کلید رشد شهرها در گرو توسعه برنامه‌محور روستاها/ تأمین اعتبارات عمرانی، پشتیبانی تجهیزات، اعتبار و ماشین‌آلات دهیاری‌ها وظیفه ماست/تأکید بر مدیریت بخشداری‌ها برای همکاری بیشتر دهیارها و راه‌اندازی تعاونی‌ها
کلید رشد شهرها در گرو توسعه برنامه‌محور روستاها/ تأمین اعتبارات عمرانی، پشتیبانی تجهیزات، اعتبار و ماشین‌آلات دهیاری‌ها وظیفه ماست/تأکید بر مدیریت بخشداری‌ها برای همکاری بیشتر دهیارها و راه‌اندازی تعاونی‌ها
-معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران امروز در مراسم تحویل خودروهای نیسان حمل زباله در محل رودپی جنوبی شهرستان ساری بر اهمیت رشد روستاها به صورت برنامه محور، تامین تجهیزات و اعتبار دهیاری‌ها از سوی دولت و مدیریت بخشداری ها برای راه اندازی تعاونی ها و همکاری بیشتر دهیارها تاکید کرد.

به گزارش ندای تجن -رضا علیخانی کوشکک گفت: با تلاش و روحیه جهادی استاندار که محکم پشت قضیه ایستادند و ما هم به همراه فرماندار ساری پیگیر شدیم و طی مدت یک سال تکمیل پروژه زباله‌سوز به 92درصد رسید.

علیخانی با اشاره به چالش‌هایی دررابطه‌با افتتاح پروژه زباله‌سوز ساری وجود دارد، افزود: با حمایت استاندار سعی داریم که در نیمه نخست سال 1402 پروژه را افتتاح کنیم.

وی با بیان اینکه بازدید از پروژه زباله‌سوز ساری فرصتی فراهم آورد تا خودروهای زباله را تحویل دهیاران دهیم، گفت: این جمله که «روستاها نقش بااهمیتی در استقلال و بی‌نیازی کشور دارند» برگرفته از سخنان رهبری است و ما می‌دانیم که نقش روستاها در 3 بعد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی حایز اهمیت است و ریشه عمده مشکلات شهری در کاستی‌ها و ضعف زیرساخت‌های روستایی است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران با بیان اینکه روستاها به‌عنوان تکیه‌گاه زنجیره غذایی شهرها هستند؛ لذا پیشرفت و رشد روستاها محور توسعه ملی محسوب می‌شود، افزود: ضرورت دارد که کلید رشد شهرها در گرو توسعه برنامه‌محور روستاها جستجو شود.

علیخانی ادامه داد: از آن جایی که دهیاران با همکاری شوراها و مردم به‌عنوان نمایندگان اصلی دولت وظیفه مدیریت و حکمرانی روستاها را برعهده دارند دولت هم نقش دارد که نسبت به حل مشکلات دهیاران و کمک و پشتیبانی آنان حمایت لازم را انجام دهد، این موضوع از وظایف همیشگی دولت است دراین‌خصوص تأمین اعتبارات عمرانی و پشتیبانی تجهیزات و اعتبار و ماشین‌آلات از وظایف دولت است.

وی با ابراز خرسندی نسبت به فرصت پیش‌آمده در کنار بازدید از زباله‌سوز ساری، اضافه کرد: امروز خدمت ناچیزی در ارتباط با واگذاری 15 دستگاه نیسان حمل زباله که به‌عنوان یک دغدغه و چالش برای ما محسوب می‌شود، انجام دادیم.

معاون عمرانی استاندار مازندران با بیان اینکه خالی بودن شهرها و روستاها از زباله و برخورداری از یک فضای سبز و پاک و تمیز و توأم با سلامت و بهداشت از اهداف و آرزوهای ما هست، گفت: ان شالله این خودروهای حمل زباله بتوانند مثمرثمر واقع شوند و پیش‌بینی ما این است که هر کدام از خودروهای حمل زباله می‌تواند مشکل 10 روستا را حل کند.

وی افزود: با پیگیری‌ها و تلاش‌هایی که به عمل آمد از محل ماده 58 و ماده 42 و ماده 39 قانون مالیات بر ارزش‌افزوده بیش از 200 میلیارد تومان در ارتباط با حل مشکلات روستاها اختصاص داده شد در سال 1401 تعداد 10 دستگاه ماشین‌آلات عمرانی و خدماتی به شهرها و تعداد 5 دستگاه ماشین‌آلات آتش‌نشانی و تعداد 5 دستگاه ست هیدرولیک و 70 دست لباس و تجهیزات انفرادی آتش‌نشانی و 59 دستگاه تنفسی به ارزش ریالی 300 میلیارد تومان اختصاص داده شد اینها خدمات ناچیز و حداقل وظیفه‌ای است که ما در شهرها و روستاها می‌توانیم انجام دهیم.

علیخانی بیان کرد: دو نکته اساسی هم دهیاران و بخشداران از طریق اصحاب رسانه که قدردان زحمات آنان هستم، یک  تأکید بر راه‌اندازی تعاونی‌ها و تشکل‌های مدنی برای انجام اقدامات مدنی و اقتصادی روستاها و دوم اشتراک‌گذاری و همکاری دهیاری‌ها در تجمیع اقتصاد به مقیاس امکانات  موردتوجه دهیاران قرار گیرد.

وی افزود: به‌عنوان نمونه یک دستگاه خودرو حمل زباله می‌تواند مشکل 10 روستا را حل کند باتوجه‌به پراکندگی روستاها اگر بتوانیم با هم‌گرایی و همکاری و انسجامی که بخشداران می‌توانند میان دهیاران ایجاد کنند منابع را به‌صورت تشریک‌مساعی وبا استفاده از سیاست اقتصاد به مقیاس بین دهیاران مدیریت کنیم مشکل روستاها از جهت امکانات و تجهیزات حل می‌شود.

لازم به ذکر است روستاهایی که بیش از 1هزار خانوار دارند ، تاکنون خودرو دریافت نکرده و از لحاظ جغرافیایی مرکزیت داشته باشند، مشمول طرح اعطای خودرو نیسان حمل زباله شدند.

قرار است در برنامه‌های بعدی سایر روستاها هم از این امکانات برخوردار شوند.

منبع عکس:استانداری مازندران-فرمانداری ساری