شِکوه‌های جنگل؛ جان نگهبانان طبیعت در خطر است
شِکوه‌های جنگل؛ جان نگهبانان طبیعت در خطر است
افزایش شمار جنگلبانان مصدوم علاوه بر نگرانی‌ها این پرسش را در اذهان مطرح می‌کند که آیا نمی‌شود جلوی قاچاق چوب را گرفت، ریشه مشکل در کجاست و چرا قوانین بازدارنده نیست؟ و آیا علل اقتصادی و اجتماعی این بخش آسیب‌شناسی شد؟ حال اضطراب و تعجب جنگل این است که جان جنگلبانان را چه کند؟

به گزارش ندای تجن به نقل از خبرنگار ایرنا، در آخرین مورد قصه غم انگیز جنگلبانان مصدوم فقط در استان مازندران در هفته دوم فروردین سال جاری ۲ تن از نگهبانان ورودی و خارجی بوستان جنگلی ایزد شهر شهرستان نور براثر اصابت گلوله سلاح گرم از سوی قاچاقچیان زخمی شدند و دیگری هم در نشتاورد تنکابن اتفاق افتاد که قاچاقچیان چوب با سلاح سرد و دستگاه اره موتوری به جنگلبانان حمله ور شدند که یکی از جنگلبان از ناحیه سر و صورت مصدوم شد.

اخبار جنگلبانان مصدوم از دیگر مناطق کشور همچنان به گوش می رسد.

برآیندها نشان می دهد که پرونده جنگلبانان مصدوم به ویژه در شمال ایران سال به سال قطورتر و حادتر می شود که ادامه این روند بر نگرانی ها افزوده است.

این چالش که از سه دهه اخیر در کنار سایر تهدیدات تخریب، تصرف، آتش سوزی و قاچاق چوب بر عرصه های جنگلی کشور سایه انداخته است به تاکید کارشناسان باید ریشه این مشکلات را دریافت و درمان کرد چون حفظ این میراث طبیعی و ملی کشور در دنیای صنعتی امروز که تنفس انسان با چالش جدی مواجه شده کمتر از تامین آب و نان نیست.

بر اساس آمار موجود تاکنون علاوه بر مصدومان، ١٤٥ محیط بان و جنگلبان در کشور حین خدمت به شهادت رسیده اند.

امروز کار به جایی رسیده است که جنگل داغدار انسان شده است و همچنین شرایط به گونه ای شده که چپاولگران طبیعت برای دستیابی به اهداف خود و سود بیشتر، واهمه‌ای از آسیب‌زدن حتی به محیطبانان و جنگلبانان ندارند. چقدر بیچاره است جنگل.

نکته مهم دیگر این که آیا برای حل مشکل روز افزون قاچاق چوب به مسائل اجتماعی و اقتصادی حاشیه نشینان جنگل و یا بومیان منطقه بررسی های علمی صورت گرفته است؟ آیا از جمله در استان های شمالی کارگروه برای شناسایی باندهای مافیایی اقتصادی چوب تشکیل شد؟ آیا نمی شود طرح ممنوعیت حمل گونه های جنگلی را در کشور به ویژه در استان های شمال تهیه و اجرا کرد؟ آیا نمی شود در استان های جنگلی تردد حاملان چوب را متوقف کرد؟ نتیجه نهادینه سازی فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی چه شده است؟ چرا برنامه ریزان امر از گذشته تا امروز برای نیاز کشور چوب تدبیری اتخاذ نکرده اند؟

شِکوه‌های جنگل؛ جان نگهبانان طبیعت در خطر است

آیا نمی توان جلوی دستان ناپاکی که با قطع درختان انواع گونه های درختی، هندسه این اقلیم سبز ایران – شمال را برهم می زنند، گرفت؟ آیا رواست دست روی دست بگذاریم تا جنگل بیابان شود و این ریه های سرزمین نابود شوند.

