آموزش سواد رسانه به مدیران و خبرنگاران در برنامه سال 1402قرار دارد/برگزاری جشنواره‌های مطبوعاتی رشدو تعالی رسانه‌ها را به دنبال دارد
آموزش سواد رسانه به مدیران و خبرنگاران در برنامه سال 1402قرار دارد/برگزاری جشنواره‌های مطبوعاتی رشدو تعالی رسانه‌ها را به دنبال دارد

صبح امروز آیین اختتامیه چهارمین جشنواره ابوذر مازندران با حضور فرشاد مهدی‌پور معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ‌وارشاد اسلامی، حسین جوادی مدیرکل ارشاد مازندران، عبدالمهدی حق‌شناس رئیس سازمان بسیج رسانه مازندران، سردار ملکی مدیرکل حفظ و آثار مازندران، سلگی معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران، برگزیدگان جشنواره و اهالی رسانه در سالن سلمان هراتی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد […]

صبح امروز آیین اختتامیه چهارمین جشنواره ابوذر مازندران با حضور فرشاد مهدی‌پور معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ‌وارشاد اسلامی، حسین جوادی مدیرکل ارشاد مازندران، عبدالمهدی حق‌شناس رئیس سازمان بسیج رسانه مازندران، سردار ملکی مدیرکل حفظ و آثار مازندران، سلگی معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران، برگزیدگان جشنواره و اهالی رسانه در سالن سلمان هراتی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در ساری برگزار شد.

این جشنواره که در ۱۳ محور و ۱۱ قالب برگزار شد در ایستگاه پایانی، برگزیدگان خود در بخش‌های مختلف را شناخت.

عبدالمهدی حق‌شناس رئیس سازمان بسیج رسانه مازندران در این مراسم با گرامی‌داشت یادوخاطر ۲۵ شهید رسانه مازندران و شهدای جنگ تحمیلی، انقلاب، مدافعان حرم و به ویژه سردار سلیمانی، اظهار کرد: خدا را شاکریم که توانستیم چهارمین دوره جشنواره ابوذر مازندران را برگزار کنیم

. وی افزود: هدف ما تجلیل از خبرنگاران، ایجاد انگیزه در تولید محتوای ارزشی و انقلاب است.

. رئیس بسیج رسانه مازندران خاطرنشان کرد: امسال ما ۲۰ درصد افزایش ارسال آثار داشتیم و بیش از ۶۵۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد

. این مسئول ادامه داد: در نهایت و پس از پالایش آثار رسیده، ۴۵۵ اثر نهایی شد و ۸ داور به داوری آثار پرداختند که در نهایت از ۳۵ نفر تجلیل خواهد شد.

حق‌شناس بیان کرد: پرچمدار اصلی جهاد تبیین اصحاب رسانه هستند و در ایام اغتشاشات و رخدادهای گوناگون همواره پای کار بودند

. وی عنوان کرد: مهم‌ترین نکته ای که در سال آینده باید در سازمان بسیج رسانه به آن بپردازیم موضوع آموزش و سواد رسانه‌ای است که اکنون مهم‌ترین آسیب ما همین نکته حائز اهمیت است.

رئیس سازمان بسیج رسانه مازندران تاکید کرد: در سال آینده به طور جدی بحث آموزش و سواد رسانه‌ای مدیران و رسانه ها هستیم.

وی افزود:بسیج رسانه مازندران در سال 1402باید به 1هزار نفر آموزش سواد رسانه ای بدهد.

به گزارش ندای تجن قرار است از دو فرد برگزیده اهل مازندران که در کشور رتبه آوردند در روز 15اسفندماه سال جاری تجلیل شود.

در ادامه دبیر چهارمین جشنواره رسانه ای ابوذر بیانیه را خواند: به نام خدا، همکاران فرهیخته و ارجمند! همانگونه که آگاهید، روزنامه نگار متعلق به خودش نیست بلکه به جامعه ای تعلق دارد که در آن زندگی می کند. و اساسا پا به حرفه خبرنگاری که می گذارد، می فهمد دیگر خودش نیست بلکه همه است، همه ی مردم. پس از ۳ ماه کار شبانه روزی، از مرحله فراخوان تا دریافت و پالایش بیش از ۶۰۰ اثر از شما همکاران رسانه ای به درستی دریافتم نویسندگان دیارم به مسئولیت اجتماعی و حرفه ای شان واقفند و کم نمی گذارند. دغدغه های زیست محیطی، کشاورزی و تولید در بیشتر آثار رسیده، تبلور و عینیت داشت و میهن دوستی، ایثار و دلبستگی به ارزش های آیینی و معنوی، اولویت تان بود. براستی بار دیگر نشان دادید به دردهای سرزمین تان آشنایید و سرسوزنی مماشات در مطالبه گری ندارید و تا رفع نقیصه ها پی جو و پیگیرید

