خاطره‌سازی در سوادکوه با عکس‌های مهر علی رهنمای
خاطره‌سازی در سوادکوه با عکس‌های مهر علی رهنمای
امید داریم هراز گاهی با بر پایی نمایشگاه یا کمک در تهیه کتابی از ثبت لحظات تاریخی وتمامی قسمت‌های مهم گردشگری، توریستی وهر انچه که هنرمندی این عکاس با ارزش را نشان می‌دهد برای همیشه همچنان که عکس‌های مهر علی رهنمای در ذهن‌ها وخاطرات همه نقش بسته است برای تاریخ سرزمین سوادکوه اثری به یاد ماندنی باقی بماند وبرای استفاده آیندگان به کار ببریم.

به گزارش ندای تجن- «عکس‌ها با من حرف می زنند» جمله‌ای است که هنرمند سوادکوهی «مهرعلی رهنمای» همیشه بر زبان جاری می کند، به عبارتی شهرستان سوادکوه با عکس‌هایی که او از طبیعت زیبای آن، حوادث تلخ و شیرین، رقابت‌های ورزشی و.. گرفته است ماندگار تر به نظر می رسد.

مهر علی رهنمای کنگلوئی متولد ۱۳۳۷ ساکن شهرستان سوادکوه شهر پل سفید است. وی تحصیلات خود را در مقطع دیپلم رشته فنی به پایان رساند ودرسال ۱۳۵۹وارد جهاد کشاورزی شده است که به مدت ۳٠سال خدمت خالصانه خود را دراداره جهاد سازندگی شهرستان سوادکوه انجام داد.
درسال ۱۳۶۱ازدواج کرد ودارای سه فرزند، یک پسر ودو دختر است که هر سه فرزند به مانند پدر خانواده دوربین بر دست دارند.

همکاری خود را در زمینه عکاسی درسال ۱۳۵۲درشهر پل سفید دریک عکاسی به نام شیوا در شهر پل سفید زیر نظر شهید زنده یاد ابراهیم طباطبائی شروع کرد.

بعد از ان همکار با ارزش وی در عملیات دفاع مقدس شرکت کرد وبه فیض شهادت رسید. یادش گرامی باد. شروع کار از عکاسخانه باعث شده بود به خاطر علاقمندی از دوربین خود جدا نشود. حدود ۴۵سال است کار عکاسی را انجام می دهد. وتا حال 6 میلیون و 500 هزار عکس از پیش از انقلاب در آرشیو عکاسی دارد.

نمونه عکس‌های مهر علی رهنمای

رهنمای در گفت‌و گو با ما گفت: با دوربین‌های مختلف ویزنت، روبیتل، یاشیکاه ونام‌های مختلف با فیلم‌های نگاتیوی ۱۲تائی، ۲۴تائی، ۳۶تائی کار کردم که گاها به صورت اتفاقی پیش امده بعد از اتمام فیلم که عکسها گرفته شده است می بایست به حلقه خودش برگشت داده می شد واگر این عمل انجام نمی شد وپشت دوربین باز می شد کل عکسها نور خورده وخراب می شد وصبر کردن برای اینکه کل فیلم تمام شود تا عکس رو ببینیم ولی امروزه دوربینهای دیجیتال سختی کار رو از عکاسان گرفته است.

رهنمای گفت: من عکاسی هستم که عکس با من حرف می زند، دوره آموزشی خاصی نگذراندم اما یک عکاس نسبت به موضوعات آگاهی دارد واین یک تلنگری است که بداند در دنیا چیزهایی وجود دارد که ممکن است از آن غافل باشیم، کار عکاسی شناخت ودیدن را نسبت به اطراف بیشتر نشانم داد. قبلا این توجه به اطراف نداشتم الان یک درخت، زمین، دیوار هر آنچه می بینم توجه من را به خود جلب می کند. واین بستگی به درک یک انسان دارد.

رهنمای افزود:این دوربین همراه من است و لحظات را با دوربین شکار وثبت می کنم. عکسها را به دوستانم نشان می‌دهم وعموما عکس‌ها را دوست دارند ودرزمانی که امکان عکس گرفتن برایشان نیست دیدن عکس هیجان خاصی به انها می‌دهد.

رهنمای معتقد است گاهی یک تصویر خوب وروشن از یک لحظه اتفاقی یا یهویی به آسانی می تواند روشنگر بیان جاذبه ونشان دادن تاریکی یک زندگی از یک انسان باشد.

جملات آموزنده از تجربیات چندین ساله مهر علی رهنمای به مانند عکسهایی که برای تمامی مراسمات، مسئولین ودوستان وعلاقمندان به عکاسی وی به یادگار می گذارد را با هم می خوانیم.

عکس خوب خود را به دوستان ودیگران هدیه دهید.

عکس بهترین هدیه است.

عکاسهای خوب به توضیح احتیاج ندارند.

عکاسی وغرور با هم سازگاری ندارد

دوربین خود را همیشه همراه داشته باشید.

با جدیت واعتماد بالنفس عکاسی کنید.

دوربین خود را نازپرورده نداشته باشید وتا می توانید برای عکس گرفتن استفاده کنید.

عکاسی از غریبه ها جذابتر است.

عکس باید در میان مردم باشد ودرمعرض دید انها گذاشت وبا دیدن عکسها به مخاطبان شادی وامیدواری را هدیه بدهیم.

عکسهای رهنمای هیچ دستکاری نمی شود وکاملا طبیعی است.

مهر علی رهنمای بیان کرد: عکسهای او در تمامی لحظات از طلوع صبح تا غروب، ابرها، کوههای سوادکوه را ثبت کرده است.
او افزود: ایران سرزمین چهار فصل است وهرگونه عکس از این ویژگی جذابیت دارد. به خصوص در سوادکوه تنها کسی هستم که تمامی این لحظات را به ثبت رساندم چرا که سوادکوه سرزمین پدری من است وبیشترین عکسهایم از سوادکوه است.

در خاتمه همیشه قدر دان این همکار ارزشمند وهنرمند توانا وبا ارزش وعکاس رسانه که همیشه با هدیه عکسهای خود بهترین خاطرات را به رایگان به ما ارزانی دارد، هستیم و آرزوی سلامتی وموفقیت‌های بیشتر برای او داریم وامید داریم هراز گاهی با بر پایی نمایشگاه یا کمک در تهیه کتابی از ثبت لحظات تاریخی وتمامی قسمت‌های مهم گردشگری، توریستی وهر انچه که هنرمندی این عکاس با ارزش را نشان می‌دهد برای همیشه همچنان که عکس‌های مهر علی رهنمای در ذهن‌ها وخاطرات همه نقش بسته است برای تاریخ سرزمین سوادکوه اثری به یاد ماندنی باقی بماند وبرای استفاده آیندگان به کار ببریم.

سیده زینت موسوی پور