برنامه‌ریزی برای گسترش سفره مهارت در روستاها / لزوم دریافت منابع اعتباری برای پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی به مهارت‌آموزان
برنامه‌ریزی برای گسترش سفره مهارت در روستاها / لزوم دریافت منابع اعتباری برای پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی به مهارت‌آموزان
درویشی خواستار همکاری استانداری مازندران برای دریافت منابع اعتباری ویژه پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی شد.

به گزارش ندای تجن – مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران امروز صبح در نشست خبری با اصحاب رسانه استان با بیان اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از سازمان‌های مؤثر در کسب‌وکار است، گفت: این سازمان توانمندسازی نیروی انسانی جامعه را در 19 گروه پوشش می‌دهد و سیاست آن در بخش پیشگیری، آموزش و درمان و آینده‌نگری و آینده‌پژوهی است.

حسین درویشی با اشاره به اینکه چالش بیکاری نیاز به ایجاد شغل دارد، ادامه داد: اشتغال‌زایی نیاز به آموزش دارد که پایه و اساس آن، فرهنگ‌سازی است و لازم است تا فرهنگ مهارت‌آموزی در آموزش‌وپرورش به‌درستی اتفاق بیفتد.

درویشی با بیان اینکه به دنبال نهضت مهارت‌آموزی متناسب با گام دوم انقلاب هستیم، افزود:2 رسالت آموزش مهارت به کارجویان و ارتقای شغلی بر عهده آموزش فنی و حرفه‌ای است و در جایی می‌توانیم بگوییم از تولید داخل حمایت کردیم که فرد پشت دستگاه خط تولید دارای آمادگی و آگاهی لازم برای استفاده از تجهیزات باشد.

برنامه‌ریزی برای گسترش سفره مهارت در روستاها

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران آموزش به سربازان، زندانیان، مردم ساکن مناطق کم‌برخوردار، توان‌خواهان، وابستگان به مواد مخدر و مددجویان کمیته امداد را بخشی از خدمات آموزشی این اداره مطرح کرد و ادامه داد: در سال جاری می‌خواهیم سفره مهارت در روستاها را گسترش دهیم.

درویشی در پاسخ به سئوالی درباره نحوه فعالیت آموزشی در روستاها، گفت: استانداری مازندران قرارگاه محرومیت‌زدایی و جهادی در استان ایجاد کرده است که در آن تمامی دستگاه‌های حمایتی عضویت دارند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران بیان کرد: قرار شد با همکاری دهیاری و شورای روستا نیازهای مردم شناسایی شود و با کمک دانشجویان و فارغ‌التحصیلان برای مردم دوره‌های آموزشی برگزار کنیم.

وی به ارائه گزارشی از اقدامات اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران در سال گذشته که متناسب با شعار سال انجام شد، پرداخت و افزود: فرمان رهبری برای تولید و دانش‌بنیان رهنمودی برای جهت‌یابی آموزش مهارت شد که در این راستا 13 مرکز دانش‌بنیان و 15 مرکز رشد به جمع ما پیوستند.

درویشی با اشاره به فعالیت 20 مرکز دولتی مهارت‌آموزی در استان، افزود: تعداد 176 کارگاه فعال در استان داریم که نقش آموزش فنی و حرفه‌ای را در شهرها بر عهده دارند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران با بیان سهم 37درصدی آموزش مهارت به جامعه دانش‌آموزی، سربازان و وابستگان به مواد مخدر، گفت: این تعداد افراد پس از فارغ‌التحصیلی و درمان می‌توانند به دنبال ایجاد شغل بروند که همین موضوع سهم اشتغال‌زایی را کاهش می‌دهد.

وی با اشاره به مصوبه ارائه مجوز تأسیس آموزشگاه خصوصی طی مدت 3 روز کاری  که در سال گذشته توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، افزود: پس از سپردن مجوز از فعالیت آنان نظارت می‌کنیم.

درویشی در پاسخ به سئوال ندای تجن درباره این موضوع که تسهیل ارائه مجوز سبب کاهش کیفیت فعالیت آموزشی در آموزشگاه‌ها می‌شود، گفت: پیش از تصویب این قانون برخی از آموزشگاه‌ها گاهی به مدت چند ماه برای دریافت مجوز منتظر می‌ماندند که سبب ناراحتی آنان می‌شد. از طرفی برخی آموزشگاه‌ها هم مجوز خود را برای فروش می‌گذاشتند و به قیمت 500 تا 700 میلیون تومان می‌فروختند که تسهیل ارائه مجوز سبب جلوگیری از ادامه این روند شد.