. در این مسیر با همراهی سازمان محترم بسیج رسانه مازندران، جشنواره ابوذر ایستگاه چهارم را هم پشت سر گذاشت تا نشان دهد برای شکوفایی و اعتلای جامعه رسانه ای از هیچ تلاشی فروگذار نمی کند و سختی های برگزاری جشنواره را به جان می خرد تا اهالی خبر گردهمایی و هم اندیشی باشکوه دیگری را تجربه کنند. در این دوره رشد ۲۰ درصدی آثار ارسالی به دبیرخانه نشان از اعتماد خبرنگاران مازنی به جشنواره ابوذر دارد و این حُسن اعتماد را ناشی از برگزاری کیفی جشنواره سال گذشته می دانیم چراکه در ابوذر سوم با بهره گیری از داوران ملی و باتجربه و انتشار کتاب جشنواره اثبات کردیم که صیانت از آرای داوران و جایگاه برگزیدگان اولویت اصلی ماست.

اما اینک که قطار جشنواره ابوذر با همه فراز و فرودها به سرمنزل چهارم رسیده است، بر خود لازم می‌دانم نکاتی چند را با شما بزرگواران درمیان بگذارم؛ یکم. تشخیص نادرست قالب های نوشتاری و ارسال اشتباه آثار کار را برای دبیرخانه جشنواره ابوذر بسیار سخت کرد و این معضل به کرّات مشاهده شد. ضعف در تشخیص قالب ها برای خبرنگاری که در جشنواره رسانه ای شرکت می کند، زیبنده نیست و انتظار داریم همکاران ارجمند با فراگیری دقیق قالب های خبری و ارسال صحیح آثار، دست اندرکاران امر را یاری رسانند. در این راستا از متولیان رسانه در استان هم این انتظار می رود با برگزاری کارگاه های آموزشی نقیصه فوق را برطرف کنند

. دوم. رسانه های مکتوب با کسب تقریباً نیمی از عناوین برگزیده نشان دادند که همچنان پای کارند و با ارتقا فنی تحریریه های خود، نمی خواهند قافیه را به دنیای مجازی واگذار کنند و این موفقیت مایه خرسندی است و خانواده ی رسانه را به حیات مطبوعات استان امیدوارتر می کند.

سوم. به اذعان داوران، آثار رسیده به بخش چندرسانه ای آینده روشن تری را پیش رویمان گذاشته و نشان داده رسانه ها غافل از نیاز روز جامعه نیستند و ذائقه مخاطب را به دیده منّت می گذارند.در آثار رسیده به بخش های عکس، گزارش ویدئویی، مستند، اینفوگرافی، موشن گرافی و پادکست شاهد رشد کمی و کیفی بودیم هرچند تا رسیدن به نقطه مطلوب راه دور و درازی در پیش است.

چهارم. دست اندرکاران ملی جشنواره ابوذر در این دوره قالب خبر را به علت ضعف عمده آثار رسیده در سال‌های گذشته از بخش رقابتی جشنواره امسال حذف کردند و نگرانی های موجود در این بخش، افزون تر شد. همگان می دانیم خبر خشتِ اول و سنگ بنای روزنامه نگاری است و به واقع همه چیز در رسانه از دل خبر زاییده می شود.

در این راستا از متولیان جشنواره ابوذر در سازمان بسیج رسانه کشور انتظار داریم با ارتقا سواد رسانه ای نویسندگان، در جشنواره آینده این بخش به ترکیب قالب های جشنواره برگردد و خبرنگاران هم با تولیدات اثرگذار در حوزه خبر نشان دهند که حفظ رکن اصلی روزنامه نگاری برایشان مهم و حیاتی است. پنجم. تیترهای این دوره از جشنواره، چشم نوازتر و بسی گیراتر بودند و نشان دادند قلم روزنامه نگار مازندرانی کاملاً به ارزش و منزلت تیتر آگاه است و ضرباهنگ، ایجاز و موسیقی تیتر را به درستی رعایت می کند. ششم. اما بخش جذاب و پُراثر جشنواره امسال تعلق گرفت به بخش گزارش.

در جشنواره چهارم این قالب به دو زیرشاخه ی “گزارش خبری” و “گزارش تحلیلی – تحقیقی” تبدیل شده بود و جداسازی آثار پروسه ای تخصصی و طولانی را می طلبید که با همکاری داوران مربوطه به سلامت از این بخش گذر کردیم. در این راستا اندک آثاری که در قالب این دو مقوله نگنجیدند به ناچار با نظر داوران از مرحله رقابت کنار گذاشته شدند

. به گفته‌ی استادان روزنامه نگاری، گزارش ها را می توان به دو بخش “خبری” و “غیرخبری” تقسیم کرد و در این راستا از متولیان جشنواره ابوذر انتظار داریم سال آینده این مشکل را برطرف تا همه گزارش ها در عرصه رقابت باقی بمانند.