امروز چشمان جنگل ها بر اثر هجوم بی امان انواع تهدید، تخریب، تصرف، قاچاق، خشکسالی ها و کم آبی ها گریان است، پس کی باید غم آن را دریابیم و برای دردهای روز افزون آن درمان و راهکاری بیابیم؟
آری! بی توجهی در نظارت و مدیریت از ادوار پیشین تا امروز سبب شد تا جنگل، بی محابا قاچاق و سال به سال بر وسعت آن کم شود که نتیجه اش را به وضوح امروز می بینیم و افسوسش را می خوریم، نکته جالب این که روزگاری جنگل بیابانی داشتیم آیا این عرصه ها اکنون در حاشیه شهرهای کویری وجود دارد؟
قاچاق سالانه هزاران تن از گونه های جنگلی در عرصه های طبیعی استان مازندران در واقع زنگ خطری که اگر جدی گرفته نشود در آینده ای نزدیک فاجعه زیست محیطی را بوجود آورده و زندگی را برای مردمانش سخت و غیر ممکن خواهد ساخت.

قدمت جنگل های شمال ایران به بیش از ۴۰ میلیون سال قبل بر می گردد و دارای ۹۰ گونه درختی و ۲۱۱ گونه درختچه ای و هزار و ۵۵۸ گونه علفی و بوته ای است. مساحت این عرصه های جنگلی در حدود یک درصد جنگل های اروپاست ولی تعداد گونه های آن ۱۶ درصد گونه های موجود در کل قاره اروپاست.

جنگل های هیرکانی با گستره حدود ۱.۹ میلیون هکتار از آستارا در شمال استان گیلان آغاز می شود و تا گُلی‌ داغی در شرق استان گلستان به طول تقریبی ۸۰۰ کیلومتر و عرض ۲۰ تا ۷۰ کیلومتر پراکنش دارد بخشی کوچکی از جنگل‌های هیرکانی هم معادل ۲۰ هزار هکتار در کشور آذربایجان قرار دارد. بالا بودن قیمت عامل افزایش قاچاق چوب

شماری از کارشناسان و فعالان حوزه منابع طبیعی با تاکید بر ضرورت ریشه یابی علمی مشکلات فراروی جنگل گفتند: افزایش شمار جنگلبانان مصدوم درکنار قاچاق چوب و قطع درختان توسط سودجویان که ابر نگرانی های این بخش افزوده است.

آنان می گویند چرا با داشتن قانون جامع جلوگیری از قاچاق چوب این چنین قاچاقچیان به جان جنگل ها بیفتند؟ به هر حال مشکل در کجاست: مدیریت، امکانات، کمبود نیرو، نهادینه نشدن فرهنگ حفاظت و یا قوانین.

شِکوه‌های جنگل؛ جان نگهبانان طبیعت در خطر است

افزایش اخبار جنگلبانان مصدوم نگران کننده است

یک کنشگر محیط زیست در استان مازندران در این ارتباط گفت : تاکنون شنیدن خبر قطع و یا سوختن قامت زیبای درختان در شعله‌های آتش را داشتیم و امروز نگرانی جنگلبابان مصدوم نیز بر مشکلات آن افزوده شده است.

محمدامین صمدی در گفت و گو با ایرنا افزود : امروز راهی نداریم باید جانمان را فدای جنگل کنیم چون حیات انسانها به آن وابسته است، مثل درخت بودن در دنیای پر از استرس و اضطراب امروز خود خوشبختی است، آیا روزی می رسد همه جنگلبان باشیم.

وی خاطرنشان کرد: با وجود این دغدغه های روز افزون جنگل به نظر می رسد در نهادینه‌سازی فرهنگ منابع طبیعی ضعیف عمل کردیم لذا باید رویکردمان را تغییر دهیم و آسیب شناسی دقیق انجام بشود.

وی اضافه کرد: من هم مثل همه علاقه مندان، آرزو دارم ملت مهربان با درخت در جهان باشیم تا زیباترین تابلوی همدلی با درخت را به تصویر بکشیم و با درک بهتر هنوز مهربانی سخت نیست.

این کنشگر محیط زیست با بیان این که در سه دهه اخیر جنگل در سوگ حافظان و جنگلبانان مصدومش دغدار است، گفت: در جامعه نباید چنین تصور بشود که مردم درختان و حافظان عرصه های طبیعی سرزمین اش را آسیب می زند در حالی که انسان ها قدرت خود را از طبیعت و درختان می گیرند.

