ظرفیت بخش خصوصی برای توسعه بی‌نهایت است/لزوم راه‌اندازی شرکت‌های مادر تخصصی برای مشکل فروش/مازندران می‌تواند صادرکننده خدمات فنی مهندسی باشد
ظرفیت بخش خصوصی برای توسعه بی‌نهایت است/لزوم راه‌اندازی شرکت‌های مادر تخصصی برای مشکل فروش/مازندران می‌تواند صادرکننده خدمات فنی مهندسی باشد
در گفت و گویی که با عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی داشتیم به راه کارهای مناسبی اشاره شده است.


به گزارش ندای تجن_نمایشگاه صنایع قطعات خودرو در تاریخ ۲۰الی ۲۳دی ماه سال جاری در محل نمایشگاه نیاوران برگزار شد:در حاشیه نمایشگاه گفتگویی با عزت الله اکبری تالارپشتی داشتیم که در متن زیر می خوانید:

آقای اکبری شما نمایشگاه را چگونه دیدید ؟

نمایشگاه خوب است . نمایشگاه ماهیتا برای قرار توسعه صنعت نقش بالایی دارد . در واقع نمایشگاه فرهنگ صنعتی را چه در اندازه ملی و چه در اندازه استانی ارتقاع می‌دهد . این نمایشگاه از نمایشگاه‌های خوب است به هر حال استقبال خوبی از آن شده است و همین که از شهر های مختلف ایران در آن شرکت می‌کنند ارزشمند است و باعث می‌شود که استان از نظر صنعتی رشد کند . از ظرفیت ها و توانمندی های جاهای دیگر و استان مطلع می‌شوند و باعث می‌شود که مقایسه و رقابت کنند که این خیلی ارزشمند است .
شما چه حمایت‌هایی میتوانید از قطعه سازان داشته باشید ؟ آیا میتوانید به آنها از نظر مالی کمک کنید ؟
من دیدگاه خاصی دارم. تامین مالی خیلی کار سختی نیست . ما اگر موفق بشویم سرمایه فکری و مالی بخش خصوصی را درست به میدان بیاوریم و موانع آنها را برطرف کنیم و آنها در حوزه صنعت و معدن و تولید و هر فعالیتی مشارکت کنند. ما هنوز این هنر را نداشتیم که بخش خصوصی را با ظرفیت کامل وارد کنیم . وقتی بخش خصوصی وارد شود در اقصی نقاط جهان آدم هایی را می شناسد که سرمایه گذار هستند . الان سیر نقدینگی دنیا را می‌برد و ما از آن پول ها استفاده نمی‌کنیم . مسیر آن مسیر بخش خصوصی است و دولت نیست .
الان تحریم است و تنها راه شکستن و برداشتن تحریم حضور قوی بخش خصوصی هست.
بخش خصوصی در این کار نیامده است ؟
بخش خصوصی خیلی کم در این کار آمده است ولی کمرنگ است . ظرفیت بخش خصوصی بینهایت است یعنی اصلا در بخش خصوصی هیچ محدودیت مالی نداریم و بخش خصوصی در حال رشد است .
توصیه من به جناب رئیس جمهور و معاون اول که خدمتشان عرض کردم که اقدامات خوبی در تهران انجام می‌دهیم که راه را برای بخش خصوصی باز کنیم و موانع آن را برداریم. دولت تصدی گری نکند و رقیب بخش خصوصی و رقیب ملت خودش نشود که اینها آسیب ببینند .
موانع را هرچه زودتر برطرف کنیم . آنجا که موانع قانونی است و قانون کم یا اضافه داریم آنجا باید دولت بیاید زیرا میدان اجرا دست دولت است . برای مثال اینجا معامله قانون داریم و خیلی جاها دولت خودش می‌تواند تصمیم بگیرد با مصوبه دولت و هیئت وزیران تصمیم بگیرد و اجرا کند هیچ مانعی سر راه نیست.
ما بانوان فعالی در زمینه مشاغل خانگی در استان داریم که فعالیت می‌کنند اما در زمینه فروش مشکل داریم آیا شما راهکاری در این زمینه دارید ؟
دیدگاه من این است که نه تنها در این حوزه بلکه به طور کلی مثلا خیلی از کالاهای مشابه که اینجا تولید می‌شود یا در استان های دیگر اینها از همدیگر خبر ندارند . تولید کننده نمی‌تواند صادر کننده خوبی باشد یا فروشنده خوبی باشد چون تولید یک دانش است و صادر کردن و فروش یک دانش دیگر است . ما به شرکت های مادر تخصصی یا هلدینگ ها نیاز داریم که آنها صرفا کار بازرگانی را رونق بدهند برای مثال بگویند شما چند شیفت کار می‌کنید اگر دو شیفت کار می‌کنید یک شیفت به من بدهید و سه شیفت کار کنید . یعنی هم می‌تواند کارخانه را فعال کند و هم مشتری ها را در داخل و خارج می‌شناسد و بلد است که بفروشد . جای این خالی و کم است نه اینکه نباشد ولی هنوز این موج راه نیفتاده است که شرکت هایی سفارش کالا بدهند و ظرفیت های خالی بخش صنعت را پر کنند و محصولشان را چه در داخل و چه در خارج بفروشند .
مثل استان مازندران که تولید کننده خوبی است ولی فروشنده نه ؟؟
استان مازندران ویژگی دیگری دارد و از نظر سرمایه انسانی و آدم های تحصیل کرده جزو استان های برتر است و این یک ظرفیت بزرگ است . یکی از کار های مهمی که می‌تواند در مازندران اتفاق بیفتد صنایع هایتک است و همچنین صادرات خدمات فنی مهندسی است . الان در تهران شرکت هایی هستند برنامه نرم افزاری با آلمان تولید می‌کنند و به اروپا و کانادا می‌فروشند . مازندران یکی از جاهایی است که این باید رونق بگیرد یعنی باصطلاح طراحی و برنامه ریزی و خدمات فنی مهندسی اینها را به صورت نرم افزار آماده کنند صادر کنند.
وقتی اینها انجام نمی‌شود ضعف مدیریتی می‌شود؟
دیدگاه من این است، تشویق می‌کنم که این کار راه بیفتد .

گفت و گو:نداکلایی

پیاده سازی:فاطمه موسوی