هزینه‌ها سبب فشار به اقشار مختلف مردم شده است‌
اکنون یک خانواده 3نفره مازندرانی را تصور کنید که قصد دارد تنها سالاد بخورد تا بتواند زندگی خود را به نحوی بگذراند،این خانواده در خوش بینانه‌ترین حالت باید حداقل روزی 45تا 50هزارتومان هزینه خرید خیارکیلویی 18هزارتومان، گوجه 15هزارتومان و پیاز13هزارتومان بپردازد تا با آن سالاد درست کند که در ماه نزدیک به 1میلیون و 500هزارتومان می‌شود.
یعنی این خانواده باید بیشتر از یارانه دریافتی خود را تنها برای خوردن سالاد در ماه هزینه کند!