سیستم گرمایشی مسجدجامع تا پایان آذرماه فراهم شود
سیستم گرمایشی مسجدجامع تا پایان آذرماه فراهم شود

به گزارش ندای تجن– در تاریخ 21تیرماه سال 97 بود که مسجد تاریخی جامع ساری به دلیل آتش سوزی تخریب شد که طی 14ماه با مشارکت مسئولان بازسازی شد و مورد استفاده عموم قرار گرفت. هم اکنون پس از گذشت چندسال سیستم فنی گرمایشی و سرمایشی آن نصب نشده است و همین موضوع مشکلاتی را […]

به گزارش ندای تجن– در تاریخ 21تیرماه سال 97 بود که مسجد تاریخی جامع ساری به دلیل آتش سوزی تخریب شد که طی 14ماه با مشارکت مسئولان بازسازی شد و مورد استفاده عموم قرار گرفت.

هم اکنون پس از گذشت چندسال سیستم فنی گرمایشی و سرمایشی آن نصب نشده است و همین موضوع مشکلاتی را برای نمازگزاران به وجود آورده است.در همین راستا استاندار مازندران و مدیران کل مرتبط طی بازدیدی از مسجد با علمای شهر دیدار کردند و به بیان راه حل پرداختند.

استاندار مازندران با بیان اینکه این محل در سده دوم هجری قمری ساخته شد که از لحاظ تاریخی دارای ارزش است، گفت:در جلسه سال گذشته موضوع گرمایش و سرمایش توسط علما تذکر داده شد که سریع پیگیری کردیم تا اداره اوقاف و امور خیریه پیگیری کنندکه اعلام شد اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از روش نصب بخاری برقی و گازی اشکال گرفته است.

 سیدمحمودحسینی پور با اشاره به اینکه قدمت و عظمت مسجد باید مورد توجه قرار گیرد، افزود:بیشتر مومنانی که در مسجدجامع عبادت می کنند از قشر بازار هستند و بازار از قدیم مهد تمدن و تدین بوده است.

وی بیان کرد: در شآن و منزلت مردم و مسجد نیست که پیمانکاری با رعایت دقت و انصاف در مهلت مقرر به تعهداتش عمل کند و این مبلغی که شهردار گفت ما بخواهیم بدهکار باشیم.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه یکی از اشکالات مربوط به جانمایی نخست سیستم فنی مسجد است که دقیق نبود و مکان وقف است، ادامه داد: برای تهویه امکان بهره برداری از آن به صورت شرعی نیست، علمای بزرگ نگاهشان این است که این سیستم برای هر حجره‌ای به صورت جداگانه باشد و یکنواخت نباشد.

حسینی پور خواستار انجام مطالعات جدید درباره مکان جای گذاری سیستم فنی سرمایش و گرمایش مسجد جامع شد و گفت:در حال حاضر از پیمانکار می خواهیم تا پایان هفته جاری طراحی را انجام دهد تا برآورد بخاری مورد نیاز برای زمستان انجام شود تا پس از آن اقدامات اجرایی برای تهیه آن ها صورت گیرد.

وی گفت:منابع مالی برای تهیه سیستم گرمایشی و سرمایشی با همکاری استانداری، اداره کل اوقاف و امورخیریه، اداره کل گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی، شهرداری فراهم شود

و در مورد بدهکاری به پیمانکار نیز جلسه ای با اداره کل اوقاف و امور خیریه استان و اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دتسی استان داشته باشیم تا بدهکاری پرداخت شود.

استاندار تاکید کرد تا حداکثر تا 10آذرماه سال جاری سیستم گرمایش مسجد جامع برای رفاه حال نمازگزاران راه اندازی شود.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری نماز جماعت در ادارات استان، گفت:از ابتدای کارم در استانداری بر برگزاری نماز جماعت به صورت مستمر تاکید داشتم.

لازم به ذکر است در ابتدای جلسه آیت الله صدیقی از روحانیون برجسته شهر ساری نکاتی را در قالب گلایه از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برای جلوگیری از نصب سیستم گرمایشی و سرمایشی عنوان کرد که برزگر مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، گفت:مشکلی از نظر اداره میراث فرهنگی بابت نصب سیستم فنی گرمایشی و سرمایشی وجود ندارد و تنها خواستار بررسی فنی مکان مورد نظر هستیم تا به بافت مسجد صدمه‌ای نرسد.