افزایش ۵۰ درصدی حق پرستاری/ ۸۵ درصد کودکان کار از اتباع هستند
افزایش ۵۰ درصدی حق پرستاری/ ۸۵ درصد کودکان کار از اتباع هستند
رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه ایران تنها کشوری است که اورژانس مستقل اجتماعی دارد، گفت: بیش از ۹۰ درصد کشور تحت پوشش خدمات پیشگیرانه و مداخله‌ای اورژانس اجتماعی قرار دارند.

به گزارش بازار، علی‌محمد قادری در جلسه شورای معاونین سازمان بهزیستی کشور که با حضور وزیر و معاونین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد اظهار کرد: به همت دولت سیزدهم و تأکیدات ریاست جمهور اکنون کودکی در کشور پشت نوبت دریافت خدمات کاشت حلزون شنوایی قرار ندارد.

وی در این جلسه از غربالگری بینایی و شنوایی ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار کودک در سال جاری خبر داد.

قادری مردمی سازی را یکی از اولویت‌های سازمان بهزیستی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر مجوزهایی که اعطاء می‌شود بر مبنای حضور نیروهای مردمی و جهادی متخصص در حوزه خدمات و برنامه‌های سازمان بهزیستی است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور بابیان اینکه در سال گذشته شاهد بازنشستگی اولین بانوان سرپرست خانوار تحت عنوان حق بیمه اجتماعی بودیم، افزود: با تمدید این برنامه می‌توانیم برای بازنشستگی ۴۰ تا ۵۰ هزار زن سرپرست خانوار شاغل در ۱۰ سال آینده برنامه ریزی کنیم.

وی با اعلام اینکه در ۳۴ سال آینده حدود ۳۰ درصد جمعیت کشور سالمند خواهد بود، گفت: در حال حاضر زیر ساخت‌های لازم در کشور در این زمینه وجود ندارد و نیازمند مشارکت همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها در حوزه سالمندی هستیم.

قادری از افزایش ۵۰ درصدی حق پرستاری گفت و افزود: یارانه مراکز شبانه روزی ۵۰ درصد، مراکز روزانه ۳۵ درصد، حق پرستاری خانواده محور ۵۰ درصد افزایش یافته است و برای اولین بار در سال جاری یارانه افراد مجهول الهویه ساکن در مراکز شبانه روزی با مصوبه هیئت دولت به حساب مراکز واریز شد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه ۳۳ هزار خانوار دهک یک تا هفت تا پایان ۶ سالگی کودکان از خدمات سازمان بهزیستی بهره‌مند می‌شوند، تشریح کرد: خانواده دارای فرزند دوقلو به بالا که تحت پوشش بهزیستی نباشد از کمک هزینه معیشتی مانند افراد دارای معلولیت و زنان سرپرست خانوار به طور مثال برای یک خانوار دارای دوقلو (۴ نفره) یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به همراه تأمین شیرخشک و … بهره‌مند می‌شوند.

قادری همچنین در خصوص هنر درمانی و فعالیت‌های هنری افراد دارای معلولیت گفت: به دلیل همه‌گیری کرونا جشنواره‌های هنری متوقف شده بود که در سال جاری سه جشنواره منطقه‌ای در سطح بسیار بالا در استان‌های البرز، زنجان و یزد برگزار شده است که آخرین آن در مازندران برگزار خواهد شد.

وی همچنین از برگزاری دو جلسه در موضوع پیگیری قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت با حضور معاون اول رئیس جمهور خبر داد و گفت: در این جلسات که ۲۲ مصوبه در برداشت با جدیت در حال پیگیری مطالبات افراد دارای معلولیت هستیم و همچنین گزارش اقدامات دستگاه‌ها در خصوص این قانون به سازمان بازرسی کشور ارسال شده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور از پیگیری خودروهای مناسب سازی شده برای افراد دارای معلولیت خبر داد و افزود: از ۸۰۰ دستگاه اتوبوس مناسب سازی شده، بخشی از آن در اختیار شهرداری‌ها قرار گرفته است.

وی با اشاره به اقدامات و فعالیت‌های بین المللی سازمان بهزیستی گفت: فعالیت سفرای ایران در خارج از کشور می‌تواند برای مشارکت ایرانیان خارج از کشور در حوزه خدمات بهزیستی به مردم بسیار موثر باشند.

قادری با اشاره به اینکه بیش از ۸۵ درصد کودکان کار از اتباع هستند، تشریح کرد: فضای مهارت برای توانمندسازی کودکان بالای ۱۵ سال باید با جدیت دنبال شود و در حال حاضر موضوع استثمار کودکان کار در کارگاه‌ها و … موضوع اساسی و دارای اهمیت است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور همچنین از وجود ۱۳۶ هزار خانوار در پشت نوبت دریافت خدمات حق پرستاری خبر داد و گفت: خانواده‌هایی هستند که فرد دارای معلولیت خیلی شدید خود را، در خانه نگهداری می‌کنند که دریافت این کمک هزینه می‌تواند مشکلات زیادی از خانواده‌ها را برطرف کند.

وی همچنین ضمن اشاره به مشارکت سازمان بهزیستی و قوه قضائیه در خصوص کاهش طلاق گفت: در مشاوره به زوجین خواهان طلاق، حدود ۱۸ درصد مراجعین که ۱۰۰ درصد تصمیم به طلاق داشتند سازش شد.

وی همچنین در خصوص مشکلات افراد دارای معلولیت در حوزه تجهیزات توانبخشی نیز خواستار حمایت دولت در قالب یارانه یا معافیت‌های مالیاتی در این بخش شد.

در این جلسه معاونین و مدیران سازمان بهزیستی نیز مسائل حوزه تخصصی خود را در حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کردند.