تئاتر به دلیل گنجایش رشته‌های مختلف در اولویت حمایت‌ها قرار دارد
تئاتر به دلیل گنجایش رشته‌های مختلف در اولویت حمایت‌ها قرار دارد
محمد رعیت، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان با بیان اینکه حمایت از هنرمندان جزو اولویت‌‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان است، گفت تئاتر از مهم‌ترین هنرهاست به این دلیل که شاخه‌های متعددی از فرهنگ و هنر ازجمله نویسندگی، طراحی و کارگردانی را در برمی‌گیرد.

به گزارش ایران تئاتر، جشنواره تئاتر فجر منطقه ۳ (مازندران) از روز یکشنبه ۱۸ دی کار خود را در مجتمع فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز کرد.

استان گلستان با دو اثر نمایشی «پیله‌های خیس» نوشته مجید انوری و کارگردانی فائزه نوآبادی و «تا آخر خط» نوشته ابوالقاسم مهدوی و کارگردانی امید ابراهیمی از استان گلستان در این رویداد هنری حضور دارند.

حضور این هنرمندان گلستانی بهانه‌ای شد تا با محمد رعیت، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان که به تماشای زحمات گروه‌های نمایشی نشسته بود، گفت‌وگو کنیم که در ادامه می‌خوانید.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان در حاشیه نخستین روز از جشنواره تئاتر فجر منطقه ۳ (مازندران) پس از تماشای آثار با اشاره به احیای تئاتر فجر مناطق کشور  پس از 9 سال وقفه گفت: «ایجاد فرصت‌های متعدد و متنوع برای بهره‌مندی عموم مردم از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های رشته‌های مختلف فرهنگ و هنر، یک اقدام ارزشمند است.»

او برگزار نشدن جشنواره تئاتر فجر مناطق کشور را در چند سال گذشته یک ضعف دانست و افزود: «مردم ما اهل فرهنگ هستند و این فرهنگ در قالب‌های متنوع هنری در وجود آن‌ها نهادینه شده است، بنابراین انتظار دارند که جشنواره‌ها و تعدد و مراحل مختلف اجرای آن را ببینند.»

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان ادامه داد: «گروه‌های تخصصی با اجراهای مختلف توانمندتر می‌شوند. هر چه اجراها بیشتر باشد، توانایی اجرای گروه‌ها و هنرمندان بیشتر می‌شود و به کیفی‌تر شدن آثار کمک می‌کند.»

رعیت افزود: «از سوی دیگر، وقتی اجراها بیشتر شد، نواقص و کمبودها یا نقاط قوت خود را بیشتر نشان می‌دهد زیرا پیش از آن مانند یک املای نانوشته است.»

او از سیاست‌گذارانی که به احیای جشنواره تئاتر فجر در سطح مناطق کمک کردند تا مردم از فرصت تماشای این آثار هنری بهره‌مند شوند، قدردانی کرد.  

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان با اشاره به پیوند عمیقی که این استان و به‌طور ویژه شهرستان گرگان با تئاتر دارد، توضیح داد: «ما در استان گلستان هنرمندان زیادی را در حوزه نمایش و تئاتر داریم که آثاری موفق و با کیفیت تولید می‌کنند. همانطور که در نخستین روز از جشنواره تئاتر فجر منطقه ۳ به میزبانی استان مازندران نیز شاهد دو اجرا «پیله‌های خیس» و «تا آخر خط» از هنرمندان این استان بودیم.»

رعیت در پایان گفت: «حمایت از هنرمندان جزو اولویت‌های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان است. تئاتر نیز یکی از مهمترین هنرهاست به این دلیل که شاخه‌های متعددی از فرهنگ و هنر ازجمله نویسندگی، طراحی صحنه، لباس، نور  و کارگردانی را در بر می‌گیرد و ما امیدوار هستیم تا بتوانیم در راستای ارتقا و رشد هنر به ویژه تئاتر خدمات بیشتری به هنرمندان ارائه دهیم.»

جشنواره تئاتر فجر منطقه‌ای ۳ به میزبانی استان مازندران با حضور 19 گروه نمایشی از 9 استان کشور در حال برگزاری است. آیین اختتامیه این رویداد هنری 21 دی‌ماه ساعت 17:30 در تالار مرکزی ساری برگزار می‌شود.