اهمیت مشارکت و همکاری دانشگاه‌ها در امر مهارت‌آموزی/صادرکننده ماهر نداریم
اهمیت مشارکت و همکاری دانشگاه‌ها در امر مهارت‌آموزی/صادرکننده ماهر نداریم
در بازدید یک ساعته نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی بر اهمیت ترویج مهارت آموزی ، همکاری دانشگاه ها و تربیت نیروی ماهر در بخش بازار و فروش تاکید شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ندای تجن– امروز صبح منصور علی زارعی به همراه مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای و روسای مراکز آموزشی از کارگاه‌های مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای 22بهمن ساری بازدید کردند.

طاهری رییس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای 22بهمن ساری در حاشیه بازدید با بیان اینکه 20کارگاه آموزشی در این مرکز فعالیت دارند، گفت:مساحت مرکز همراه با مرکز آموزش هتلداری 16هکتار است

وی با اشاره به اینکه برخی از کارگاه های مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای 22بهمن ساری پایلوت آموزشی در کشور هستند، افزود: هر ساله تعدادی از کارآموزان مهارتی مرکز در کشور رتبه‌های برتر مسابقات المپیاد مهارت را کسب می کنندو مربیان توانمند مرکز ضمن آموزش مهارت، به هدایت کارآموزان می‌پردازند.

اهمیت مشارکت و همکاری دانشگاه‌ها در امر مهارت آموزی

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران نیز با بیان اهمیت ایجاد فرهنگ کار و مهارت آموزی در جامعه که به دلیل دلایل اجتماعی کمتر به آن توجه می شود، گفت:در حال حاضر آموزش فنی و حرفه‌ای به 19گروه از اقشار جامعه به ارائه خدمات می پردازد.

سیدحسین درویشی بر ایجاد هماهنگی و همکاری سازمان‌ها و نهادهای دخیل در امور آموزش مهارت تاکید کرد، وافزود:در حال حاضر با استفاده مثبت از حداکثر امکانات و تجهیزات به برون سپاری بخشی از فرآیند آموزش مهارت پرداختیم تا با نگاه تقاضا محوری به آموزش اقدام کنند.

وی با اشاره به نگاه پیشگیرانه، درمان و آینده نگری در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، گفت:نیاز است تا دانشگاه‌ها به کمک آموزش مهارت بیایند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران با بیان دریافت 90میلیاردتومان اعتبار که 4میلیارد در اختیار مرکز آموزش فنی و حرفه ای 22بهمن ساری قرار گرفت، افزود:در سال جاری 26میلیارد تومان اعتبار از محل استانی و سفر ریاست جمهوری دریافت کردیم.

وی با اشاره به دریافت 7میلیارد تومان برای ایجاد رشته‌های شبیه سازی شده و 4میلیارد در حوزه تملک و دارایی، افزود:در حال حاضر وضعیت ساختمان‌های اداری وتجهیزات آموزشی در سطح مطلوبی نیست که نیاز به ساماندهی دارد.

درویشی با بیان اینکه در سال گذشته 60هزارنفر آموزش مهارتی دیدند، ادامه داد:از این تعداد 47هزار نفر در اقشار دانش آموز و دانشجو و سرباز بودند که فرصت شغلی نداشتند اما 13هزار نفر فرصت شغلی داشتند که 11هزار نفر مشغول به کار شدند.

صادرکننده ماهر نداریم

منصور علی زارعی نیز با بیان اینکه یکی از موضوعات مورد اهمیت در آموزش تامین امکانات لازم است، گفت: بحث دانش بنیان کردن مهارت امروز مورد توجه است که آموزش فنی و حرفه‌ای از جهات مختلف به آن می پردازد.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه فارغ التحصیلان بسیاری در رشته‌های مختلف هستند اما در میدان عمل با مشکل مواجه می شوند، افزود:بحث مهارت آموزی در دوران دبیرستان آغاز می شود و تاکید ما بر توجه به این موضوع است.

وی با بیان اینکه همزمان با دانش بنیان و الکترونیکی شدن کارها، مشاغل جدید به وجود می آیند که با محدود کردن فضای مجازی مشکلاتی برای آنان به وجود آمد، ادامه داد:در گذشته مهارت آموزی کمتر مورد توجه قرار گرفت که در سال‌های اخیر با رهنمودهای رهبری احیا شد و نیاز به تداوم آموزش و مهارت آموزی زیر نظر سازمان مشخص وجود دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش ، گفت: ظرفیت تولید مرکبات در استان  به دلیل هزینه بالای تولید اما بهره وری پایین، در صادرات با مشکل مواجه هستیم.

زارعی با بیان اینکه مهارت آموزی در بخش بازار ضعیف است، افزود: در بخش وارد کردن محصولات افراد توانمندی داریم اما در بخش صادرات فردی دارای مهارت و آموزش دیده نداریم.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: افزایش فروش برنج صادراتی در جامعه به دلیل داشتن قیمت پایین بیشتر مورد توجه مردم قرار گرفته است.