اشباع‌سازی در برخی از رشته‌های آموزشی

این مسئول به مشکل جدیدی در آموزشگاه‌های خصوصی با عنوان اشباع‌سازی در برخی رشته‌های آموزشی اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر برخی از رشته‌ها مانند خیاطی و آرایشگری در بازار اشباع شدند؛ از طرفی برخی از آموزشگاه داران قدیمی نسبت به ادامه این روند اعتراض دارند.

درویشی بیان کرد: افرادی که آموزشگاه دارند می‌توانند سالن پیرایش بزنند؛ اما افراد دارای سالن نمی‌توانند مجوز تأسیس آموزشگاه بگیرند.

وی در پاسخ به سئوال ندای تجن درباره کاهش کیفیت آموزشی در مراکز خصوصی، گفت: بر اساس قانون متولیان آموزش فنی و مهارتی در سطح کشور باید توانایی ایجاد شغل را داشته باشند؛ زیرا استانداردهای آموزش فنی و حرفه‌ای مبتنی بر استانداردهای شغلی است.

درویشی با اشاره به اینکه در سال 98 قانون نظام جامع آموزش فنی و حرفه‌ای و مهارتی که دارای چهارچوب صلاحیت حرفه‌ای است به تصویب رسید، ادامه داد: بر اساس آن سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای می‌تواند متولی صلاحیت حرفه‌ای در کشور باشد، در همین راستا از سال گذشته اقدام به جذب مربی آزمونگر کردیم.

وی اضافه کرد: باهدف جلوگیری از موازی‌کاری و همکاری بیشتر در فرایند آموزشی در سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای با اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان امضا کردیم.

ایجاد ذخیره مردمی به ارزش 500 میلیارد تومان با راه‌اندازی آموزشگاه‌های خصوصی

درویشی با اشاره به راه‌اندازی بیش از 1 هزار مرکز آموزشی خصوصی در سال گذشته، اضافه کرد: از محل این آموزشگاه‌ها ذخیره مردمی به ارزش 500 میلیارد تومان به تجهیزات فنی و حرفه‌ای افزوده شد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران با بیان اینکه حداقل 100 هزار واحد تولیدی و توزیعی در استان داریم که بر اساس آموزش  در محیط کار واقعی فعالیت دارند، افزود: این تعداد واحد می‌توانند هم محلی برای آموزش و هم اشتغال باشند.

وی با اشاره به اینکه نبود تعادل میان نوع مهارت و دستمزد موردنظر سبب می‌شود تا برخی مهارت‌آموزان علاقه‌ای به کار در مراکز تولیدی نداشته باشند، افزود: این تعداد افراد که خبره و دارای مهارت هستند اغلب خودشان اشتغال‌زایی می‌کنند.

لزوم دریافت منابع اعتباری برای پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی به مهارت‌آموزان

درویشی از اصحاب رسانه خواست تا کمک کنند اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان مانند سایر ادارات حمایتی دارای اعتباری در بخش پرداخت تسهیلات به مشاغل خانگی باشد تا بتواند از مهارت‌آموزان برای ایجاد شغل کمک کند.

وی بر اهمیت نقش خیرین مهارت‌آموزی تأکید کرد و ادامه داد: طی نامه‌ای به معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استان خواستار کمک و همراهی خیرین سلامت و مدرسه‌ساز در بخش مهارت‌آموزی شدیم.

آموزش مهارت نرم افزاری شبیه‌سازی برای نخستین‌بار در مازندران

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران با اشاره به اینکه از نیمه دوم سال 1400 تاکنون حدود 90 رشته جدید توسط مراکز دولتی و خصوصی آموزش داده شد، گفت: بخشی از فعالیت‌ها مربوط به حوزه دانش‌بنیان است و در کنار آن رشته‌هایی مانند اینترنت اشیا، آموزش پرینترهای سه‌بعدی، بسترسازی برای آموزش هوش مصنوعی و هوشمندسازی ساختمان در مراکز انجام می‌شود؛ منابعی از سازمان برنامه‌ریزی و بودجه استانداری مازندران دریافت کردیم تا آموزش مهارت نرم افزاری شبیه‌سازی را در استان برای نخستین‌بار انجام دهیم.

درویشی با بیان اینکه در سال 1401 طی سفر رئیس‌جمهور به استان اعتبار 90 میلیارد تومان برای به‌روزرسانی تجهیزات آموزش فنی و حرفه‌ای استان مصوب شد، افزود: از این مقدار 28 میلیارد تومان به‌صورت ملی و استانی مصوب شد که تاکنون 18 میلیارد تومان دریافت کردیم.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته تعداد 200 نفر را به ستاد اجرایی فرمان امام و 200 نفر هم به سازمان بسیج سازندگی برای دریافت تسهیلات اشغال زایی معرفی کردیم، ادامه داد: این تعداد افراد در سال جاری تسهیلات 50 میلیون‌تومانی با کارمزد 4درصد دریافت می‌کنند.

نداکلائی