نرخ عمده فروش انواع برنج اعلام شد
نرخ عمده فروش انواع برنج اعلام شد
سازمان جهاد کشاورزی مازندران روز پنجشنبه قیمت عمده فروشی انواع برنج تولیدی را به تفکیک ارقام محلی و پرمحصول در شالیکوبی های استان اعلام کرد.

به گزارش ندای تجن به نقل از ایرنا، سازمان جهاد کشاورزی مازندران قیمت هر کیلوگرم برنج سفید طارم محلی و هاشمی ۸۷۴ هزار و ۴۴۴ ریال ،شیرودی ۴۱۷ هزار و ۷۷۸ ریال، ندا ۳۶۳ هزار و ۳۳۳ ریال و فجر با ۵۶۵ هزار و ۵۵۶ ریال اعلام کرد.

بنابر این گزارش قیمت شلتوک طارم نیز در بازار استان بین ۴۸۰ هزار تا ۵۰۰ هزار ریال، شیرودی ۲۳۰ هزار تا ۲۵۰ هزار ریال، فجر ۳۲۰ هزار تا ۳۳۰ هزار ریال و ندا  ۱۹۰ هزار تا ۲۲۰ هزار ریال است.

معمولا بیشتر کشاورزان مرکز و شرق یعنی جوییار ، قائمشهر ،ساری ، نکا، بهشهر و گلوگاه برخلاف کشاورزان شهرستان های آمل ،بابل ، فریدونکنار ، بابلسر و محمود آباد با محصول شلتوک خرید و فروش می کنند. 

طبق آمار رسمی جهاد کشاورزی مازندران امسال ۲۱۵ هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان زیر کشت اول رفته است و پس از آن حدود ۱۰۵هزار هکتار نیز از اراضی استان به خصوص حوزه آبریز دشت هراز به زیر کشت دوم رفت که اکنون کشاورزان سخت مشغول برداشت کشت دوم هستند.

بررسی های میدانی خبرنگار ایرنا از بازار مازندران نشان می دهد همچنان بازار برنج در شالیکوبی های استان کم رونق است و بیشتر تقاضای خرید بریا کشت دوم یا رتون است  که هر کیلو برنج کشت دوم حدود ۱۰۵ تا ۱۱۰ هزار تومان خرید و فروش می شود. 

برنج کشت دوم یا رتون علاوه بر خوش طعم و عطر بودن ، در مقایسه با برنج کشت اول از کمترین میزان سم و کود در تولید آن استفاده می شود و بسته به وضعیت آب و هوایی میزان شکستگی آن هم به مقدار زیادی کمتر از انواع دیگر است .
خوش پخت بودن و حجیم شدن هنگام پخت بدون این که کیفیت و یا شکل دانه ها تغییری پیدا کند ، از دیگر ویژگی های این نوع برنج است ، وضعیتی که مادران مازندرانی از آن به عنوان ‘ پجا ‘ (پر برکت ) بودن یاد می کنند .

کشت دوم برنج در مازندران به ۲ روش دوباره نشاء و یا دونوج ( پرورش ساقه شالی ) یا در اصطلاح فارسی رتون طی یک دهه گذشته بین شالیکاران مازندران تقریبا نهادینه شده است و  بر اساس وضعیت آب و هوایی به خصوص روان آب های رودخانه ها کشت آن در مناطق مختلف استان متفاوت است .

برنج کاری یکی از مهم ترین فعالیت های کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون تن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود.