مهارت‌محور کردن رشته‌های دانشگاهی در دستور کار است/ تصویب آئین‌نامه جذب نخبگان در دانشگاه‌ها
مهارت‌محور کردن رشته‌های دانشگاهی در دستور کار است/ تصویب آئین‌نامه جذب نخبگان در دانشگاه‌ها
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه بحث مهارت محور کردن رشته‌های دانشگاهی باید در دستور کار قرار گیرد، گفت: آئین نامه جذب نخبگان در دولت تصویب و تقدیم رئیس جمهور شده است تا از ظرفیت نخبگان در دانشگاه‌ها استفاده شود.

به گزارش ندای تجن به نقل از خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، محمد زلفی‌گل امروز در مراسم تودیع و معارفه رئیس دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری با اشاره به اقدامات انجام شده در این دانشگاه، اظهار کرد: به دلیل کارکرد مناسب رئیس سابق این دانشگاه چندان علاقه‌ای به تغییر مدیریت این دانشگاه نداشتیم و جز سرمایه‌های کشور بوده و  حتما از ظرفیت ایشان استفاده می‌شود.

وی با اشاره به مشکلاتی که در دانشگاه وجود دارد،گفت: مطالبات به حق دانشجویان زیاد بوده و در کنار آن محدودیت‌های هم داریم که تلاش می‌کنم که نسبت به رفع آن اقدام کنیم.

وزیر علوم یادآور شد: دانشگاه چهار رکن اصلی داشته و باید برای همه ارکان خانواده برنامه داشته باشیم و بپذیریم که زمان تغییر کرده و برنامه‌های سنتی قدیمی کارکرد خودش را نداشته اگرچه باید دانش تاریخ را گرامی بداریم، ریشه خودمان را پاس بداریم و ریشه آن را حفظ کنیم اما باید پذیریم که اقلیم آموزشی در کنار سایر اقلیم‌ها دچار تغییر شده است.

زلفی‌گل با اشاره به پیشرفت‌های علمی در جهان،گفت: امروز فضای مجازی فضای واقعی را تحت تاثیر قرار داده و امروز دانش بشر فراتر از زمین و زمان رفته و بشر به دنبال حضور در سیاره و سیارک‌ها است و نظم نوین جهانی در حال شکل گیری است.

وی خاطرنشان کرد: در آینده نه چندان دور بحث حاکمیت از دست حاکمیت‌های سرزمینی می‌تواند خارج شود و باید به دنبال رشد علمی در کشور باشیم.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری ادامه داد: امروز حاکمیت‌ها و جهان و دنیا سلطه به این نتیجه رسیده است که خواسته‌های خودش، ثبات قوام و دوام را از طریق علم به دست آورند از طریق علم جهان تحت سلطه در می‌آید، ویروس کرونا با نگاه علم دیده شده برای آن واکسن ساخته شد و اقدامات درمانی انجام شده است و با این نوع نگاه دانشگاه و دانشگاهیان جایگاهی خواصی دارد.

وی اضافه کرد: هرگونه سرمایه‌گذاری برای علم بهترین نوع سرمایه‌گذاری برای آینده و آیندگان است و با این دیدگاه نگاه حاکمیتی جمهوری اسلامی به دانشگاه متفاوت است.

زلفی‌گل ادامه داد: در سفر ریاست جمهوری به استان با نگاه حمایت علمی اعتبارات مناسبی به دانشگاه‌های کشور اختصاص داده شده است، نوع نگاه ما به دانشگاه و دانشگاهیان نگاه سرمایه ارزشمند برای آینده است، وضعیت روز دنیا و علم را باید بشناسیم، نیاز محور کردن فناوری نیاز به برنامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: معاونت فناوری در دانشگاه تاسیس شده است، سال علوم پایه را دنیا پایه‌گذاری کرد و ما هم از ظرفیت دنیا استفاده کرده و در ترویج علوم پایه بنا داریم از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.

وزیر علوم ادامه داد: سیاست ما در وزارت علوم حمایت از کسانی است که تلاش‌های مناسب‌تری در دستور کار خویش قرار دادند و دستورالعمل پایه تشویقی را در دولت تصویب کردیم که همه نیازمندی‌های دانشگاه‌ها در این زمینه دیده شده است.

وی خاطرنشان کرد: برای دانشجویان و جذب نخبگان هم برنامه مدونی در دستور کار داشته و آئین نامه جذب نخبگان در دولت تصویب و تقدیم رئیس جمهور شده است تا از ظرفیت نخبگان در دانشگاه‌ها استفاده شود.

زلفی‌گل یادآور شد: برای حمایت از برترین‌ها المپیادها هم برنامه ویژه جذب در نظر گرفتیم و ضوابط آن را نیز تعیین کردیم، برای تقویت رشته‌های فنی و مهندسی در آینده نیاز به دریافت راهکار داریم، بحث مهارت محور کردن رشته‌های دانشگاهی باید در دستور کار قرار گیرد و اقداماتی در این زمینه در دستور کار قرار گرفته است.

وی در پایان گفت: مهارت محور کردن عزم فرابخشی می‌خواهد و باید برای آن اقدامات لازم انجام شود.