شِکوه‌های جنگل؛ جان نگهبانان طبیعت در خطر است

جان جنگل و جنگلبان را نجات دهیم

صمدی تصریح کرد : بر اساس آمار موجود ۱۴۵ محیط بان و جنگلبان تاکنون جانشان را برای حفاظت از این عرصه ها فدا کردند، آیا از این اندوه جنگل به راحتی می توان گذشت، برنامه ریزان امر قوانین بازدارنده وضع کنند برای نجات جان جنگل و جنگلبان.
وی جنگل هیرکانی را نادرترین عرصه های طبیعی دنیا برشمرد و اضافه کرد: جنگل های شمال بانک ژن محسوب می شود و به جای این که تحقیقات و پژوهش های علمی روی آن انجام گیرد، بتدریج سال به سال بر مشکلات آن افزوده می شود که بخشودنی نیست.

وی تاکید کرد : برنامه ریزان امر باید در بررسی علل قاچاق چوب به مسائل اجتماعی و اقتصادی حاشیه نشینان جنگل و یا بومیان منطقه متمرکز بشوند و یا برای اشتغال و درآمد آنان طرح و تدبیر اتخاذ کنند.

صمدی همچنین اظهارداشت : در کلان کشوری نیز مسوولان امر باید برای شناسایی باندهای مافیایی اقتصادی چوب نیز فکری کنند چرا که همین افراد نیز اهالی جنگل نشین را با وعده های اقتصادی فریب می دهند تا به قطح درختان اقدام کنند.

وی انعکاس خبر جانباختن یا مصدوم شدن حتی یک نفر برای حفاظت از جنگل های کشور در رسانه های جهان را ناصواب دانست و بر ضرروت حفاظت و حراست همه جانبه از این عرصه ها با جوامع محلی تاکید کرد.

محبعلی دیانی مدرس جنگل و عضو تشکل زیست محیطی در استان مازندران با بیان این که جنگل های کشورمان با انواع تهدید، تخریب، تصرف، قاچاق، خشکسالی ها و کم آبی ها روبه رو است پرسید پس کی باید برای رفع چالش های آن راهکاری بیابیم؟
وی خاطرنشان کرد : علاوه بر رفع مشکلات یادشده هم اکنون باید با اتخاذ تدابیر ویژه ریشه مشکل قاچاق چوب در جنگل های شمال را باید خشکاند آنگاه خبر مصدومان محافظان آن برطرف خواهد شد.

شِکوه‌های جنگل؛ جان نگهبانان طبیعت در خطر است

وی قاچاق سالانه صدها تن چوب گونه های جنگلی مازندران را زنگ خطری جدی برای این عرصه ها بشمرد و افزود: با ادامه این روند آینده ای نزدیک فاجعه زیست محیطی خواهیم داشت که جز افسوس و حسرت چیزی دیگری نخواهیم خورد.

این کارشناس جنگل بیان کرد: به نظر می رسد جاده های شمال از تردد خودروهای حامل چوب های جنگل خسته شده است لذا نباید در حفاظت از آن کوتاهی کنیم، آیندگان بر ما خرده خواهند گرفت که چرا در این روزگار که بشر مسلط بر علوم بوده نتوانستیم جنگل را حفظ کنیم.

دیانی با اشاره به این که از مصدوم یا کشته شدن جنگلبان چه تعبیری می توان کرد، گفت : در سالیان اخیر قاچاقچیان چوب با تعدی و تجاوز به طلای سبز جنگل تاثیر غیرقابل جبرانی بر محیط زیست گذاشتند و غیر مستقیم زمینه ساز شکل گیری سیل‌های گسترده و ویرانگر، فرسایش بادی، افزایش گرد و غبار، فرسایش و نابودی زیستگاه های حیات وحش شدند.

وی ادامه داد: چه شده که قاچاقچیان چوب جنگل جسارت می کنند با داس و تبر و اره موتوری به جان جنگلبانان بیفتند و هیج نگرانی و واهمه ای نیز از دستگیری و پیامد اجرای قوانین این بخش ندارند.

دیانی قطور شدن پرونده مصدومان و کشته شدگان حوزه جنگل را برای کشورمان خوب ندانست و افزود : مسوولان امر اگر راهکار رفع چالش های عرصه های طبیعی را تدوین کردند سووال این است که مشکل کار در کجاست که نتوانستیم بر دغدغه های این عرصه بکاهیم.

