کارخانه نساجی شماره یک قائمشهر احیا می‌شود
کارخانه نساجی شماره یک قائمشهر احیا می‌شود
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران از احیای کارخانه نساجی شماره یک قائمشهر خبر داد.

به گزارش ندای تجن به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی مازندران، صادق برزگر عصر پنجشنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۲ در بازدید میدانی و جلسه‌ای در مکان کارخانه که با حضور مرادیان نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی، شهردار و رئیس شورای اسلامی قائمشهر و هیات همراه برگزار شد، از احیای کارخانه نساجی شماره یک قائمشهر خبر داد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران گفت:کارخانه نساجی شماره یک قائمشهر یکی از اولین کارخانجات نساجی در ایران است که در سال ۱۳۰۹ به بهره‌برداری رسید و به دلیل برخورداری از ارزش‌های تاریخی‌فرهنگی مجموعه عرصه و اعیان آن برای حفظ کالبد و حافظه تاریخی مردم منطقه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 

او افزود: متاسفانه طی سالیان گذشته این کارخانه از رونق افتاد که موجب آسیب بزرگی در اقتصاد و معیشت شهر و مردم شد. سرمایه‌ای عظیم که احیا آن و قرارگیری در چرخه تولید و بهره‌گیری از پتانسیل گردشگری تاریخی آن بدون شک بخش عظیمی از مشکلات اقتصادی منطقه را مرتفع می‌کند.

برزگر با اشاره به درخواست شهرداری مبنی بر ایجاد جاده سلامت و فضاهای تجاری، تصریح کرد: در این جلسه احیا کارخانه و خرید ماشین آلات و تجهیزات، مطرح شد و پس از هم‌اندیشی مقرر شد شهرداری نسبت به انتشار فراخوان در سطح ملی برای انتخاب مشاور ذی‌صلاح به منظور احیا مجموعه اقدام کند.

او همچنین گفت: طرح جاده سلامت و فضاهای پیشنهادی برای بررسی به اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان ارسال می‌شود و در فاز اول برای بهره‌مندی مردم شهر از کارخانه، یکی از سالن‌ها احیا شده و برای بازدید مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران در ادامه افزود: به دلیل ثبت کارخانه در فهرست میراث ملی تمامی مراحل طراحی و اجرا در هر بخش باید بر اساس قوانین و ضوابط حاکم بر عرصه آثار تاریخی باشد.

برزگر در پایان از تخصیص اعتبار به منظور خرید ماشین‌آلات و دستگاه‌های مورد نیاز، رونق مجدد کارخانه، اشتغال‌زایی و رشد تولید در اجرای فرمایش مقام معظم رهبری و شعار سال، خبر داد.