60 درصد سرورها خارج کشور هستند/ دولت به مکاتبات پاسخ نداد الکامپ به تعویق افتاد
60 درصد سرورها خارج کشور هستند/ دولت به مکاتبات پاسخ نداد الکامپ به تعویق افتاد
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای خاطر نشان کرد: تعدادی از شرکت‌های یارانه‌ای از حضور در نمایشگاه الکامپ انصراف دادند از سوی دیگر دولت نیز در نمایشگاه شرکت نکرد از این‌رو نمایشگاه را به تعویق انداختیم.

ندای تجن-سید حسن هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در پاسخ به این پرسش که به چه علت برگزاری نمایشگاه الکامپ به تعویق افتاد، گفت: تعدادی از شرکت‌ها از حاضر شدن در این نمایشگاه انصراف دادند؛ از سوی دیگر حضور پرقدرت وزارت ارتباطات در بخش دولت الکترونیک بلاتکلیف ماند و آنها واکنشی نسبت به مکاتباتی که ما با آنها انجام دادیم از خود نشان ندادند.

به گفته وی، اگر دولت در این نمایشگاه حاضر می‌شد می‌توانست جایگزین شرکت‌های که انصراف دادند شود اما از آنجایی‌که پاسخی به نامه‌های ما نداند از این‌رو به ناچار برگزاری این نمایشگاه را به تعویق انداختیم.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با بیان اینکه پیش از کنسل کردن تعدادی از شرکت‌ها ظرفیت نمایشگاه پر شده بود، گفت: پیش از این اتفاق‌ها ما به‌دنبال سالن‌های اضافه برای برگزاری نمایشگاه بودیم اما بحران‌هایی که شرکت‌های این روزها با آنها درگیر هستند باعث شد تعدادی از آنها انصراف بدهند و افزایش تعداد انصراف دهندگان در نهایت ما را متقاعد کرد که برگزاری این نمایشگاه را به تعویق بیاندازیم.

هاشمی تصریح کرد: نظام رایانه‌ای به سایت‌ها و زیرساخت‌های صنایع مختلف در کشور سرویس و پشتیبانی ارائه می‌دهد؛ اگر در گذشته درخواست پشتیبانی‌ها 2 ساعت بود امروز درخواست پشتیبانی به 24 ساعت رسیده است چراکه زیرساخت‌ها دچار اختلال شده است و این تغییرات ثبات ندارد.

وی با بیان اینکه بیش از 60 درصد زیرساخت و سرور سایت‌ها خارج از ایران مستقر است، گفت: حجم زیادی از سایت‌ها از اروپا سرویس دریافت می‌کردند و این ارتباط وقتی قطع شد شرکت‌ها با بحران مواجه شدند از این‌رو شرکت سرویس‌دهنده باید پاسخگو باشد و از آنجایی‌که نمی‌تواند پاسخگو باشد همه درگیر شده‌اند.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تاکید کرد: بخشی از تولید محتوای کسب وکارها در پلتفرم اینستاگرام، نمی‌تواند تعداد مخاطب و حجم بازار را در پیام‌رسان دیگر جایگزین کند از این‌رو حجم فروش در این فضا افت سنگین داشت. به نظر می‌رسد مسئله اصلی منتقل شدن کسب‌وکارها به پلتفرم‌های داخلی نیست چالش اصلی این است که آیا مشتریان به این فضاها می‌آیند؟

وی با بیان اینکه کسب‌وکارها ساعت‌ها برای جمع‌آوری فالور هزینه کردند، گفت: در فضایی مانند اینستاگرام جمع کردن هزار فالور تخصصی کاری دشوار است و برای جمع‌آوری این تعداد ساعات‌ها هزینه و وقت باید صرف شود در دیگر کشورها قیمت هر فالور چند سنت تا چندین دلار است چرا که این افراد می‌توانند محتوای شما را ارسال کنند و برای محصول شما بازار ایجاد کنند؛ با این اتفاق این زیرساخت‌ها از بین رفته است و شاید آنها نتوانند در یک زمان کوتاه این تعداد را در پلتفرم دیگر جمع‌آوری کنند و یا شاید جمع‌آوری آن غیرممکن باشد.

هاشمی در پاسخ به این پرسش که برخی ازکارشناسان بر این باورند که فروش برخی کسب‌وکارها در پلتفرم اینستاگرام به صفر رسیده است آیا این آمار را تایید می‌کنید؟ گفت: کاهش فروش در اینستاگرام بستگی به نوع کسب‌وکار دارد؛ بخش خصوصی باید نقشه راه داشته باشد وقتی یک شبکه جهان شمول دچار آسیب می‌شود و نقشه راه برای جایگزین کردن آن نداریم پیش‌آمدن کاهش فروش طبیعی است.

وی، نگاه مسئولان به این صنعت را نادرست دانست و افزود: تصمیم‌گیری‌های جزیزه‌ای در حیطه این صنعت راه به جایی نخواهد برد؛ در دنیای مجازی باید جایگاه و نسبت خود را با این زیستگاه مشخص کنیم و این پرسش باید مطرح شود که با نگاه قهری و حذفی تا کجا می‌توانیم ادامه بدهیم؟

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با بیان اینکه بخش خصوصی نقشه راه ندارد، تصریح کرد: انتظار داریم که اقتصاد دیجیتالی  به رشد 10 درصد برسد اما مشخص نمی‌کنیم که با چه فرمولی می‌خواهیم این مهم را محقق کنیم بدون تردید با پلتفرم‌های دولتی نمی‌توان این راه را ادامه داد.