وی قیمت بالای چوب و به ویژه بیکاری را عامل وقوع چنین حوادثی اعلام و اضافه کرد : باید برای ایجاد اشتغال ساکنان همجوار جنگل ها فکر کرد و یا طرحی تهیه بشود تا بتوان راه های ارتباطی فرعی که منتهی به قاچاق چوب می شود را گرفت و دست دلالان را قطع کرد.

جواد فلاح رییس اداره منابع طبیعی کلاردشت در ارتباط با قاچاق چوب گفت : اول این که باید برای معیشت اهالی ساکنان همجوار جنگل فکری بشود و تسهیلات داده شود و اشتغال آن ها نیز برطرف شود.

وی خاطرنشان کرد : نکته این که هر وقت معیشت اهالی روستاهای حاشیه جنگل دچار مشکل شده بحث قاچاق چوب نیز افزایش یافته است.

شِکوه‌های جنگل؛ جان نگهبانان طبیعت در خطر است

برای معیشت ساکنان جنگل برنامه داشته باشیم

وی تصریح کرد : باید این بخش ویژه دیده شود و یا وزارت کار و امور اجتماعی نیز در این بخش برنامه مدون بکند و به روستاییان حاشیه جنگل تسهیلات خوبی لحاظ کند تا آنها از جنگل ارتزاق نکنند و شغلی برای خود فراهم کنند.

رییس اداره منابع طبیعی شهرستان کلاردشت تصریح کرد : در بحث قاچاق چوب بیشتر اهالی روستاهای حاشیه جنگل نشین دخیل هستند چون از موقعیت و جغرافیایی عرصه ها و مسیرهای فرعی جنگلی را آشنا هستند.

فلاح بیان کرد : نکته دیگر چوب راش جنگل های شمال در تهران خیلی خریدار دارد و مالخرهایی که در پایتخت هستند در واقع با قاچاقچیان چوب در ارتباط بوده و و این افراد مجری اوامر آنها هستند.

وی گفت : خیلی از مسائل فرارو را باید مثل پازل کنار هم چید تا جنگل های مان را حفظ کنیم و دست آیندگان بسپاریم.

وی در پاسخ به این سووال که چرا قاچاقچیان چوب بعد از دستگیری زود آزاد می شود و یاقوانین نیاز به بازنگری دارد یا نه؟ گفت : مسوولان امر می گویند قوانین به آنها اجازه نمی دهد که یک قاچاقچی چوب در بازداشتگاه بماند بنابراین اصلاح قوانین مربوط و افزایش جرایم نیاز ضروری این عرصه ها است.

رییس اداره منابع طبیعی کلاردشت بیان کرد : موضوع دیگر این که در منطقه کلاردشت و عباس آباد ۵۰ خودروی فاقد شماره انتظامی فعالیت دارند که چوب های جنگلی را حمل می کنند که ضروری است آنها جمع آوری بشود.

شِکوه‌های جنگل؛ جان نگهبانان طبیعت در خطر است

ضرورت اصلاح قوانین و مقابله با افزایش جرایم

فلاح با تاکید بر حفاظ بیشتر از این میراث طبیعی یادآور شد : اگر امروز نتوانیم از این عرصه های طبیعی حفاظت کنیم این فاجعه بزرگی است که رخ می دهد و فردا ما را قضاوت می کنند و باید پاسخگوی آیندگان باشیم.

از اواخر سال ۱۳۹۶ دولت وقت با اجرای طرح چند ساله تنفس جنگل های شمال با هدف احیای دوباره این جنگل های بی نظیر در سطح جهان را به مرحله اجرا گذاشته که موجب خروج بهره برداران برداشت چوب از جنگل های هیرکانی شد و این در حالی است که برداشت چوب از جنگل های شمال کشور تنها ۱۰ درصد نیاز چوبی صنایع کشور را تامین می کرد و از سوی دیگر با اجرای این طرح به گفته کارشناسان، آمارقاچاق چوب افزایش یافته است.

