مهاجرت معکوس از شهر به روستا در دستور کار قرار گیرد/لزوم احیای فرهنگ و اقتصاد روستاها
 مهاجرت معکوس از شهر به روستا در دستور کار قرار گیرد/لزوم احیای فرهنگ و اقتصاد روستاها
وزیر کشور به روند توسعه قابل توجه روستاها پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: با این وجود مهاجرت از روستا به مناطق شهری در سال های گذشته قابل توجه بود و باید دلیل این موضوع را پیدا و آن را درمان کنیم و مهاجرت معکوس داشته باشیم.

به گزارش ندای تجن به نقل از خبرنگار ایرنا، احمد وحیدی عصر یکشنبه در همایش دهیاران استان مازندران در ساری با تبریک دهه مبارک فجر افزود: مناطق روستایی استان در تولید و فرهنگ سازی نقش غیر قابل انکاری دارند که این موضوع بسیار دارای اهمیت است.

وی ادامه داد: روستاها در حوزه های مختلف کشور نقش غیر قابل انکاری دارند و قبل از انقلاب حتی روستاهایی که در نزدیک شهرها هم بودند از نظر آب، گاز و برق و بهداشت بسیار اسفناک بود و حدود ۷۰ درصد مردمی که در آن مقطع در این مناطق زندگی می کردند، شرایط بسیار بدی داشتند.

وزیر کشور بیان کرد: بعد از انقلاب اسلامی توجه زیادی به روستاها شد و شاید روستای بسیار کمی داشته باشیم که دارای آب و برق و گاز نباشد.

وحیدی تصریح کرد: با این وجود مهاجرت از روستا به مناطق شهری در سال های گذشته قابل توجه بود و باید دلیل این موضوع را باید پیدا کنیم و آن را درمان کنیم و مهاجرت معکوس داشته باشیم.

وی ادامه داد: به طور حتم یکی از دلایل این موضوع شغل نداشتن جوانان در روستاها و توجه نکردن به فرهنگ روستایی است و باید گفت ظرفیت های خوبی در کشور داریم که باید فرهنگ و اقتصاد این مناطق را احیا کنیم.

وزیر کشور گفت: بسیار خوشحال کننده است که در برخی از روستاهای استان با فرهنگ کار و تلاش با ایده پردازی شغل ایجاد کردند و اکنون محصولات آنان به نقاط مختلف جهان حتی کشورهای اروپایی صادر می شود.

قرارگاه جهادی توسعه روستایی در وزارت کشور ایجاد شد

وحیدی افزود: برخی از این روستاها جمعیت آن درصدد رفتن به مناطق شهری بودند اما با ایجاد شغل و همدلی و حفظ آداب و رسوم مناطق اکنون جمعیت در روستاها ماندگار شد.

وی ادامه داد: با همدلی جمعیت را در مناطق روستایی نگه داریم و حضور روستاییان در مناطق شهری و کلان شهرها جزو سیاست ها نظام نیست بلکه باید بیش از پیش به مناطق روستایی توجه شود.

وزیر کشور بیان کرد: ۴۷ مسوولیت برعهده دهیاران است و در وزارت کشور قرارگاه جهادی توسعه روستایی ایجاد شده است و دهیاران باید با برنامه ریزی اصولی وظایف خود را به خوبی انجام دهند.

وحیدی افزود: مدیریت دانش در مناطق روستایی باید سامان داده شوند و به صورت علمی از ظرفیت این مناطق کشور استفاده شود.

نباید گذاشت ویلاسازی گسترش پیدا کند

وی ادامه داد: نباید اجازه بدهیم در  روستاها کارهایی شود که به درد روستا نمی خورد و نباید گذاشت ویلاسازی گسترش پیدا کند بلکه باید مدیریت شود که ساخت و سازهای غیر مجاز روی ندهد.

وزیر کشور بیان کرد: زمین روستا مال مردم روستا است و یکی از ارزیابی عملکرد دهیاران این است که از اراضی محافظت کنند و این اراضی در مسیر اشتغال استفاده شوند.

وحیدی افزود: اگر جنگل ها در مناطق روستایی وجود دارد دهیاران مراقبت کنند و نگذارند که این اراضی ملی تخریب شوند.

وی ادامه داد: توسعه مناطق روستایی با جدیت در دستور کار است و مسوولان توجه به این مناطق را در اولویت کاری خود قرار دهند.

وزیر کشور تاکید کرد: تا می توانیم در ارتباط با مدیریت پسماند در مناطق روستایی تلاش کنیم و از پسماند در تغذیه خاک با راهکارهای نوین علمی استفاده شود.

وحیدی تصریح کرد: در برنامه توسعه پیش بینی شده ۱۰۰ هزار تسهیل گر در مناطق روستایی فعال شوند که تحقق آن به مراتب اشتغال در این مناطق افزایش می یابد.

وی ادامه داد: برنامه توسعه روستاها در نقاط مختلف کشور باید تهیه شود و اگر این برنامه را داشته باشیم به طورحتم توسعه کشور هموار تر خواهد شد.

وزیر کشور گفت: نهضت حرکت به سمت روستاها در کشور باید ایجاد شود و نهادها و منابع مختلف برای تحقق این امر داریم و با منابع ایجاد اشتغال، محرومیت زدایی، حمایتی و توسعه و پیشرفت استان ها می توانیم کار در روستاها را جلو ببریم.

وی اضافه کرد: ایجاد سامانه الکترونیک اعطای مجوز در حوزه های عمرانی و زیرساختی روستاها از اقدام مثبت دولت است که جا دارد از تلاش های مسوولان این حوزه در مازندران تشکر کنم.

وحیدی گفت: اجرای طرح هادی در مناطق روستایی باجدیت دنبال شود تا روستا به جایگاه واقعی خود در جذب گردشگر و رونق اقتصادی و جذب اشتغال برسند.

وی تصریح کرد: هر روستا می تواند یک برندسازی داشته باشند و با برنامه ریزی اصولی روند توسعه این مناطق هموار شود.