هفتم. یادداشت های رسیده و فراوانی آن نیز از نکات دلگرم کننده جشنواره بود و انتخاب برگزیدگان بیشتر در این بخش نشان می دهد یادداشت نویسان دغدغه مند کارشان را به درستی انجام می دهند.

هشتم. در بخش مصاحبه متاسفانه هنوز همکاران رسانه ای، خبر نشست های مطبوعاتی که مبتلا به “وی گفت – وی افزود” های مفرط است را بعنوان مصاحبه ارسال کردند که جای بسی تعمق و البته بازنگری دارد. سوژه یابی، طراحی درست یک گفت و گوی دوطرفه، بکارگیری قلم پُرکرشمه و تیتر جذاب، مصاحبه ها را خواندنی می کند که گویا در بخش مصاحبه، این نکات پُررنگ نبود. انتخاب داور این بخش نیز نشان می دهد که مصاحبه تنها به نوشتار با سوال و جواب ختم نمی شود و می توان آن را روایت گونه و با پرسش های پیدا و پنهان آمیخته با توصیف نوشت و مصاحبه فقط محصور کلیشه ی پرسش و پاسخ نیست.

نهم. همانگونه که در جشنواره ابوذر پارسال یادآوری شد، بار دیگر تاکید می کنم که رویکرد به امر آموزش از ارکان کلیدی کار رسانه ای بوده و تداوم آن ضروری است. از متولیان امور انتظار داریم آموزش خبرنگاران را جدی تر بگیرند چراکه در این راه هرچه هزینه کنند، سرمایه خواهد شد. و کلام آخر اینکه؛ برگزاری جشنواره های مطبوعاتی رشد و تعالی رسانه ها را بدنبال خواهد داشت و همکاران عزیز فرای برگزیده شدن یا منتخب نشدن، این گردهمایی حرفه ای را ارج نهند و با همدلی و همراهی، پویایی این حرفه را بخواهند.

صمیمانه قدردان اعتماد یک یک همکاران گرانقدر هستیم. یقین بدانید که کوشش ما در دبیرخانه و هیات داوران چهارمین جشنواره رسانه ای ابوذر استان مازندران رویکرد دقیق، علمی و مبتنی بر استانداردهای روزنامه نگاری به دور از هرگونه مصلحت اندیشی بوده است و خرسندیم که به توفیق پروردگار توانستیم حافظ دست نوشته های شما خوبان باشیم. پرونده چهارم بسته شد و آثار برگزیده شما عزیزان را در قالب کتابی تقدیم می کنیم تا چراغ راه آیندگان باشد و با مطالعه آن، با کم و کیف آثار و داوری ها آشنا شوید. به پایان آمد این دفتر، حکایت همچنان باقیست…
جامعه امروز به شدت به رسانه وابسته بوده و خوراک روزانه خود را از این مجرا دریافت می کند. در این برهه که با حجم بالای اخبار و اطلاعات دست و پنجه نرم می کنیم و محصور دنیای دیجیتال ایم، نقش مهم رسانه ها بیش از پیش نمایان می شود چرا که رسانه های صادق و پشتیبان می توانند تمیزِ نور و تاریکی کنند.

همچنین سواد رسانه ای حلقه مفقوده فضای کنونی، ضرورتی انکارناپذیر است که جامعه به آن نیاز مبرم دارد و باید در این مسیر، گام های اساسی برداشته شود. در زمانه امروز که افراد با انبوهی از اطلاعات درست و نادرست مواجه اند و سردرگمی در این وانفسای اخبار بیشتر از همیشه متصور است، توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای جهاد تبیین راهگشاست و برای رسیدن به قله های تبیین نیز نیازمند ارتقا سواد رسانه ای هستیم. مهمترین فلسفه تشکیل بسیج رسانه تقویت جبهه رسانه ای انقلاب اسلامی بوده و هم اکنون ایجاد جبهه واحد انقلابی مهمترین سیاست این سازمان است.

هرچند هماهنگی در بین رسانه ها و اتحادشان در جبهه انقلاب، خنثی سازی توطئه ها در جنگ نرم و نیز تربیت خبرنگاران انقلابی در طول سال‌های گذشته مورد توجه سازمان بسیج رسانه مازندران بوده اما از رفع مشکلات و دغدغه‌های اهالی مطبوعات با بکارگیری تمام توان و ظرفیت‌های موجود نیز غافل نشدیم.

در این راستا ضمن قدردانی از حضور پُررنگ اهالی رسانه استان در چهارمین جشنواره ابوذر مازندران و خلق آثار باکیفیت که در آن پرسشگری، مطالبه گری و روشنگری را سرلوحه کارشان قرار دادند، خواستار پرداخت بیشتر به مسائل و چالش های پیش روی مردم هستیم تا پیوند جامعه با رسانه های خودی عمیق تر شده و به آسانی تحت تاثیر اخبار و اطلاعات دستکاری شده قرار نگیرند و صراط را تشخیص دهند