توضیحات سازمان نظام پزشکی در خصوص اقداماتش در حوادث اخیر
توضیحات سازمان نظام پزشکی در خصوص اقداماتش در حوادث اخیر
سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران درباره اقدامات انجام‌شده در حوادث اخیر بیانیه ای صادر کرد که در بخشی از آن آمده است: متعاقب درخواست همکاران برای پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان احتمالی جامعه پزشکی، طی نامه‌ای به دادستان کل محترم کشور و در تماس‌های متعدد رئیس کل سازمان با مسئولین امنیتی و قضائی مختلف، موضوع در حال پیگیری است.

به گزارش ندای تجن به نقل از جماران؛ بیانیه سازمان نظام پزشکی به شرح ذیل است:

همکاران ارجمند

اعضای محترم مجمع عمومی نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران

با سلام

احتراما ضمن تشکر از دغدغه‌های دلسوزانه همه شما عزیزان در خصوص حوادث اخیر و بنا بر ضرورت اطلاع‌رسانی اقدامات انجام‌شده توسط سازمان نظام پزشکی و پیگیری‌های صورت‌گرفته در راستای مطالبات ارکان مختلف سازمان و اعضای محترم جامعه پزشکی کشور، موارد زیر به استحضار رسانده می‌شود:

۱- پس از فوت تاسف‌بار مرحومه خانم مهسا امینی در روز جمعه مورخ ۱۴۰۱/۰۶/۲۵ رئیس کل سازمان در تاریخ یکشنبه ۱۴۰۱/۰۶/۲۷ با حضور در بیمارستان کسری و جلسه با مدیر عامل محترم و مسئول محترم فنی بیمارستان روند بستری و اقدامات درمانی انجام‌شده و پرونده را بررسی (کرد) و نظرات افراد حاضر در جلسه استماع شد.

۲- در تاریخ ۱۴۰۱/۰۶/۲۸ رئیس سازمان طی تماس تلفنی با دادستان محترم کل کشور و معاون محترم امنیتی انتظامی وزیر کشور و دبیر شورای امنیت کشور، ضمن اعلام دغدغه جامعه پزشکی، خواستار تشکیل کمیته حقیقت‌یاب پزشکی شدند.

۳- در تاریخ ۱۴۰۱/۰۶/۲۸ طی نامه‌ای به وزیر محترم کشور درخواست شد کمیته حقیقت‌یاب پزشکی با حضور سازمان نظام پزشکی و نماینده انجمن‌های علمی ذیربط تشکیل شود.

۴- در تاریخ ۱۴۰۱/۰۶/۲۹ در جلسه‌ای با حضور وزیر محترم کشور و معاون محترم امنیتی انتظامی، ضمن بیان دغدغه‌ها و مطالبات جامعه پزشکی درخواست کتبی تشکیل کمیته حقیقت‌یاب تقدیم وزیر محترم کشور شد که مورد استقبال وی قرار گرفت.

۵- همان روز ۰۶/۲۹/ ۱۴۰۱ متعاقب نامه دبیر شورای امنیت کشور جهت تشکیل کمیته مذکور، طی نامه‌ای از انجمن‌های علمی درخواست شد نماینده انجمن را جهت حضور در جلسه معرفی نمایند.

۶- عصر همان روز (۱۴۰۱/۰۶/۲۹) با حضور نمایندگان انجمن‌های علمی مذکور و ریاست محترم سازمان پزشکی قانونی، رئیس کل محترم سازمان نظام پزشکی، معاون محترم درمان وزیر بهداشت و نایب‌رئیس محترم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، اولین جلسه در وزارت کشور و در حضور دبیر شورای امنیت کشور برگزار و همه جوانب موضوع و مستندات پرونده به طور کامل بررسی شد.

۷- پیرو انتشار CT اسکن مغز منتسب به خانم امینی، در تاریخ۱۴۰۱/۰۶/۲۹ سازمان نظام پزشکی طی استعلامی از بورد رادیولوژی درخواست کرد نظر علمی خود را در خصوص یافته‌های CT اسکن مذکور اعلام نماید.

۸- در تاریخ ۱۴۰۱/۰۶/۳۰طی نامه‌ای به وزیر محترم کشور بر ادامه کار کمیته تا نتیجه نهایی و نیز استفاده از ظرفیت عظیم انجمن‌های علمی – تخصصی در راستای دفاع از حقوق مردم تاکید شد.