رهبر معظم انقلاب فرمودند: گسترش پدیده قاچاق چوب و تاثیر مخرب آن در امر تولید و تجارت قانونی و سرمایه گذاری و اشتغال خطر جدی و بزرگی است که باید با جدیت تمام با آن مبارزه کرد و بر همه دستگاه هایی که به نحوی می توانند در این امر دخیل باشند واجب است سهم خود را در این مبارزه ایفا کنند.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران- نوشهر گفت: موضوع حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی و محیط‌زیست مقوله‌ای همگانی است که وظیفه همگان است و دستگاه خاصی هم نمی‌تواند به‌تنهایی از عهده این کار برآید.

مهرداد خزایی پول افزود: قاچاق چوب معضلی ریشه‌دار و پیچیده است، پراکندگی سطح منابع طبیعی، کم بودن تعداد نیروهای حفاظتی در مقابل سطح منابع طبیعی، فقر مالی و فرهنگی برخی از اقشار جامعه، مجهز بودن قاچاقچیان چوب به تجهیزات مخابراتی پیشرفته و امکان برقراری ارتباط بهتر به صورت باندهای وابسته به هم، نیاز چوب کارخانه ها، گرانی قیمت چوب و عدم بازدارندگی قوانین کنونی در برخورد جدی با قاچاق چوب باعث شده تا برخی از افراد سودجو به امر قاچاق چوب از جنگل‌های بپردازند،
وی خاطرنشان کرد: متأسفانه از سال ۹۳ قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز، جرایم مربوط به قاچاق چوب و زغال جنگلی از صلاحیت رسیدگی قضایی خارج و به دستگاه اداری تعزیرات حکومتی محول شده است، علاوه بر کم‌ اهمیت تلقی شدن منابع طبیعی در این قانون؛ با حذف مجازات‌های کیفری، آثار بازدارندگی مجازات‌های منابع طبیعی به شدت کاهش یافته و باعث ترغیب مرتکبین به اینکونه اعمال خلاف قانون در مناطق جنگلی شد.

وی ادامه داد: و دلایل دیگری که برای پدیده قاچاق چوب در کشور وجود دارد که از جمله آن “کاهش واردات چوب به کشور از یک سو و افزایش قیمت چوب از سوی دیگر، گرایش مردم به محصولات چوبی و ساخت ابزار آلات مختلف چوبی” است که باید برای مقابله با آن چاره جویی شود.

خزایی پول تصریح کرد: علاوه بر این در زمانی که طرح بهره‌برداری از جنگل‌ها فعال بود تعداد زیادی از مراکز دپو و حمل چوب و کارگاه‌های چوب‌بری راه اندازی شد که با اجرای طرح تنفس جنگل فکری برای آینده آنها صورت نگرفت در نتیجه تقاضا برای خرید چوب در بازار زیاد اما عرضه کم است.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران- نوشهر اضافه کرد: امروزه قاچاق چوب فقط با وانت و نیسان صورت نمی‌گیرد و برخی از محموله‌های چوبی قاچاق از خودروهای سواری همچون پیکان و پراید و حتی آمبولانس کشف شده که کار یگان حفاظت را دشوار می‌کند.

شِکوه‌های جنگل؛ جان نگهبانان طبیعت در خطر است

قوانین جوابگو نیست

وی بیان کرد: سود قاچاق چوب در برابر جریمه‌های ناچیزی که در صورت کشف محموله های قاچاق انتظارشان را می کشد، بسیار کلان تر است و همین باعث شده هر روز صدای تیشه به ریشه جنگل ها بلند و بلندتر شود.

وی تبلیغات متناسب و هوشمندانه و همه جانبه، برخورد قضایی و انتظامی قاطع و افزایش نیروهای حفاظتی و اجرای مقررات بازدارنده را از عوامل مهم و بازدارنده در قاچاق چوب برشمرد و از شهروندان خواست هرگونه مباحث تخریب و تصرف اراضی ملی، آتش سوزی جنگل ها و مراتع، قاچاق گیاهان دارویی، چوب، زغال، حفر چاه غیر مجاز در اراضی ملی را به کد امداد جنگل ومرتع با شماره تماس ۱۵۰۴ و ۱۳۹ اطلاع دهند تا با ارسال گزارشات خود در حفاظت از عرصه های منابع طبیعی یاریگر حافظان انفال باشند.

