نقش رسانه‌ها بر روی ماندگاری احیای فرهنگ گذشته/پای هنرمندان به رسانه باز شود
نقش رسانه‌ها بر روی ماندگاری احیای فرهنگ گذشته/پای هنرمندان به رسانه باز شود
دیوسالار می گوید: لازم است پای هنرمندان به رسانه باز شود ومسئولین وزارت ارشاد با تیم‌های قوی خود که در حال حاضر فعالیت دارند بیشتر در ارتباط با رسانه، هنرمند ونظارت فنی وفرهنگی داشته باشند

به گزارش ندای تجن- آئین وفرهنگ جشن گذشتگان طور دیگر بود و امروز جشن‌ها بهانه‌ای برای شاد بودن مردم است که به صورت سبد کالای خانوادگی است.

در این میان نقش هنرمندان فعال در حوزه موسیقی به دلیل اثرگذاری بر روح و روان مردم بسیار دارای اهمیت است.

رضا دیوسالار از پیشکسوتان موسیقی مازندرانی زاده روستای کرمله رویان غرب است که از دوران کودکی با سازوآواز آشنا شده است.

این هنرمند که در دوران کودکی به همراه مادر در شالیزار فعالیت داشت، همین موضوع را سرچشمه آشنایی با ساز می‌داند و می گوید: مازندران نوازندگان وخوانندگان زیادی دارد که نمونه آن کار با ارزش لله وا نوازی «استاد طیبی» است که نوای ملکوتی در وجود من قرار داد.

دیوسالار که هم اکنون در جشنواره‌های مختلف حضور دارد، می افزاید: برگزاری جشنواره بهار نارنج، تمشک و…سبب نزدیکی میان مردم و هنرمندان می‌شود و از طرفی یادآور هنر هنرمندان پیشکسوت و گمنام است.

این فعال حوزه موسیقی می گوید: برگزاری جشنواره‌ها سبب امنیت واعتبار به هنرمندان می شود واین اقدام نظارت بر مالی است که با تزریق فرهنگ درست مازنی به دست مردم می‌رسد.

وی معتقد است برگزاری برنامه‌های هنری مثل برگزاری مراسمات محرم وعزاداری‌ها با ارزش ودارای ثواب است چرا که هدف آن انتقال فرهنگ درست است.

دیوسالار حضور در نقش منظومه‌ها و…را بالاترین تشویق برای قداست ومسائل جوانان مطرح می کند تا جوانان درگیر مسائل آن طرف مرزها نباشندو معتقد است که تعداد دفعات برگزاری این جشن‌ها وآئین‌های سنتی شیر آش پزون نیست بلکه برگزاری وتداوم داشتن آن است.

این هنرمند به نقش مهم و ارزنده رسانه‌ها اشاره می کند که دارای بالاترین قدرت هستند و ادامه می‌دهد: برای تزریق فرهنگ به نسل امروز ما رسانه‌ها تاثیر بسیاری دارند اما متاسفانه گاهی رسانه آلوده به پول و سیاست‌مدارهای جهان‌خوار می‌شود که به جان ملت‌های ضعیف میفتند وآنان را مورد آسیب قرار می‌دهند.

دیوسالار می گوید: لازم است پای هنرمندان به رسانه باز شود ومسئولین وزارت ارشاد با تیم‌های قوی خود که در حال حاضر فعالیت دارند بیشتر در ارتباط با رسانه، هنرمند ونظارت فنی وفرهنگی داشته باشند.

وی بر نظارت برروی لله‌وار ه‌ها وآواهایی که قدمت زیادی دارد تاکید کرد چون اگر اجرای آن با توانمندی نباشد یا به درستی انجام نشود به صورت غربی زده می‌شود.

امید است تا از نمونه آثار با ارزش حسین طیبی در آموزش لله بند که دستخط یحیی قدیری از پیشکسوتان در عرصه هنر را دارد وهنرجویان با یادگیری اثار احمد محسن پور قادیکلائی که در قرن حاضر یک پدیده هستند وبا احیای هنر آنان واستفاده از اثار این هنرمندان در ماندگاری موسیقی مازندرانی قدم‌های با ارزشی برداریم.

گفت و گو:زینت موسوی پور