۹- متعاقب درخواست تعدادی از اعضای محترم مجمع عمومی نظام پزشکی از رئیس سازمان پزشکی قانونی دال بر لحاظ‌نمودن دقت و رعایت موازین علمی در بررسی پرونده، این درخواست حضوری تحویل رئیس محترم سازمان پزشکی قانونی شد که در تاریخ ۱۴۰۱/۰۷/۰۲ خطاب به رئیس محترم مجمع عمومی پاسخ آن از سوی پزشکی قانونی واصل شد.

۱۰- در پی دغدغه تعدادی از همکاران در خصوص احتمال استفاده غیر درمانی از آمبولانس‌ها و نیز حمله به آمبولانس‌های در حال ماموریت، در تاریخ ۱۴۰۱/۰۷/۰۶ طی مکاتبه‌ای با دبیر محترم شورای امنیت کشور، این موضوع منعکس و علاوه بر آن طی جلسات و تماس‌های متعدد با نهادهای ذیربط موضوع پیگیری شد.

۱۱- پیرو نامه تعدادی از اعضای محترم جامعه پزشکی و رؤسای شعب نظام پزشکی کشور مبنی بر پیگیری برخی نگرانی‌ها و دغدغه‌ها، خطاب به ریاست کل سازمان، رئیس شورای عالی و رئیس مجمع عمومی، رئیس کل سازمان طی تماس با ریاست محترم مجمع و شورایعالی مراتب را مطرح و پس از کسب نظرات و ارشادات ایشان و نیز ارائه گزارش پیگیری‌های انجام‌شده، علاوه بر طرح مفاد نامه مذکور در جلسات متعدد با مسئولین امنیتی، انتظامی و قضایی کشور، طی مصاحبه‌ای با یک خبرگزاری رسمی، این درخواست‌ها و نگرانی‌ها و مواضع سازمان را به صورت علنی بیان نمودند.

۱۲- علی رغم برخی برداشت‌ها از متن تقطیع‌شده مصاحبه توسط تعدادی از همکاران، در این مصاحبه به وضوح بر موارد ذیل تاکید شد:

– رسیدگی به پرونده خانم امینی با صداقت کامل

– درمان همه مصدومین در همه مراکز درمانی بدون سوگیری

– استفاده از خودروهای امدادی در راستای وظیفه اصلی خود

– در کنار مردم بودن جامعه پزشکی و پیگیری خواسته‌ها و بیان اعتراضات خود از مسیر منطقی

– لزوم ایجاد فضای امن برای بیان انتقادها و اعتراضات در کشور

– معترضین و منتقدین مدافع تمامیت ارضی کشور و خواهان پیشرفت کشور هستند

– جامعه پزشکی ضمن بیان اعتراضات و انتقادات خود با اغتشاش و آسیب‌زدن به اموال عمومی مخالف است.

– استفاده برخی عناصر تجزیه‌طلب و اغتشاش‌گر از این حادثه و مخدوش‌کردن فضای اعتراض مسالمت‌آمیز، مردود و غیر قابل قبول است و لازم است مرز اعتراض از اغتشاش توسط مسئولین محترم کشور جدا شود.

لذا در هیچ جای این مصاحبه، مطلبی دال بر اینکه معترضین، اغتشاشگر هستند بیان نشده است.

۱۳- متعاقب درخواست همکاران برای پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان احتمالی جامعه پزشکی، طی نامه‌ای به دادستان کل محترم کشور و در تماس‌های متعدد رئیس کل سازمان با مسئولین امنیتی و قضائی مختلف، موضوع در حال پیگیری می‌باشد.

۱۴- در جلسه شورایعالی سازمان نظام پزشکی (۱۴۰۱/۰۷/۰۷) و نیز در جلسه مجمع انجمن‌های علمی پزشکی مورخه (۰۷/۲۰/ ۱۴۰۱) گزارش اقدامات انجام‌شده و پرونده مذکور توسط رئیس کل سازمان به اطلاع اعضای محترم رسانده شد.

۱۵- تمامی مراتب فوق به طور کامل و مستند در زمان برگزاری مجمع عمومی سازمان، به حول و قوه الهی به استحضار اعضای محترم مجمع رسانده خواهد شد.

روابط عمومی سازمان نظام پزشکی