نکاتی برای ارتقای فعالیت سامانه حمل‌ونقل هوشمند اسنپ
نکاتی برای ارتقای فعالیت سامانه حمل‌ونقل هوشمند اسنپ
در یادداشت زیر برخی از مسایل و مشکلات سامانه حمل و نقل هوشمند اسنپ همراه با ارائه راه کار را به نگارش درآوردیم.

به گزارش ندای تجن – از سال 93 بود که سامانه حمل‌ونقل هوشمند با عنوان «اسنپ» در ایران شروع به کارکرد و رانندگان ابتدا در تهران و پس از مدتی در سایر استان‌ها در پوشش اسنپ آغاز به کار کردند.

هر چند در ابتدای فعالیت این سامانه حضور بازاریابان شرکت اسنپ در استان مازندران بسیار برای رانندگان تاکسی‌ها و آژانس‌ها سخت بود؛ چون رانندگان سامانه حمل‌ونقل هوشمند اسنپ با دریافت هزینه سفر با مبلغ پایین خدمات مناسبی می‌دادند و به‌تدریج در حال جذب نظر مردم بودند.

به‌خاطر دارم که یکی از افرادی که در میدان امام ساری با در دست‌داشتن تابلو اسنپ بازاریابی می‌کرد، می‌گفت رانندگان تاکسی قصد داشتند حتی ما را زیر بگیرند.

اگر بخواهیم از لحاظ روان‌شناسی به موضوع بنگریم این رفتارها نشان‌دهنده عمق مقابله با تغییر در استان است به‌طوری‌که ما حاضریم به دیگران برای ایستادن بر سر اعتقادات و منافع سنتی‌مان آسیب جانی هم برسانیم که در اینجا به دلیل اینکه موضوع یادداشت به حاشیه کشانده می‌شود از باز کردن موضوع پرهیز می‌کنیم.

شاید در ابتدا کسانی که شغل نخست آنان کار با همان ماشین شخصی بود به سراغ کار با سامانه حمل‌ونقل هوشمند اسنپ رفتند تا هم مشتریان بیشتری داشته باشند و هم بتوانند در قالب یک شرکت فعالیت خود را کمی سامان بخشند.

اما پس از مدتی به دلیل گرانی تأمین ارزاق زندگی و میل به کسب درآمد بیشتر،  سایر رانندگان اسنپی که اغلب کارمندان دولت، معلم، مدرس، دانشجو و.. از هر دو جنس مرد و زن به ناوگان حمل‌ونقل اسنپ اضافه شدند تا از رانندگی به‌عنوان شغل دوم کسب درآمد کنند.

حال، در زمان کنونی اسنپ به‌خوبی در استان جاافتاده است به‌طوری‌که بسیار کمتر شاهد حضور بازاریابان تابلو به دست‌ در سطح شهر هستیم و بازاریابی دهانی و به‌صورت فردبه‌فرد بیشتر برای جذب راننده اسنپ انجام می‌شود.

در حال حاضر هزینه سفر دریافتی برای حمل‌ونقل مسافر در شرکت اسنپ بالا رفته است و خدمات بسیاری برای خرید ابزار و تجهیزات خودرو، بنزین اضافه و…به رانندگان داده می‌شود.

اما امروز شاهد برخی از محدودیت‌ها در سامانه حمل‌ونقل هوشمند اسنپ هستیم که لازم است نسبت به رفع آن اقدام شود.

وقتی که یک مسافر قصد ایاب‌وذهاب در مسیر کوتاهی را دارد اغلب هزینه سفر هم پایین درج می‌شود و همین موضوع سبب رغبت پایین رانندگان اسنپ برای قبول سفر می‌شود.

از طرفی اگر مسافر عجله داشته باشد ناگزیر به فشار بر روی گزینه «عجله دارم »سامانه اسنپ است که با این اقدام هزینه به‌اندازه 4 تا 6 هزار تومان بیشتر می‌شود که گاهی برای مسافر نمی‌ارزد که در مسیر کوتاه بخواهد این چنین هزینه پرداخت کند.

به نظر می‌آید در اینجا نیاز است تا مشوق‌هایی به رانندگان داده شود تا منتظر رقم بالا در مسیر کوتاه نباشند یا حداقل کمی اخلاق حرفه‌ای در آنان قوی‌تر شود تا نسبت به وظیفه خود آگاه شوند، از سویی دیگر مبلغی که با گزینه «عجله دارم »افزوده می‌شود به‌نوعی اجحاف به مسافر است که می‌تواند مسافتی را که حتی پیاده و بدون هیچ هزینه‌ای طی کند را با هزینه بالا به مقصد برسد.

موضوع دیگر که دوباره به رانندگان بازمی‌گردد متأسفانه در حدود دو سوم رانندگان علاقه‌ای به پرداخت کمیسیون به شرکت اسنپ ندارند و از مسافر می‌خواهند تا گزینه لغو سفر را بزند و کرایه را به‌صورت کارت به کارت یا نقدی پرداخت کند.

متأسفانه، این رانندگان که برخی از آنان سال‌هاست این شیوه را در پیش گرفته‌اند  این کار را که در معنای واقعی «دزدی» محسوب می‌شود را به‌نوعی زرنگی خود می‌دانند و حتی حاضرند با مسافر بر سر این موضوع بحث کنند یا درگیر شوند.

لازم است حتماً شرکت اسنپ این موضوع را در نظر داشته باشد و برای دریافت حقوق خود به‌صورت قانونی اقدام کند.

از طرفی مسافران نیز نیاز است نسبت به عمل نامشروع این افراد آگاهی بیشتری به دست آورند تا در مقابل این اقدام نامناسب بایستند و سوار این چنین خودروهایی نشوند.

موضوع دیگر این است که زمانی مسافر هزینه کرایه را به‌صورت اینترنتی پرداخت می‌کند اگر راننده به اینترنت دسترسی نداشته باشد نمی‌تواند نسبت به این موضوع آگاه شود و گاهی سبب کدورت میان مسافر و راننده اسنپ می‌شود.

شرکت اسنپ می‌تواند زمینه ارسال پیام کوتاه به گوشی رانندگان بدون دریافت هزینه از حساب آنان را فراهم کند تا با این اقدام میزان رضایت مسافران و رانندگان خودرو را جذب کند.

از طرفی وقتی درباره سفر از مسافران نظرخواهی می‌شود مشوق‌های دریافتی برای مسافر بسیار کمتر از راننده است، اگر زمینه دریافت تخفیف بیشتر برای سفر و خرید غذا یا…برای مسافران فراهم شود مسلماً ارتقای فعالیت و همکاری با اسنپ در میان مردم را شاهد خواهیم بود.

نداکلائی