درباره لباس مازندرانی بیشتر بدانیم/از نوع تا قد لباس‌های شمالی
درباره لباس مازندرانی بیشتر بدانیم/از نوع تا قد لباس‌های شمالی
لازم است کودکان ما درباره لباس مازندرانی بیشتر بدانند تا تشویق به پوشیدن آن شوند و در حفظ و گرامی داشت آداب و سنت استان سهیم باشند.

به گزارش ندای تجن– لباس مازندرانی با آن رنگ‌های روشن و زیبا همراه با روسری نخی ما را به یاد رنگ‌های درختان استان در هنگام پاییز می‌اندازد که زیبایی آن همراه با شرشر باران پاییزی دو چندان می شود.

باید گفت آن چه که جامعه امروز مازندران به آن نیاز دارد همین رنگ های شاد و دل ربا است تا بتواند نشاط را مهمان دل های مردم کند و رنگ و بوی آداب و سنت ما را زنده نگه دارد.

ثریا زائراومالی که بیش از 40سال سابقه در زمینه فعالیت هنری دارد، یکی از افرادی است که در زمینه پوشش استان حرفی برای گفتن دارد و می تواند تجارب خود را با ما در میان بگذارد.

وی از سال 94وارد حوزه لباس مازندرانی شد و با همکاری بیش از 50نفر از اساتید قدیمی مازندران در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اقدام به معرفی و ترویج لباس مازندرانی کردند که در همین راستا با حضور در جشنواره‌های مختلف و نمایشگاه‌ها این کار را ادامه می‌دهند.

زائراومالی درباره آیین‌ها و رسوم متفاوت غرب تا شرق استان، تعریف کرد: در غرب استان محدوده رامسر و چالوس برگرفته از لباس گیلان دارای قدی بلند با مشخصه خاص خودشان است و هر چه به مر کز استان می‌آییم لباس کوتاه‌تر با نوار کمتری است اما زمانی که به شرق استان می‌آییم لباس خاص است.

این بانوی طراح دوخت درباره لباس شرق استان این‌طور توضیح داد:دامن‌های بانوان به دلیل اینکه بیشتر در جالیز و شالیزار کار می‌کنند، کوتاه است؛ در منطقه شرق استان به خاطر شادی برای روح و روان مردم از لباس‌های گل دار استفاده می کنند و به دلیل شرجی بودن هوا، جنس آن از نخ است.

زائراومالی به فلسفه لباس مازندرانی اشاره کرد و ادامه داد: لباس یک فرد مجرد با فردی که ازدواج کرده است متفاوت است و مردم از روی لباس متوجه می‌شدند کدام دختر مجرد یا متاهل است.

وی افزود:از طرفی نحوه پوشش روسری و استفاده از رنگ‌ها در لباس بانوان و آقایان متفاوت بود، نیاز است که دوخت لباس براساس اصول قدیمی و سنتی ترویج شود چون  به این صورت برای مردم دوست داشتنی‌تر می‌شود.

لباس مازندرانی پیشینه 3هزارساله دارد که متاسفانه در عصر پهلوی به خاطر کشف حجاب کنار گذاشته شد و بانوان مجبور به پوشیدن کت و دامن شدند و همین موضوع سبب غریبه‌شدن با پوشش لباس سنتی در استان شد.

زائراومالی از اهمیت ترویج روز مازندران و ثبت رسمی آن در گاه‌شمار ملی، گفت و افزود: نیاز به همکاری مسئولان است تا لباس‌های مازندرانی در مدارس و جامعه جا بیفتد؛نسل جدید نمی داند که لباس مازندرانی اصلا از رنگ مشکی استفاده نمی کردند و در سن بالاتر از این رنگ استفاده می کردند.

وی خواستار آگاهی رسانی به کودکان درباره لباس مازندرانی شد و ادامه داد: کودکان وقتی آموزش ببینند به این نوع لباس علاقه‌مند می‌شوند، نیاز است تا مسئولان و بزرگترها لباس محلی بپوشند تا کودکان تشویق شوند.

این بانوی هنرمند با بیان اینکه مازندران پیراهنی به نام «جمه» دارد که شبیه به همان لباس «تونیک» در پوشش مردم استان است، گفت: لباس دوم« کمرچین» است که برای راحتی کار پیراهنی که از کمر چین داشت را می پوشیدند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون کتابی در زمینه پوشش مازندرانی نوشته نشده است، افزود: اطلاعات موجود از اساتید و گذشتگان ما به دست آمده است.

نداکلائی