اسناد ملی پل ارتباطی میان گذشته و آینده است/برای حفظ و نگه‌داری بهتر از اسناد به ساختمان مناسب نیاز داریم
اسناد ملی پل ارتباطی میان گذشته و آینده است/برای حفظ و نگه‌داری بهتر از اسناد به ساختمان مناسب نیاز داریم
مدیر مرکز ملی اسناد و کتابخانه ملی مازندران درباره اهمیت حفظ، نگه‌داری و ثبت اسناد و کتاب‌های تاریخی گفت و افزود: نیاز است تا با تامین ساختمان مناسب از سوی مسئولان استان و جذب همکاری مردم برای دریافت اسناد قدیمی، حافظه تاریخی استان را ماندگار کنیم.

به گزارش ندای تجن-محمدفوقی در گفت‌و گو باما، با بیان اینکه مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران متولی حفظ و نگه‌داری از اسناد کشور است، گفت:این اسناد در حوزه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، هنری و ..را شامل می‌شود.

وی با اشاره به تاثیر گذشت زمان برروی اسناد و کتاب‌های موجود که ممکن است سبب از بین رفتن آن‌ها شود، افزود:سازمان اسناد ملی با نگه‌داری از این آثار ، در واقع در حفظ تاریخ و فرهنگ کشور نقش مهمی بر عهده دارد؛ به عبارتی پل ارتباطی میان نسل گذشته و آینده است.

فوقی بیان کرد: روز 19اردیبهشت ماه سال جاری همزمان با روز بزرگداشت شیخ کلینی به عنوان«روز اسناد ملی و میراث مکتوب» نامگذاری شده است، در همین راستا قصد داریم نمایشگاهی به همین مناسبت برگزار کنیم تا مسئولان و مردم با اهمیت، وظایف و اهداف مرکز آشنا شوند.

این مسئول با بیان اینکه اسناد مکتوب در دوره کنونی یکی از شاخصه‌های توسعه فرهنگی محسوب می شود، ادامه داد:حفظ اسناد در شناخت سبک زندگی ما از زمان گذشته دارای اهمیت است به طوری که نسل جوان با مطالعه این اسناد با فرهنگ، آداب و رسوم و..مردم آشنا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران در سال 93 افتتاح شده است، گفت: از آن زمان تاکنون کتاب‌های خطی، چاپی، نسخ قدیمی از مفاخر و اندیشمندان استان و اسناد بسیاری را جمع‌آوری کردیم که بخشی از آن‌ها برای نگه‌داری به تهران ارسال شده است.

مدیرمرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران افزود: برخی از خانواده‌های مازندرانی قادر به نگه‌داری از اسناد و کتاب‌های قدیمی در منزل نیستند بنابراین برای حفظ و نگهداری و همین طور استفاده از منابع اطلاعاتی آن ها، به مرکز اهدا می‌کنند.

فوقی در پاسخ به سئوال ما درباره این موضوع که آیا مرکز اقدام به خرید اسناد و کتاب‌های قدیمی می کند، گفت:بله، برخی از خانواده‌ها به دلیل اهمیت و ارزش بالای اسناد و کتاب‌های قدیمی یا ..حاضر به سپردن رایگان آن نیستند که ما با تایید شورای مرکزی کشور اقدام به خرید آن‌ها از خانواده ها می کنیم.

وی با بیان اینکه اساتید، کارشناسان و علاقه‌مندان به مطالعه اسناد و کتاب‌ها با مراجعه به مرکز امکان استفاده از آن‌ها را دارند، افزود: این افراد با ورود به سامانه اطلاع رسانی مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران می توانند اطلاعاتی در این زمینه کسب کنند یا از طریق نرم افزار جامع رسا برای این کار اقدام کنند.

برای حفظ و نگه‌داری بهتر از اسناد به ساختمان مناسب نیاز داریم

این مسئول با بیان اینکه اسناد و کتابخانه‌های ملی ما حکم حافظه تاریخی ملت را دارند که برای حفظ، ماندگاری و جاودانگی آن باید تلاش کنیم، افزود:ما نیاز به ساختمان مناسب داریم تا بتوانیم از این اسناد در مکان مناسب دارای شرایط نور، دما و سایر استانداردها حفاظت کنیم.

مدیرمرکز استاد و کتابخانه ملی مازندران از مسئولان درخواست کرد تا ساختمان مناسب در اختیار این مرکز قرار دهند تا زمینه حفظ و نگه‌داری از حافظه تاریخی مردم مازندران فراهم شود، چون حفظ آنان، حفظ داشته‌های یک ملت است و در کنار استفاده پژوهشی از این اسناد، تحلیل آنان نیز امکان پذیر است.

فوقی با بیان اینکه هدف ما شناساندن شخصیت‌های ملی، علمی، سیاسی، فرهنگی و هنری و..به نسل جوان است، گفت: این افراد می توانند نمونه یک الگوی مناسب برای قشر جوان باشند.

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از اسناد که نقشه اراضی استان هم شامل می‌شود حدود و ثغور آن‌ها مشخص است، اضافه کرد: بسیاری از مناقشات و پرونده‌های اختلافات میان افراد با کمک همین اسناد، حل شده است که این موضوع در استان برای کاهش آسیب‌های اجتماعی بسیار مهم است.

مردم اسناد و کتاب‌های قدیمی را به مرکز بسپارند

مدیرمرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران از مردم استان درخواست کرد تا اسناد و کتاب‌های تاریخی را برای نگه‌داری به مرکز بسپارند و تاکید کرد:عدم ثبت و نگه‌داری اسناد ملی منجر به انقطاع فرهنگی و تاریخی کشور می شود و پیوند میان گذشته، حال و آینده باید باشد تا آینده ترسیم شود.

وی با اشاره به اهمیت ثبت و نگه داری قرآن از نظر پیامبر عظیم الشان اسلام(ص)، گفت:ثبت و نگه‌داری آثار در ایران دارای قدمت تاریخی است و از دوره هخامنشیان این کار انجام می شد، به طوری که حدود و ثغور مرزهای کشورها از طریق همین اسناد ملی حفظ شد.

فوقی با بیان اینکه بسیاری از کشورها سعی کردند تا خلیج فارس را با نام عربی عنوان کنند، گفت: اسناد ملی که ایران درباره عنوان خلیج فارس در اختیار داشت اجازه این کار را به آن کشورها نداد و نام خلیج فارس باقی ماند و حفظ شد.