اعتبارات حوزه کشاورزی در لایحه بودجه سال آینده با کسری مواجه است
اعتبارات حوزه کشاورزی در لایحه بودجه سال آینده با کسری مواجه است
سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: بودجه بخش کشاورزی در لایحه سال ۱۴۰۲با تمامی قوانین بالادستی و احکام دائمی تناقض دارد به صورت خوش‌ بینانه ۱۸۰ هزار میلیارد تومان این حوزه کسری اعتباری دارد.

به گزارش ندای تجن –ذبیح الله اعظمی ساردوئی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در تشریح نشست امروز ( سه‌شنبه 4 بهمن ماه) کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، گفت: بر اساس جمع بندی کمیسیون کشاورزی در خصوص بودجه بخش کشاورزی در لایحه بودجه سال آینده، اعتبارات این حوزه بسیار نگران کننده و فاجعه بار است و امنیت غذایی را به مخاطره می‌اندازد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست با اشاره به تاکیدات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بر تامین امنیت غذایی ادامه داد: کل بودجه 1402 حدود 50 درصد رشد داشته اما اعتبارات بخش کشاورزی تنها 12 درصد رشد داشته است، در بودجه سال 1401 مقرر شده بود وزارت جهاد کشاورزی اموال مازاد خود را به فروش رسانده و آن را در حوزه اختیارات هزینه کند اما در بودجه سال جاری باید درآمد حاصل از این محل را به خزانه واریز کند و دولت برای آن تصمیم گیری کند که اشکال اساسی دارد.متاسفانه در لایحه بودجه سال آینده به موضوعات مذکور توجه نشده است،

نماینده مردم جیرفت و عنبر آباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حوزه آبیاری تحت فشار اعتبارات مورد نیاز حدود 2 هزار و 500 میلیارد نیاز وجود دارد که در لایحه بودجه این اعتبار 1 هزار 581 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، افزود: بودجه آبیاری های تحت فشار و احیا ، زهکشی و بازسازی قنوات افزایش چشمگیری نداشته و اعتبارات آبخیز داری نیز کاهش داشته است.

وی با تاکید بر اینکه برای اجرای الگوی کشت اعتبارات کافی اختصاص داده نشده است و یارانه نهاده‌های کشاورزی به نوعی در لایحه بودجه سال آینده حذف شده است، عنوان کرد: مطالبات شرکت های پتروشیمی تولید کننده کود اوره در لایحه بودجه 1402 لحاظ نشده و اعتبارات صندوق بیمه محصولات کشاورزی در مقایسه با سال گذشته تغییری نکرده است و علی رغم نیاز 20 هزار میلیاردی تنها 6 هزار میلیارد در نظر گرفته‌اند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه پایین بودن اعتبار صندوق بیمه محصولات کشاورزی باعث می‌شود کشاورز با خیال راحت کشت نکرده و در زمان وقوع حادثه به میزان کافی جبران خسارت دریافت نکند، تصریح کرد: در دنیا پایه تولید محصولات کشاورزی، بیمه محصولات است. علی‌رغم اینکه در خصوص افزایش تولید دانه های روغنی همواره شعار داده شده است اعتبارت این حوزه نیز تغییر بسیار کمی داشته است.

اعظمی با اشاره به اینکه در لایحه بودجه سال 1402 مهار بیابان زایی اعتباری مدنظر قرار نگرفته است، اضافه کرد: برای خرید تضمینی گندم در سال 1401 حدود 135 هزار میلیارد تومان هزینه شده که  در سال آینده باتوجه به پیش بینی خرید و تولید 10 میلیون تن اعتبار مورد نیاز به حدود 180 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کند. اعتبارات تامین کود اوره کاملا حذف شده و به منظور تامین کودهای ازت و فسفات نیز اعتبار کافی تعیین نشده است.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست با بیان اینکه با افزایش قیمت کودهای شیمیایی کشاورزان توان تامین آن را ندارند و این موضوع باعث کاهش عملکرد در واحد سطح می‌شود، گفت: اعتبار مورد نیاز اجرای الگوی کشت حداقل 132 هزار میلیارد تومان است که این اعتبار نیز دیده نشده است و به صورت کلی بودجه بخش کشاورزی در لایحه سال 1402با تمامی قوانین بالادستی و احکام دائمی تناقض دارد به صورت خوش‌ بینانه 180 هزار میلیارد تومان این حوزه کسری اعتباری دارد.

نماینده مردم جیرفت و عنبر آباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سال گذشته بیش از 10 میلیارد دلار برای تامین گندم، روغن و نهاده های دامی هزینه می‌شد که حذف و به عنوان یارانه به مردم پرداخت شد که صدمه به این بخش محسوب می‌شود، تصریح کرد: بازسازی باغات و نخیلات و یارانه سوخت حمل و نقل هوایی محصولات کشاورزی حذف و اعتبارت مکانیزاسیون و صنایع تبدیلی بسیار محدود است. طی 4 دهه گذشته هیچ سال اعتبارات بخش کشاورزی با این میزان از محدودیت و محرومیت لحاظ نشده است./