موزه مردم‌شناسی آلاشت در هفته میراث‌فرهنگی افتتاح می‌شود
موزه مردم‌شناسی آلاشت در هفته میراث‌فرهنگی افتتاح می‌شود
سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی مازندران از افتتاح موزه مردم‌شناسی آلاشت در هفته میراث‌فرهنگی خبر داد.

  به گزارش ندای تجن به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی مازندران، مهدی عابدینی عراقی عصر پنجشنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ در جلسه شورای معاونین و بررسی عملکرد اداره‌کل مازندران که با حضور مدیرکل امور استان‌ها و تشکل‌های مردم نهاد وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در خصوص گزارش بخش میراث‌فرهنگی اظهار کرد: از اعتبارات ملی و استانی ۵۱ مورد موزه، پایگاه، مرمت و مطالعه بافت با اعتبار ۱۳۸میلیارد و ۳۲۰ میلیون ریال در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ انجام شد.

در خصوص بازدید از موزه‌ها و پایگاه‌های ملی و میراثی استان از آغاز ستاد اجرایی خدمات سفر تا ۱۳ فروردین سال جاری، تصریح کرد: در ۲۵ موزه استان در ایام تعطیلات نوروزی ۱۴۰۲، ۱۴۷هزار و ۳۱۲ نفر بازدید کننده داخلی و ۱۱ گردشگر خارجی ثبت شده است.

عابدینی عراقی گفت: کاخ موزه رامسر با ۱۲۲هزار و ۸۲۰ نفر بیشترین بازدید‌کننده را داشت.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی مازندران خاطرنشان کرد: از ۲۹ موزه استان هفت موزه دولتی، چهار پایگاه ملی و جهانی، ۱۴ موزه خصوصی، سه موزه دولتی مربوط به بنیاد مسکن و یک موزه مشارکتی با شهرداری است و موزه مردم شناسی آلاشت که در هفته میراث‌فرهنگی افتتاح می‌شود.

او در خصوص اعتبارات پروژه‌های مرمتی استان، گفت: ۱۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار مرمتی سال ۱۴۰۰ هزینه شد.

عابدینی ادامه داد: سال گذشته برای ۴۸ پروژه مرمتی استانی ۸میلیارد و ۵۰۰ میلیون و برای هشت پروژه ملی متاسفانه یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اختصاص یافت.

۵۰۰ روستای مازندران برای توسعه گردشگری توانمندسازی می‌شود

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران در این جلسه با اعلام اینکه ۱۲ کمیته در ستاد اجرایی خدمات سفر مازندران حضور دارند، اظهار کرد: مازندران در اقامت شبانه جزو ۴ استان اول کشور بوده است.

مهران حسنی بیان کرد: مازندران همچنین جزو سه استان اول کشور که در صددرصد اقامتگاه‌های رسمی آن مسافر اسکان داشتند.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی مازندران در خصوص برنامه‌های حوزه گردشگری در سال جاری، گفت: با توجه به تاکیدات استاندار مازندران در خصوص گردشگری دریایی، برنامه‌ریزی در خصوص کشتی‌ها و شناورها و اسکله‌های تفریحی در دستور کار قرار گرفته است.

او در خصوص گردشگری طبیعی، خاطرنشان کرد: در حوزه جنگل‌های هیرکانی و سرمایه‌گذاری برنامه‌ریزی شده است.

حسنی به راه‌اندازی تورهای گردشگری و اقامتگاه‌های بوم‌گردی اشاره و تصریح کرد: ۵۰۰ روستای مازندران برای توانمندسازی معرفی شده است تا برنامه‌ریزی برای توسعه گردشگری، صنعتی و کشاورزی به‌صورت مشترک و اختصاصی انجام شود.

او با اشاره به انجام صد در صدی تعهد اشتغال در حوزه گردشگری، گفت: در سال جاری برای ۲۴۸۱ نفر تعهد اشتغال داریم این در حالی است که در سال گذشته نیز ۱۲۳۰ فرصت شغلی ایجاد شد.

همچنین حسنی اهم برنامه‌های فرهنگی اجرا شده را نوروزگاه، نمایشگاه صنایع‌دستی و سوغات، کارناوال شادی، عروسک گردانی، جشن مهدویت، جشن رمضان، محفل انس با قرآن و جشنواره علوی در تعطیلات نوروز سال جاری در مازندران عنوان کرد.

او در خصوص ابلاغیه عفاف و حجاب، تصریح کرد: با توجه به بخشنامه ارائه شده در کلیه اماکن عمومی، گردشگری و پذیرایی مورد عفاف و حجاب حفظ شد.

مسئول حراست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران خاطرنشان کرد: همه این برنامه با نظارت محسوس و نامحسوس حراست اجرا شد.

برپایی بازارچه دائمی صنایع‌دستی در ۳ منطقه مازندران

معاون صنایع دستی مازندران نیز در این جلسه با اشاره به تاکیدات رئیس جمهور مبنی بر ایجاد بازارچه‌های دائمی صنایع‌دستی در مبادی ورودی، گفت: برخی شهرداری‌ها در این خصوص با اداره‌کل همکاری می‌کنند اما برخی همکاری نمی.کنند.

حسین ایزدی ادامه داد: باید در ۳ منطقه مازندران بازارچه دائمی صنایع‌دستی برپا شود.

او به فروش ۲۴ میلیارد تومان تولیدات صنایع‌دستی استان در تعطیلات نوروز سال جاری اشاره کرد و افزود: برای ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری در نمایشگاه‌های صنایع‌دستی می‌توان از ظرفیت هنرمندان استفاده کرد.

معاون صنایع‌دستی مازندران در خصوص صادرات محصولات صنایع‌دستی استان، خاطرنشان کرد: هنرمندان صنایع‌دستی با توجه به تولیداتی که دارند می‌توانند صادرات انجام دهند که متاسفانه با مشکل مواجه هستند که باید این موانع رفع شود.