پیگیری رفع موانع صادرات و توسعه دیپلماسی اقتصادی مازندران در ملاقات استاندار با معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر خارجه
پیگیری رفع موانع صادرات و توسعه دیپلماسی اقتصادی مازندران در ملاقات استاندار با معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر خارجه
در ادامه پیگیری های رفع موانع صادرات و توسعه دیپلماسی اقتصادی، استاندار مازندران در ملاقات با مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر خارجه با اشاره به رتبه برتر استان در تولید ۱۴ محصول کشاورزی گفت: مازندران به دلیل واقع شدن در کریدور ارتباطی شمال- جنوب، دارای ویژگی های ممتاز اقتصادی است. ‎

به گزارش ندای تجن- سیدمحمود حسینی پور صبح سه شنبه در دیدار با معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی و تولیدی استان مازندران، گفت: مازندران در تولید ۱۴ قلم محصولات کشاورزی رتبه اول را دارد و به دلیل قرار گرفتن در کریدور ارتباطی شمال – جنوب و واقع شدن در این مسیر، دارای ویژگی‌های ممتاز راهبردی ژئوپلتیکی در توسعه اقتصادی است.

وی با اشاره به سیاست دولت سیزدهم مبنی بر توسعه دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه، نقش استان مازندران را در توسعه تعاملات با کشورهای هدف صادراتی از جمله کشورهای اوراسیا، اکو و سازمان همکاری شانگهای ویژه دانست.

حسینی پور با اشاره به تولید محصولات کشاورزی از جمله گوشت، مرغ، برنج، مرکبات، کیوی و نظایر آن، برنامه ریزی برای صادرات آن به کشورهای همسایه را مهم دانست و افزود: با توجه به وجود این ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان باید در زمینه صادرات محصولات کشاورزی و محصولات مختلف برنامه ریزی شود زیرا این استان به دلیل ویژگی‌های ذکر شده جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد دارد.

استاندار مازندران با اشاره به موانع فراروی صادرات و توسعه روابط خارجی مازندران با کشورهای هدف صادراتی رفع موانع گمرکی، بانکی، موانع داخلی و وجود برخی استانداردهای سختگیرانه در کشورهای هدف صادراتی را از جمله چالش‌ها ذکر کرد.

مازندران در مثبت شدن تراز تجاری کشور نقش مهمی دارد

مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر خارجه نیز با بیان اینکه مازندران نقش ویژه ای در تبدیل شدن به یکی از مناطق پیشرو در حوزه اقتصادی را دارد، گفت: از ظرفیت‌های اصلی استان وجود بندر امیرآباد است و در صورت اتمام ساخت پروژه اسکله رو-رو ریلی این بندر می‌تواند نقش ویژه‌ای برای افزایش تراز صادراتی محصولات کشاورزی و صنعتی و مثبت شدن تراز تجاری کشور داشته باشد.

صفری به نقش مازندران در محوریت ملی و استراتژیک اشاره و اضافه کرد: این استان در حوزه اشتغال نیز نقش ویژه‌ای دارد.

در این نشست مقرر شد در راستای پیگیری رفع موانع صادراتی محصولات کشاورزی استان از جمله به روسیه و چین برنامه ریزی لازم صورت گیرد.