معاون امور جنگل‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اظهار این که بهانه‌ای برای کوتاهی کردن ماموریت حفظ منابع طبیعی وجود ندارد و به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست، گفت :دست اندازی به منابع طبیعی شمال و قاچاق چوب در مازندران نگران‌کننده است.

نقی شعبانیان افزود: امروز در کشور شاهد معضلات زیست محیطی و بلایای طبیعی هستیم، مطالعات نشان می دهد علت این مشکلات بی‌توجهی و کم توجهی به منابع طبیعی است.

وی با اشاره به وجود ۱۴۳ میلیون هکتار برابر با ۸۰ درصد منابع طبیعی شامل جنگل، مرتع و بیابان در کشور، ادامه داد: ۳.۴ میلیون هکتار جنگل که حدود ۲ میلیون هکتار آن در شمال کشور به عنوان هیرکانی وجود دارد از مهم‌ترین عرصه های کشور است.

شعبانیان بیان داشت : ایران کشوری کم جنگل شناخته شده و در عین حال بسیار شکننده در عرصه طبیعی هستیم، به همین دلیل بهانه ای برای کوتاهی کردن در حفظ منابع طبیعی وجود ندارد و به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست. ازسوی دیگر در قرآن مجید و قانون اساسی به حراست از عرصه های طبیعی توجه ویژه شده و فرهنگ و تاریخ ایران نیز همواره بر حفظ و حراست از منابع طبیعی تاکید دارد.

معاون امور جنگل های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با تاکید بر این که وظیفه استان های شمالی در حفاظت از جنگل به مراتب سنگین تر است، تصریح کرد: جنگل های هیرکانی که از دوره سوم زمین شناسی از یخبندان سالم مانده است و از نظر تنوع ژنتیکی با ارزش و بی‌نظیر هستند.

وی با بیان این که ثبت میراث جهانی جنگل های هیرکانی وظیفه را حساس تر و سنگین تر کرده است، گفت: اجرای برنامه حفظ و مراقبت از جنگل های شمال در کنار دست اندازی و مشکلات قاچاق چوب را باید مدیریت کنیم.

شعبانیان ادامه داد: نباید ناامیدی در حراست از عرصه های طبیعی داشته باشیم، به طور یقین عاشق بودن مدیریت منابع طبیعی لازمه کار در شمال کشور است.

این مقام مسوول بر لزوم تعامل مدیرت منابع طبیعی با سایر ادارات و دستگاه ها برای حفظ عرصه های طبیعی مازندران تاکید کرد و گفت: آشتی منابع طبیعی با مردم در شمال را باید جدی بگیریم. مردم مطالبه گری جدی در مراقبت از عرصه های طبیعی شمال کشور دارند و این که مردم یک گام جلوتر هستند، فرصت است.

معاون امور جنگل های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به این که در ارتقای فرهنگ منابع طبیعی کوتاهی شده است، اضافه کرد : قاچاق چوب و دست اندازی با عمومی شدن فرهنگ منابع طبیعی به صفر می رسد.

کارشناسان می گویند: باید قانون گذار با اصلاح قوانین حفاظت از عرصه های منابع طبیعی و اختصاص شعبه ویژه رسیدگی به جرایم و تخلفات این حوزه از جرم های قطع، حمل، نگهداری و جا به جایی چوب جنگلی که به صورت سازمان یافته انجام می شود جلوگیری کرده تا با شناسایی، دستگیر و جریمه، حبس و مجازات های بازدارنده جنگل های هیرکانی برای آینده گان باقی بماند.

شِکوه‌های جنگل؛ جان نگهبانان طبیعت در خطر است

ضرورت بازنگری ماده های ۴۲ و ۴۸ حفاظت از جنگل

براساس ماده ۴۲ هنگامی که درختی در عرصه منابع طبیعی قطع می شود ولی آن را نمی برد تنها قیمت مقطع بریده شده از درخت که حدود ۱۲۰ هزار تومان است جریمه می کند ولی در عمل این درخت به طور کامل نابود شده و تبدیل به چوب شده است، دادگاه براساس ماده ۴۲ جریمه هر متر چوب قاچاق جنگلی را بین یک میلیون تومان تا سه میلیون تومان تعیین می کند و این در حالی است که قیمت هر متر درختان جنگلی که شامل گونه‌های راش، پلت، شیردار، توسکا، نمدار، ون، بلوط، آلوکک و ملج است در بازار دست کم بین شش میلیون تومان تا ۱۰ میلیون تومان است که این رقم به طور میانگین حدود چهار برابر جریمه قاچاق آن است.

