بهره‌گیری از ظرفیت صنایع دستی خمام برای اشتغالزایی و پایدارکردن اقتصاد روستا
بهره‌گیری از ظرفیت صنایع دستی خمام برای اشتغالزایی و پایدارکردن اقتصاد روستا
نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه از ظرفیت صنایع دستی خمام برای اشتغالزایی و پایدارکردن اقتصاد روستا بیش از پیش بهره گیری شود، تاکید کرد: زنجیره ارزش در کشاورزی، دامپروری و صنایع دستی باید در روستاها احیا شود و دولت در این زمینه اهتمام جدی دارد.

به گزارش ندای تجن به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان؛ دکتر اسدالله عباسی امروز (شنبه) پس از بازدید از موزه ملی حصیر گیلان و گفت و گو با حصیربافان مستقر در این موزه، در جمع  صمیمانه مردم فشتکه خمام با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و علمای بزرگ این منطقه و تشریح قابلیت های این شهرستان، اظهار کرد: دولت برای بالفعل کردن ظرفیت های مشاغل روستایی بویژه در بخش صنایع دستی در قالب تعاونی های چند نفره آماده است و این موضوع از طریق متولیان امر پیگیری شود.

وی با اشاره به استقرار موزه صنایع دستی در روستای فشتکه خمام، افزود: حصیربافی خمام آوازه ملی دارد و باید از این ظرفیت در حوزه صنایع دستی برای اشتغالزایی و پایدار کردن اقتصاد روستا بهره گرفت.

استاندار گیلان با بیان اینکه اولین موزه حصیر ایران در فشتکه خمام دایر شده است، گفت: تقویت ظرفیت حصیربافی روستای فشتکه خمام باید در اولویت قرار گیرد.

دکتر عباسی ادامه داد: بیش از 700 هنرمند صنایع دستی با موزه ملی حصیر گیلان در روستای فشتکه خمام فعالیت دارند که این مهم ظرفیت ارزشمندی است.

وی با تاکید بر توانمندکردن روستاها و ایجاد درآمد پایدار در روستاها، افزود: ایجاد طراوات، زندگی و فعالیت در روستاها منجر به کاهش مهاجرت ها می شود.

استاندار گیلان بر ایجاد نمایشگاه فروش صنایع دستی در شهر خمام تاکید و اضافه کرد: فروش محصولات صنایع دستی نباید در روستای فشتکه محدود شود بلکه برای تقویت این هنر که آمیخته با ذوق فراوان مردان و زنان روستایی است، نیاز است که در شهر نیز نمایشگاه فروش برقرار شود.

وی با اشاره به دیدار با مردم شهر خمام و روستای فشتکه، یکی از مطالبات اصلی مردم را استقرار ادارات در این شهرستان برشمرد و دستور داد که مدیران کل مربوطه با حضور در خمام شخصا به مشکلات و مسائل مردم پاسخ دهد تا زمانی که آن اداره در شهرستان مستقر شود.

استاندار گیلان در ادامه به اهمیت توسعه اشتغال روستایی پرداخت و بیان کرد: با تشکیل تعاونی در روستاها و ساماندهی این بخش به افرادی که تمایل دارند در روستا فعالیت کنند تسهیلات ارائه می شود.

دکتر عباسی با بیان اینکه از ظرفیت صنایع دستی خمام برای اشتغالزایی و پایدارکردن اقتصاد روستا بیش از پیش بهره گیری شود، تاکید کرد: زنجیره ارزش در کشاورزی، دامپروری و صنایع دستی باید در روستاها احیا شود و دولت در این زمینه اهتمام جدی دارد.

وی همچنین با تشریح بخشی از اقدامات و عملکرد دولت سیزدهم در گیلان؛ به تنش های آبی در سال زراعی گذشته اشاره و بیان کرد: مدیریت منابع آبی، مشارکت کشاورزان و تغییر الگوی کشت سسب شد تا از بحران بی آبی سربلند بیرون بیاییم.

وی با اشاره به تشکیل قرارگاه های جهادی در استان، افزود: مدیریت، تدبیر و دوراندیشی و همچنین همراهی مردم خاموشی ها را بسیار کم کرد و رضایتمندی مردم را در پی داشت.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به افزایش 40 درصدی صادرات، این روند را در احیای وضعیت اقتصادی جامعه موثر دانست و گفت: سنگ اندازی و دست پاچگی دشمن به دلیل موفقیت ایران اسلامی در دیپلماسی اقتصادی است.

دکتر عباسی خط ریلی رشت–کاسپین را در توسعه تجارت کشور با همسایگان و رونق اقتصادی گیلان موثر خواند و تصریح کرد : افتتاح راه آهن رشت به کاسپین فرصت اقتصادی خوبی را برای کشور فراهم می کند.

وی با اشاره به معطل ماندن پروژه میدان خمام، تاکید کرد تعیین تکلیف و ساماندهی پروژه میدان خمام و همچنین تعریض جاده پرتردد این شهر به کوچصفهان در اولویت کار دستگاه های متولی قرار گیرد.

استاندار گیلان احیای دو هزار بنگاه و واحد تولیدی استان را در جهت حمایت تولید و اشتغال عنوان و خاطر نشان کرد: نگاه دولت توجه ویژه به واحدهای تولیدی است و در این راستا در گیلان فعالیت های تحول انگیزی انجام شده است.

دکتر عباسی با تاکید بر سخت گیری برای خوش نشین ها و غیربومی ها در مناطق روستایی، تصریح کرد: مدیران متولی شرایط ساخت و ساز و ماندگاری برای بومی ها و روستاییان تسهیل ببخشید اما برای خوشن نشین ها و غیربومی ها با نگاه ویلا سازی و احداثات غیرقانونی  شرایط سخت اعمال شود.

استاندار گیلان با بیان اینکه ابترماندن کارها در این دولت قابل پذیرش نیست، گفت: سرعت بخشی به پروژه ها و همچنین امورات خدماتی مردم با شعار عملی ما می توانیم باید در اولویت قرار گیرد.

در این دیدار صمیمانه که مسئولان دستگاه های اجرایی استان و شهرستان، استاندار گیلان را همراهی می کردند، دکتر عباسی در دیدار چهره به چهره پای صبحت و درددل مردم منطقه نشست و دستورات لازم برای رفع نیازها و مشکلات شان را صادر کرد.

نماینده عالی دولت در گیلان، نماز ظهر و عصر را در جمع مردم به جماعت اقامه کرد.

اهدای پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران در قالب حصیر به دکتر عباسی که توسط بانوی هنرمند روستای فشتکه خمام بافته و تهیه شده بود، از جلوه های ویژه این دیدار صمیمانه بود.