نگاهی به پیامدهای یک تصور ذهنی و ارائه راه‌کارهای اجرایی
نگاهی به پیامدهای یک تصور ذهنی و ارائه راه‌کارهای اجرایی
در یادداشت زیر تحلیل کوتاهی درباره اتفاق برخورد رییس فدراسیون کشتی با خبرنگار مازندران به نگارش درآوردیم که شما را به مطالعه آن دعوت می‌کنیم.

به گزارش ندای تجن_ دو هفته پیش بود که خبر برخورد رییس فدراسیون کشتی ایران با یک خبرنگار مازندرانی در محل برگزاری مجمع انتخابات هیات کشتی مازندران رسانه‌ای شد.

آن طور که از فیلم‌های منتشر شده از جلسه دریافتیم رییس فدراسیون کشتی ایران در حال صحبت درباره مازندران و شناخت نسبت به زبان و رفتار مردم بود که یکی از خبرنگاران با حالت پرسش گفته است، مسخره می‌کنید.
و پس از آن دبیر گفت مسخره چی دارم بکنم.
خبرنگار گفت:معمولا پایتخت نشین‌ها چنین کاری می‌کنند و وقتی دبیر متوجه حرفش نشد، دوباره جمله را تکرار کرد.
اینجا دبیر از خبرنگار می خواهد تا از جمع عذرخواهی کند اما او هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد که بعد از آن دستور بیرون انداختن او را می‌دهد.

خبرنگارانی که در جلسه بودند هیچ واکنشی در آن لحظه نشان ندادند اما بعد از پوشش خبری کامل جلسه، اقدام به انتشار فیلم در صفحات مجازی کردند که حتی در رسانه‌های خارجی نیز بازنشر داده شد.
برای پرداختن به این موضوع از چند بعد به این اتفاق نگاه می‌کنیم.
در ابتدا به سراغ خبرنگار مازندرانی می رویم، خبرنگار در حال پوشش خبری بود و از صحبت‌های رییس فدراسیون کشتی این طور به نظرش رسید که در حال مسخره کردن مازندران است.
ما چند بار فیلم را دیدیم و اگر بخواهیم بی طرفانه درباره این موضوع صحبت کنیم سخنان دبیر بسیار جدی بود و وی داشت درباره شناخت مازندران صحبت می‌کرد و درباره این موضوع که بحث و درگیری میان مازندرانی‌ها فراوان است صحبت کرد.
اما به تصور آن خبرنگار آمد که او در حال مسخره کردن مازندرانی‌ها است که ما به عنوان نگارنده‌ای بی طرف این موضوع را قبول نداریم و چنین توضیحی را ارائه می‌دهیم.