با توجه به عدم بازدارندگی ماده ۴۲ حفاظت از جنگل نیاز به اصلاح قیمت هاست بنحوی که در تنظیم صورت جلسه درختی در عرصه منابع طبیعی قطع می شود ولی آن را نمی برد، براساس حجم کامل درخت بریده شده باید جریمه پرداخت شود.

اگرچه حمل چوب به عنوان یک کالای قاچاق تلقی شده و در صورت توقیف آن منجر به صدور رای خواهد شد ولی براساس ماده ۴۸، متری سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان یک نیسان حامل چوب قاچاق جنگلی جریمه می شود ولی قیمت بازار آن حداقل با توجه به عرضه و تقاضای بالا بیش از ۲ برابر جریمه تعیین شد که برای کارآمدی این قانون برای کاهش قاچاق چوب باید اصلاح شود.

برخی از کارشناسان اظهارداشتند : پس از اجرای طرح تنفس جنگل در شمال کشور و ممنوعیت بهره‌برداری از جنگل‌های هیرکانی استان های شمالی، قاچاقچیان چوب مسیرهای دیگری برای چوب‌تراشی و قطع درختان و قاچاق آن‌ها انتخاب کردند و اجرای این طرح به هرنحو و توقف بهره برداری موجب افزایش پیامدهای قاچاق چوب شده است که بازگشت به بهره برداری هدفمند به جای دنبال بهره برداری بی هدف ضرورتی اجتناب ناپذیر.

استاندار مازندران سال گذشته در همین ارتباط گفته بود: وضعیت قاچاق چوب از جنگل‌های مازندران بحرانی و نگران کننده است و مسوولان امر برای عبور از این چالش اساسی تدابیر لازم را اتخاذ کنند.

سیدمحمود حسینی پور افزود: در نشست های مردمی که برگزار می کنیم همواره طبیعت دوستان و حامیان محیط زیست نسبت به قاچاق چوب از جنگل های استان دغدغه دارند و باید با برنامه ریزی اصولی این رویه چالش برانگیز نابود شود.

وی خاطرنشان کرد: طبیعت دوستان استان اکنون به ما می گویند که دیگر به دنبال طرح تنفس جنگل نباشید چراکه جنگلی دیگر وجود ندارد تا تنفسی ایجاد شود بلکه آنان معتقدند که ما باید به سمت احیا جنگل های مازندران برویم.

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: هم‌اکنون پنج هزار و ۳۰۰ نیرو از عرصه‌های منابع طبیعی کشور حفاظت و صیانت می‌کنند که از این بابت ۱۴ درصد استاندارهای جهانی را دارا هستیم.

سرهنگ رضا اکبری افزود: عرصه های طبیعی ۸۲ درصد از مساحت کشور را تشکیل می دهد و طبق حداقل استانداردهای جهانی باید ۳۶ هزار نفر نیرو برای حفاظت و صیانت از آنها داشته باشیم.

وی با بیان اینکه کل مساحت کشور ۱۶۴ میلیون هکتار است که ۸۲ درصد از آن را عرصه های طبیعی تشکیل می دهند، بیان کرد: متناسب نبودن نیروهای حفاظت از عرصه های طبیعی با استاندارهای جهانی مشکلات و چالشهای زیادی را بوجود آورده است.

معاونت امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در شهرستان چالوس غرب مازندران مستقر است.

استان مازندران ۲ اداره کل منابع طبیعی دارد که اداره کل منابع طبیعی منطقه نوشهر، بیش از ۶۶۰ هزار هکتار جنگل، مرتع و سواحل معادل ۲۸ درصد از مساحت مازندران را زیر پوشش دارد.

حوزه منابع طبیعی مازندران منطقه ساری هم حدود ۷۰ درصد از اراضی ملی و جنگل های استان را زیر پوشش مدیریتی خود دارد.

استان مازندران ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که حدود ۲ میلیون هکتار از این مقدار را منابع طبیعی شامل جنگل ها و مراتع تشکیل می دهد.