از مشکلات سامانه تا بی‌توجهی به رایگان بودن خدمات درمانی دهک‌های پایین جامعه
از مشکلات سامانه تا بی‌توجهی به رایگان بودن خدمات درمانی دهک‌های پایین جامعه
بهتر است با توجه به وضعیت وخیم شیوع بیماری کرونا دولت نظارت بیشتری برروی زیرساخت های اجرای طرح بیمه سلامت داشته باشد و دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز پزشکان را ملزم به ارائه نسخه الکترونیکی کند تا خانواده‌ها بتوانند این شرایط سخت را بگذرانند


به گزارش ندای تجن_چند سالی که طرح بیمه سلامت خانواده برای پوشش افرادی که از مزایای هیچ بیمه‌ای برخوردار نبودند مورد استفاده قرار گرفته است.
اجرای طرح بیمه سلامت در نگاه کلی توانسته تا حدودی میزانی از هزینه‌های درمان خانوار را کاهش دهد و اعضای خانواده در هنگام بیماری با مراجعه به مراکز دولتی طرف قرار داد با بیمه سلامت می‌توانند از خدمات درمانی آن برخوردار شوند.
اما نگرانی که برای خانواده‌های تحت پوشش این بیمه وجود دارد این است که به دلیل خرابی،کندی یا سایر مشکلات سامانه بیمه سلامت، پزشکان نمی‌توانند نسخه را به صورت الکترونیکی بنویسند و معمولا بخشی از این افراد ناگزیر به خرید داروها به صورت آزاد هستند.
از طرفی شیوع نوع جدید ویروس کرونا و شلوغی مراکز و بیمارستان ها هم بر این مشکل افزوده است به طوری که برخی پزشکان بدون مراجعه به سامانه اقدام به نوشتن ویزیت به صورت آزاد می کنند که همین موضوع بر افزایش هزینه‌های درمان خانواده می افزاید.
موضوع دیگری که دولت در اجرای طرح بیمه سلامت بر آن تاکید داشته است رایگان بودن هزینه‌های درمان خانواده‌های تحت پوشش مراکز حمایتی بود و بسیار هم بر روی آن مانور رسانه ای انجام داد.
اما حالا در شرایط همه گیری کرونا برخی از خانواده‌های تحت پوشش مراکز حمایتی اعلام کرده اند که در زمان مراجعه به مراکز درمانی مانند سایر بیماران هزینه پرداخت کردند و خبری از درمان رایگان نیست.
هر چند هزینه ویزیت بسیار پایین است اما خرید دارو هایی که آزاد نوشته می شود یا داروهایی که تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرند برای این خانواده ها هزینه بالایی دارد که آنان را با مشکل مواجه کرده است.
بهتر است با توجه به وضعیت وخیم شیوع بیماری کرونا دولت نظارت بیشتری برروی زیرساخت های اجرای طرح بیمه سلامت داشته باشد و دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز پزشکان را ملزم به ارائه نسخه الکترونیکی کند تا خانواده‌ها بتوانند این شرایط سخت را بگذرانند.