مهاجرت نیروهای متخصص به خارج از کشور
مهاجرت نیروهای متخصص به خارج از کشور
در این نشست امروز عصر که با حضور مسئولان مرکز ملی فضای مجازی و استاندار مازندران برگزار شد، فعالان فن‌آوری‌های نوین مشکلات خود را مطرح کردند.

به گزارش ندای تجن، فعالان فناوری اطلاعات در استان جایگاه ویژه‌ای در اشتغال‌زایی و کمک به بهبود توسعه استان دارند، اما در حال حاضر آن طور که باید از ظرفیت آنان استفاده نمی شود.

همین موضوع سبب شد تا فعالان حوزه فن‌اوری‌های نوین (استارتاپی) امروز عصر با  مسئولان مرکز ملی فضای مجازی و استاندار مازندران جلسه داشته باشند.
در این نشست که امروز عصر با حضور مسئولان مرکز ملی فضای مجازی و استاندار مازندران برگزار شد، فعالان مشکلات خود را مطرح کردند.
به گفته یکی از فعالان حوزه فناوری اطلاعات با توجه به اینکه تاثیرگذاری دو بخش آی‌تی و آی‌سی‌تی در همه عرصه‌ها وجود دارد اما در شبکه دولت و سیستم ساختارهای بخش خصوصی تناسبی وجود ندارد.

اهمیت توجه به ورود مردم به حوزه ارز دیجیتال
ابوالقاسم شاکری معتقد است که در حال حاضر تشکیل نظام مهندسی فناوری اطلاعات و یا سازمانی جدید برای پشتیبانی از فعالان حوزه فناوری اطلاعات لازم است.
مدیرعامل شرکت نرم افزاری جادوی فکر عدم کارایی مناسب اینترنت در داخل کشور را فشاری به حوزه کسب و کارها عنوان کرد و ادامه داد:دریافت درگاه بانکی برای استارتاپ‌ها سخت است و همین موضوع سبب خروج آنان از فعالیت در این حوزه می‌شود.
وی پیش بینی کرد تا ۵سال دیگر که مردم وارد حوزه استفاده از ارزدیجیتال می‌شوند مشکلات دیگری در این حوزه به وجود می‌آیدکه بهتر است پیش از آن چاره اندیشی شود.

بهره‌مندی از مشاوره متخصصان برای جلوگیری از آسیب‌پذیری سامانه‌ها
رئیس مرکز آپا دانشگاه مازندران با بیان اینکه در سال جاری تعداد ۶۰سامانه مورد ارزیابی مرکز قرار گرفت، گفت: از این تعداد، ۵۰سامانه کشوری و ۱۰سامانه استانی بود که تعداد ۶۲۵مورد آسیب پذیری شناسایی شد.
مصطفی بستام خواستار همکاری دستگاه‌های اجرایی برای دریافت راهنمایی و مشاوره از متخصصان فناوری اطلاعات شد.

توزیع ناعادلانه ثروت در بخش اجرای پروژه‌های فناوری اطلاعات
مدیر شتاب دهنده مهر و تک دستمزد پایین متخصصان فناوری اطلاعات در استان را یکی از دلایل مهاجرت متخصصان این حوزه عنوان کرد و افزود:توزیع ثروت میان پروژه‌های حوزه فناوری اطلاعات ناعادلانه است،در حالی که افراد مستعد و توانمندی در پارک علم و فناوری و شتاب دهنده‌ها برای انجام کارها می‌توان پیدا کرد.
مهران آقایی، طولانی بودن مدت پرداخت دستمزدها را از دلایل عدم همکاری با دولت اعلام کرد.

نبود مرکز دیتاسنتر در استان، مشکل اصلی حوزه فناوری اطلاعات
بهرام سیادتی مدیر یکی از شرکت‌های عضو پارک علم و فناوری استان نبود مرکز دیتاسنتر در استان را از مشکلات مازندران اعلام کرد که در مدت ۱۵سال گذشته به آن توجهی نشدو گفت:فرهنگ سازی درست برای استفاده از اینترنت در کشور صورت نگرفته است.

ناآگاهی نسبت به فعالیت اکوسیستم استارتاپی در استان
امیرحسین رضایی از شرکت بینج بار خواستار تشکیل ورک شاپ‌های تخصصی در حوزه طراحی بوم کسب و کار جدید برای آشنایی دستگاه‌های اجرایی با حوزه شرکت‌های نوپا شد.
سیف الله‌پوراز شرکت درنیکا به ۲نگرش در اکوسیستم استان اشاره کرد که یکی از انها کمبود نیروی انسانی در اکوسیستم است.
وی با اشاره به اینکه در اکوسیستم کشور بحران اطلاعات داریم،ادامه داد: فرآیند مشکلات حقوقی استارتاپ‌ها باید ذکر شود و در این حوزه نااگاهی وجود دارد.
احمدصدیقی به عدم آشنایی شرکت‌های تازه تاسیس نسبت به خدمات پارک علم و فناوری استان اشاره کرد و گفت:در حال حاضر اخبار استرس‌آور درباره فضای مجازی شرکت‌ها را ناراحت می‌کند .
وی با بیان اینکه نااگاهی دستگاه‌های اجرایی متولی اعطای مجوز فضای مجازی در استان سبب افزایش طول مدت دریافت آن می‌شود ، افزود:برای دریافت ای نماد ۳بار به صورت حضوری مراجعه کردم.
حمید حمیدزاده از شرکت توسعه بیج بیج طبرستان خواستار اطلاع رسانی درباره تسهیلات صندوق توان آفرین شد .

اهمیت راه اندازی سازمان نظام مهندسی فناوری اطلاعات در کشور
عباس رمدانی با بیان اینکه نزدیک به ۲۰سال از زمان تاسیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان می‌گذرد، گفت:تعداد ۴۴هزار نفر در کشور عضو سازمان هستند:در حال حاضر ۲۰۰هزار فعال صنفی در استان داریم و بیشتر فعالان فناوری اطلاعات ساکن تهران، اهل مازندران هستند.
رییس سابق سازمان نظام صنفی رایانه ای استان به تعداد ۱۶۵رسانه مجازی استان اشاره کرد که در کشور جزو رتبه‌های نخست قرار داریم.
رمدانی  بر اهمیت راه اندازی سازمان نظام مهندسی فناوری اطلاعات در کشور تاکید کرد.
نعمت زاده، رییس پارک علم و فناوری مازندران در ادامه خواستار تشکیل تیم ویژه برای رفع مشکلات و ایجاد دیتاسنتر شد.
معاون پارک علم و فناوری استان با بیان اینکه تعداد ۳۰۰شرکت و هسته فناور در پارک مستقر هستند، گفت:ازاین تعداد ۲۳۰شرکت و ۷۰هسته فناور هستند:تعداد ۱۰۷شرکت دانش بنیان در استان داریم که ۵۰شرکت در پارک مستقر هستند که ۴شرکت در حوزه آی‌تی فعالیت دارند.
فرهادی با اشاره به اینکه ۲۱درصد از نیروهای شاغل در پارک حوزه آی تی هستند، افزود:در این حوزه نیاز به توجه بیشتر وجود دارد.