نقاط قوت ساری به‌عنوان شهر برتر شناسایی می‌شود
نقاط قوت ساری به‌عنوان شهر برتر شناسایی می‌شود
مدیرکل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی مازندران اظهار داشت:ساری مقصد گردشگری نیست و باید تمام ظرفیت‌های استان و ساری را شناسایی و معرفی کنیم.

به‌گزارش ندای تجن به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران، صادق برزگر عصر دوشنبه۵دی ۱۴۰۱ در جلسه هم‌اندیشی با رئیس سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری ساری، عضو شورای اسلامی و معاونت شهرداری ساری با بیان اینکه ساری جزء شهرهایی است که از ظرفیت‌های بسیار بالایی برخوردار است، گفت: تفاوت مازندران با استان‌های دیگر این است که تمام ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های گردشگری در مازندران با موضوعات و محورهای مختلف وجود دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران افزود: برای ایجاد فرصت‌های گردشگری در ساری باید روند کار به‌صورت کارشناسی و تخصصی صورت گیرد که نیاز به خرد جمعی دارد و این امر مهم با برنامه‌ریزی رویکرد محور انجام شود.

او در ادامه گفت: در بافت تاریخی ساری می‌توانیم به صورت تلفیقی برنامه‌ریزی‌های مناسبی برای ایجاد پروژه‌های آن انجام دهیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران با اشاره به اینکه باید به‌دنبال نقاط قوت ساری به‌عنوان شهر برتر باشیم تا بتوانیم نقاط ضعف‌ها را پیگیری و برنامه‌ریزی کنیم، گفت: ساری مقصد گردشگری نیست و باید تمام ظرفیت‌های استان و ساری را شناسایی و معرفی کنیم.

برزگر با تاکید بر اینکه معرفی ظرفیت‌ها توسط شهرداری ضعیف بوده، تصریح کرد: با توجه به رویداد ساری ۲۰۲۲ می‌توانستید استفاده بهینه از این فرصت بی‌نظیر و تعامل با اعضاء کشورهای عضو اکو داشته باشید.

او با اشاره به راه‌اندازی پروژه گردشگری تندرستی در مازندران، گفت: با پیگیری این پروژه می‌خواهیم مازندران را قطب گردشگری تندرستی کشور معرفی کنیم.

او با اشاره به ظرفیت طبیعی چشمه سورت در ساری، گفت: با توجه به اینکه در ترکیه هم چنین چشمه‌ای وجود دارد و بهترین استفاده را از آن دارند اما در اینجا متاسفانه درست استفاده نمی‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران با اشاره به اینکه موفقیت زمانی است که گردشگر خارجی از این آثار بازدید کنند، تاکید کرد: باید به سمت گردشگری نوین سوق پیدا کنیم چرا که دیگر روش‌های سنتی پاسخگو نیاز امروز ما نیست و باید با نگاه تخصصی به آن توجه کنیم.

او با بیان این مطلب که ساری به‌‌عنوان مرکز استان برای ما بسیار اهمیت دارد، گفت: سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری ساری می‌تواند حلقه اتصال بین میراث فرهنگی و شهرداری ساری داشته باشد.

او به تشکیل کمیته یا کمیسیون گردشگری فی مابین اشاره کرد و گفت: بر اساس اولویت‌های پروژه گردشگری برنامه‌ریزی می‌کنیم.

برزگر افزود: پروژه رودخانه تجن را زارعی نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس پیگیر آن است برنامه بلند مدت با بازدهی بالاست و می‌توان در حوزه‌های دیگر به این صورت ورود پیدا کنیم.

او با اشاره به اینکه باید ساری را به سمت برندسازی برای جذب گردشگران سوق داد، تصریح کرد: اگر شهرداری زمینی در ساری بین مسیر دریا و شهر دارد می‌توان با سرمایه‌گذاری مجتمع تفریحی گردشگری احداث کرد و در این راستا میراث فرهنگی نیز تسهیلات، خدمات و امکانات ارائه می‌دهد.

او یکی از بزرگترین مزیت ساری را وجود فرودگاه عنوان کرد و افزود: با ایجاد امنیت برای سرمایه‌گذاران می‌توانیم شاهد رشد و ترقی شهر ساری باشیم.

سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری ساری می‌تواند این شهر را از بن‌بست نجات دهد

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی مناطق شهرداری ساری در این دیدار گفت: قابلیت‌های گردشگری ساری به مراتب بیشتر از کاشان است چرا که در این شهرستان خانه های قدیمی بسیار زیبا و ارزشمندی داریم که متاسفانه رها شده است.

