اهمیت تشکیل زنجیره ارزش محصولات کشاورزی
اهمیت تشکیل زنجیره ارزش محصولات کشاورزی
رضایی در جلسه شورای گفت و گوی بخش دولت و خصوصی که شامگاه دیروز در محل سالن اجتماعات استانداری مازندران برگزار شد، گفت:کشاورزی زمانی در مازندران صنعتی می شود که از همان ابتدا از اصلاح بدر تا فناوری جدید و بازاریابی و صادرات کامل شود که اگر این اتفاق نیفتد همین اتفاق که شما می گویید میوه ها در انبار مانده است

معاون اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه در جنگ اقتصادی که امروز هستیم نه تنها رکودعلمی بلکه رکود اقتصادی و تجاری دارای اهمیت است، گفت:در گذشته هر گاه  برنامه ملی برای ایران تعریف می شد و هر گاه که ایران در حوزه بین المللی تعریف و دارای جایگاه می شدهیچ گاه سیاست و اقتصاد و تجارت به معنای واقعی اجازه پیدا نمی کرد.
محسن رضایی با اشاره به اینکه به شکل های مختلف سفارت انگلیس و روسیه واین  اواخر سفارت آمریکا حکام ایرانی را اداره می کردند، ادامه داد: اما تعداد وزاری ایرانی به دست فرانسه و سایر کشورها تعیین می شد چون این افراد متناسب با مواضع آنها بود.

معاون اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه متاسفانه شاهان قاجار و پهلوی هم ابزار دست این قدرت های خارجی بودند، افزود:نخستین نقطه که توانستیم خودمان را پیدا کنیم انقلاب اسلامی بود، مشروطه و ملی شدن نفت را نگذاشتند به نتیجه برسد و در انقلاب اسلامی هم بیش از 40سال در حال جنگ با ما هستند.
وی با بیان اینکه دشمنان نمی گذارند تا ما سیاست و اقتصاد ملی پیدا کنیم و خودمان برنامه ریزی انجام دهیم، گفت: در همین اعتراضات اخیر بالاخره مردم ما مطالباتی دارند، مطالبه گری روی دوم سکه دموکراسی است هر دموکراسی دو روی سکه مشارکت در انتخابات و مطالبه گری دارد.

رضایی با بیان اینکه دخالت بیرونی ها در دموکراسی کشور دیده می شود، افزود:در هیچ کشوری زمان پیگیری مطالبات مردم، از بیرون دخالت نمی کنند.

وی با اشاره به اینکه یک سال پیش در فرانسه جلیقه زردها اعتراض می کردند اما هیچ کشوری دخالت نکرد، ادامه داد:اگر آمریکا و اروپایی ها در اعتراضات جلیقه زردها در فرانسه دخالت می کردند این کشور نابود می شد.
معاون اقتصادی رئیس جمهور بیان کرد: در حادثه آمریکا که جوان سیاه پوستی کشته شد نه فرانسوی ها و نه انگلیسی ها و حتی روس ها دخالت نکردند.

وی با بیان اینکه انقلابی را شروع و 40سال مقاومت کردیم که پله پله در حال جلو رفتن هستیم، افزود: نخستین مشکل برای دشمنان، اقتدار ایران است که موشک و پهباد و تانک داشته باشد .
رضایی با اشاره به اینکه از زمان صفویه تاکنون هیچ گاه قدرت دفاعی متکی به خودمان مانند امروز نداشتیم، ادامه داد:ما در بیرون از مرزها در حال صادر کردن صلح و امنیت هستیم.
وی با بیان اینکه اقتصاد گام دوم ما بود که بیش از 30سال که وارد جبهه اقتصادی شدیم از تحریم هاتا کارشکنی های صورت گرفته را تحمل کردیم، افزود: با همه این مشکلات با قدرت پیش می رویم و در دولتی که مردمی هست  با قدرت تمام دیواره محاصره اقتصادی و تحریم داریم پیش می‌رویم.

رضایی با اشاره به صادرت 400تن بشکه در زمان گذشته، گفت:در آبان ماه سال جاری صادرات ما از یک میلیون هم عبور کرد با اینکه در سخت ترین شرایط هستیم.

وی با بیان اینکه با سواستفاده از مطالبه گری مردم ایجادناامنی می خواهند بکنند تا با بالابردن ریسک اقتصادی برای کشور مشکل ایجاد کنند، ادامه داد:بنابراین ما واقعا در جنگ اقتصادی هستیم و شما به گفته رهبری، افسران جنگ اقتصادی هستید که باید با روحیه بسیجی و جهادی ادامه دهیم.
رضایی به اجرای برخی از اقدامات زیرساختی و بنیادی در کنار فعالیت های روزمره اشاره کرد و افزود:نخستین اقدامات کشور از طریق تجارت، ترانزیت و سوآپ است که در دوران گذشته همین طور بود.

وی با بیان اینکه با هدف سازماندهی به روابط خارجی وارد سازمان همکاری شانگهای شدیم، ادامه داد:امروز اگر تولید نداشته باشیم و تنها بخواهیم ترانزیت کنیم میلیاردها دلار می توانیم به دست آوریم.
رضایی به آغاز برگزاری نمایشگاه ها و بازارهای کالای ایرانی در قطر، روسیه و ازبکستان اشاره کرد و گفت:درمسئله تجارت از ترانزیت گرفته تا سوآپ میلیاردها دلار می توانیم به دست آوریم.
معاون اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه زمانی 40درصد اعتبار عمرانی و 60درصد اعتبار جاری داشتیم، ادامه داد:امروز به 10درصد عمرانی و 90درصد جاری رسیده است چون تبدیل به کسری بودجه و چاپ پول بدون پشتوانه می شد که این پول تورم می شد.
وی با اشاره به اینکه مسئله ساختار بودجه دولت به طور جدی در دستور کار ما بود، افزود: تا پایان سال جاری سند راهبردی اصلاحات پولی و مالی خواهیم داشت.

رضایی با بیان اینکه رایزنی برای افزایش حداقل اختیارات به استانداران در بالابردن سطح اعتبارات استانی انجام شد، ادامه داد:ستاد تسهیل و رفع و موانع تولید را جدی بگیرید و مسایل خود را مطرح کنید.

وی با اشاره به اینکه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در موضوع کلان می تواند مفید باشد ، گفت:همکاری لازم در سطح کشور صورت می گیرد.
رضایی با بیان اینکه مطمین باشید ما می توانیم گام دوم هم با قدرت برداریم که نیاز به انسجام و وحدت بیشتر است، ادامه داد:نکته بعدی توجه به زنجیره ارزش محصولات بنیادی است که در مازندران محصولات کشاورزی به صورت سنتی تولید و عرضه می شود.
وی با اشاره به اینکه زنجیره ارزش از نواوری شروع تا بازاریابی ادامه داد:کشاورزی زمانی در مازندران صنعتی می شود که از همان ابتدا از اصلاح بدر تا فناوری جدید و بازاریابی و صادرات  کامل شود که اگر این اتفاق نیفتد همین اتفاق که شما می گویید میوه ها در انبار مانده است.

رضایی از مسئولان خواست صنایع را در اولویت کاری خود قرار دهند.