دبیر در سخنان خود به کشتی گیرها اشاره می کند تا سخنان او درباره حرف هایش که گفت مازندرانی بلد است را تایید کنند و آن‌ها هم می خندند؛ اگر او قصد مسخره کردن داشت هیچ گاه پای کشتی گیرانی که بارها از آنان حمایت کرده است تا به چنین جایگاهی برسند را وسط نمی کشید، کشتی گیران فهیم ما نیز با توجه به شناختی که از او دارند هیچ تمسخری در رفتارش نمی بینند در غیراینصورت آنان نیز واکنشی نشان می‌دادند.
درباره این موضوع که شهرهای مختلف استان با هم درگیری دارند،متاسفانه به عنوان یک فعال رسانه که در مازندران فعالیت دارد، بر این موضوع صحه می‌گذاریم و اسناد ان را به اخبار و گزارشات رسیده از دادگستری و فرماندهی انتظامی نسبت می‌دهیم.
اما موضوعی که در اینجا لازم به ذکر است، اینکه شهرها یا روستاهای مختلف با هم بحث و درگیری لفظی یا فیزیکی داشته باشند تنها منحصر به مازندران نیست، در همه شهرهای ایران و حتی جهان ممکن است به خاطر اختلاف سلیقه‌ها ،درگیری هم وجود داشته باشد حال آن که به خاطر علاقه بسیار مازندرانی‌ها برای فیلمبرداری و انتشار از اینگونه رخدادها، معمولا مازندران بیشتر از سایر استان‌ها پررنگ جلوه می‌دهد.
البته مخاطبین با نیم نگاهی به انتشار همین بحث میان خبرنگار و رییس فدراسیون کشتی می‌توانند بر گفته‌های اینجانب صحه بگذارند، به عبارتی ما مازندرانی‌ها علاقه بسیاری به فعالیت در فضای مجازی و انتشار هر متن،فیلم یا ..که به نظرمان جالب باشد می‌کنیم.
در بخش دوم به سراغ رییس فدراسیون کشتی ایران می رویم، او برای شرکت در انتخابات مجمع کشتی به مازندران آمد و خدارا شکر انتخابات با خوبی و خوشی برگزار شد و حواشی هم نداشت تا اینکه چنین اتفاقی افتاد.
خبرنگار در سخنان خود بعد از کلمه مسخره می کنید گفت شما پایتخت نشین‌ها همه این طور هستید و ابنجا دبیر تصور کرد که به او و جمع توهین شد که درخواست عذرخواهی از خبرنگار می کند و به دلیل بی توجهی و سکوت او،اقدام به بیرون انداختن خبرنگار می کند.
در پایان هم درباره مشکلاتی که در گذشته پیرامون موضوعی دیگر در مازندران داشته است صحبت می کند.
خب،در اینجا اقدام رئیس فدراسیون کشتی را درست نمی دانیم چون می توانست با مهارت کنترل خشم و کمی خویشتن‌داری موضوع را ختم به خیر کند و چنین جو رسانه‌ای را شاهد نباشد که ما دلیل این کار به دلیل نداشتن کنترل خشم و بی توجهی به ارزش اخلاقی یک ورزشکار می دانیم چه بسا تواصع و فروتنی از ویژگی های بارز پهلوانان است که در رفتار دبیر شاهد نبودیم.

در ادامه به سراغ سرپرست اداره کل ورزش و جوانان مازندران می رویم فردی که چندماه است به عنوان سرپرست مشغول به کار است اما حواشی کاری او بیشتر از فعالیت او نمود یافته است، در اینجا بابت حواشی که برای او پیش آمده است به چند موضوع اشاره می کنیم.

او برنامه‌های خوبی در حوزه های کشوری و بین المللی اجرا کرده است یا در حال اجرا دارد و بازدیدهای بسیاری از سالن‌های ورزشی دارد که نشان می‌دهد قصد کار کردن دارد ، پیشنهاد می کنیم وی مدیریت خود را کمی قوی‌تر کند و نیاز است که حتما از مدیر روابط عمومی بسیار توانمند و به دور از حاشیه و شاید یک مدیر ملی برخوردار شود تا هم راهنمای خوبی برای مدیریت فضای خبری ورزش استان باشد و هم بتواند تعادل و تعامل خبری میان مدیرکل، معاونان و مردم و تمامی اهالی رسانه را برقرار نماید،در غیراینصورت وی نمی تواند به عنوان مدیری موفق به کار خود ادامه دهد.

راه کارهایی برای خبرنگار نیز داریم بهتر است وی به همراه همه فعالان رسانه استان یک دوره مهارت گوش دادن، کنترل خشم، نحوه برقراری ارتباط با دیگران و همین طور نحوه مهمان نوازی درست و استفاده از فضای مجازی و آسیب‌های آن را بیاموزد تا در آینده شاهد چنین صحنه‌هایی نباشیم.

راه کار برای رییس فدراسیون کشتی نیز این است که به عنوان مهمانی که در خانه میزبان اقدام به بیرون کردن یک خبرنگار که در واقع مهمان میزبان برنامه بوده است، نموده حتما بابت این موضوع از مردم فهیم و غیور مازندران عذرخواهی کند.

همه ایران سرای ماست، مازندران قلب ماست.