حسن کلانتری با اشاره به آب انبارها و حمام‌های قدیمی شهر ساری، تصریح کرد: باید این بناهای تاریخی و قدیمی رسیدگی شود و شهرداری و به‌ویژه سازمان سرمایه‌گذاری هم ورود پیدا کند.

او در ادامه گفت: سازمان سرمایه‌گذاری می‌تواند نقش واسطه‌گری را به کمک شهرداری ساری و میراث‌فرهنگی مازندران ایفا کنند‌ و ساری را از این بن‌بست نجات دهند.

ساری به‌عنوان شهر گردشگری معرفی شود

عضو شورای اسلامی شهر ساری نیز با اشاره به اینکه شهرداری و اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حوزه گردشگری می‌توانند ارتباط مطلوبی داشته باشند عنوان کرد: یکی از چشم‌اندازهای آتی شهرداری این است که ساری به‌عنوان شهر گردشگری معرفی شود.

افشین راسخ افزود: طرح ساری شهر گردشگری به شورای شهر برای تشکیل کمیسیون گردشگری ارائه شد.

او با تاکید بر اینکه بحث گردشگری یکی از اولویت‌های اصلی شورای شهر ساری است، گفت: ساری نقاطی دارد که تاکنون دیده نشده و در جامعه هدف قرار نگرفته است که باید خیلی سریع در خصوص گردشگری در دستور کار قرار گیرد.

عضو شورای شهر ساری و کمیسیون گردشگری با اشاره به اینکه باید نقاط گمشده ساری هر چه سریع‌‌تر شناسایی و معرفی شود، افزود: باید مشاور برای برندسازی با مضمون گردشگری و تمام عرصه‌ها و نقاط گردشگری ساری معرفی شوند.

ایجاد مقصد گردشگری در ساری

همچنین مشاور سرمایه‌گذاری شهرداری ساری یکی از اهداف تشکیل سازمان گردشگری شهرداری ساری را شناسایی ۶۰ بسته مشارکتی با ارزش ریالی ۳۰ تریلیون ریال برای تبدیل ساری به مقصد گردشگری عنوان کرد و گفت: شهرهای دور، در مسیر و مقصد گردشگری به اضافه اقتصاد شهری که نیاز به چند خروجی شاخص برای ورود گردشگران دارد که باید برنامه‌ریزی و در دستور کار قرار گیرد.

داود ندیم با بیان اینکه سازمان گردشگری برای سال آینده ۷ مطالعه و راهبرد اقتصاد شهری در دستور کار قرار داده است، افزود: بودجه شهرداری ۴.۶ میلیون تومان برای هر شهروند باید در نظر گرفته شود تا بتوانیم فرصت‌های سرمایه‌گذاری و گردشگری در شهر ایجاد کنیم که نیاز به منابع ملی و استانی داریم.

او بیان کرد: باید با حمایت‌های سرمایه‌گذار برای ایجاد مقصد گردشگری در ساری، به‌دنبال سرمایه گذاران مختلف در کشور و خارج از کشور باشیم تا پروژه‌ها تحقق پیدا کنند.

او با بیان اینکه برای ایجاد مقصد گردشگری باید حفظ میراث‌فرهنگی، حرائم و محیط زیست و منابع طبیعی را در نظر گرفته شود، گفت: دریافت وام ارزان قیمت گردشگری برای ایجاد پروژه و جذب سرمایه گذار و تامین مالی برای هر پروژه در استان با اولویت ساری برنامه‌ریزی کنیم.

معرفی ساری به‌عنوان الگوی گردشگری در کشور

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری ساری نیز در این دیدار با بی‌نظیر خواندن شهر ساری به لحاظ وجود دریا و جنگل و همجواری با رودخانه تجن و قدمت بالای آن و وجود آثار میراثی بسیار گفت: ساری با این پتانسیل می‌تواند به الگوی گردشگری در کشور تبدیل شود.

مهدی نجاتی با تاکید بر اینکه ساری قابلیت تبدیل شدن به شهر برتر را دارد، گفت: ساری در نوروز سال ۹۵ به‌عنوان شهر گردشگری و سال ۹۶ شهر برتر گردشگری انتخاب شد.

او افزود: قابلیت‌های گردشگری ساری به مراتب بیشتر از کاشان است چرا که در این شهرستان خانه های قدیمی بسیار زیبا و ارزشمندی داریم که متاسفانه رها شده است.