ضرورت تغییر نگاه به پژوهش در گردشگری
ضرورت تغییر نگاه به پژوهش در گردشگری

یکی از اتفاقات مثبتی که در هفته پژوهش و فناوری امسال در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران روی داده تشکیل کارگروه پژوهشی با رویکرد جدید در این اداره کل بوده است.  کارگروهی که می‌بایست در همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها به شکلی جدی و اساسی تشکیل شود و در کانون توجه باشد. […]

یکی از اتفاقات مثبتی که در هفته پژوهش و فناوری امسال در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران روی داده تشکیل کارگروه پژوهشی با رویکرد جدید در این اداره کل بوده است. 

کارگروهی که می‌بایست در همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها به شکلی جدی و اساسی تشکیل شود و در کانون توجه باشد. چرا که توسعه و ترقی بدون توجه به پژوهش و فناوری ممکن نیست.  

طبق تقویم امسال، از نوزدهم تا بیست و چهارم آذرماه هفته پژوهش است و این مهم در کانون توجه همه دستگاه ها قرار دارد. اما انتظار می‌رود این توجه فقط مختص به یک هفته نباشد و در طول سال شاهد اهمیت پژوهش و فناوری در همه نهادها و دستگاه‌ها باشیم. 

خوشبختانه این تغییر نگاه در اداره کل میراث فرهنگی مازندران در زمان مدیریت دکتر صادق بزرگر به وجود آمده و این دستگاه در نظر دارد با اقدامی فراگیر به نهادینه‌سازی پژوهش و فناوری در حوزه‌های میراث، گردشگری و صنایع دستی بین اقشار و آحاد جامعه بپردازد تا رفته رفته همگان در استانی که بر محور گردشگری مورد توجه مقامات کشوری و استانی است این حوزه را به چشم ثروت‌سازی و ایجاد اشتغال ببینند.

مسلما انتظار می‌رود استراتژی ها و دیدگاه‌های دکتر برزگر به عنوان متولی دستگاه گردشگری استان در این کارگروه تبیین شود و برنامه‌ریزی ها به گونه‌ای باشد که اداره کل بتواند در بخش‌های پژوهشی عملکرد مطلوب‌تری حاصل نماید. 

همینطور انتظار می‌رود موضوعات پژوهشی کیفی و بر مبنای بودجه‌ها و موضوعات به صورت کاربردی و با رویکرد اقتصادی اداره کل باشد. 

لذا بایست در کارگروه پژوهشی روی آئین نامه‌های اجرائی کار شود و محورها در بخش‌های مختلف نیز بر اساس رویکردهای تعیین و تقویم برنامه‌ها و فرآیند اجرائی آن دیده شود.

بنابراین انتظار می‌رود: نظر به ضرورت همکاری‌ها و ایجاد هماهنگی‌های مستمر سازمانی در حوزه‌های مختلف سازمان از طریق کارگروه پژوهشی، امکان دسترسی و بهره برداری ویژه از کارگروه و دسترسی‌ها اعم از اطلاع رسانی ها ، برنامه های اجرایی روی سایت ها و کانال های ارتباطی رسمی سازمان با ارائه خدمات و امکانات به محققین و پژوهشگران بصورت اختصاصی ایجاد شود. 

ضرورت تغییر نگاه به پژوهش در حوزه گردشگری 

صادق بزرگر مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران در این مورد اظهار کرد: این کارگروه، یکی از کمیسیون‌های چندگانه سازمان است که در نظر دارد با ایجاد تفاهم‌نامه همکاری با پژوهشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در راستای اهداف سازمان و با رویکرد تغییر، به منظور اجرائی نمودن برنامه ها و به‌کارگیری

ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها در بدنه سازمان بر مبنای توسعه حرکت نماید. 

وی افزود: کلیه فعالیت‌های جاری در این کارگروه به جهت همیاری و همراهی با بخش‌های مختلف سازمان در جهت توسعه آموزش و پژوهش با رعایت آئین نامه ها عمل خواهد شد تا دستاوردهای جدید در حوزه های مختلف سازمان ایجاد می شود.  

برزگر تصریح کرد: عمده برنامه ها و فعالیت ها شامل بررسی طرح های پژوهشی همراه با آموزش های کاربردی و مهارتی با هدایت و شناسائی ظرفیت ها و توانمندی ها و ساختار سازی لازم در کارگروه با تشکیل کمیته ها، به جهت تامین نیازها و انتظارات گردشگران  خواهد بود تا با برنامه ریزی ها و انجام مطالعات آینده پژوهشی انجام شود. 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران ادامه داد: این کارگروه ضمن حمایت از تصویب اولویت های پژوهشی و آموزش های مهارت محور و با تدوین برنامه ها منطبق با نیازها و اهداف سازمان، تلاش می‌نماید با ایجاد سازگاری‌های لازم، از نظرات نخبگان و خبرگان دانشگاهی در بخش میراث، گردشگری و صنایع دستی در چهارچوب ضوابط و مقررات عمل کند. 

وی بیان کرد: نیازسنجی‌ها و تدوین اولویت طرح های تحقیقاتی و فناوری‌ها در اجرای پایان نامه ها و پروژه های تحقیقاتی مقاطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و همسوسازی آن در جهت اهداف سازمان به‌صورت حمایتی انجام و ارائه دستاوردهای آن در همایش‌ها و جشنواره‌های فصلی و سالیانه استانی، ملی و بین المللی هدایت و نظارت می‌شود.

برزگر خاطرنشان کرد: این کارگروه همچنین می‌تواند با ایجاد پایگاه‌های اینترنتی، نشریات و اخبار علمی و پژوهشی در حوزه‌های مختلف جهت تامین منابع اطلاعات و دستاوردهای سازمان اقدام کند

  • منبع خبر : عکس=خزرنما