گزارشی از بوی خوش گل محمدی که با دستان مهمان کرمانی به بخش چهاردانگه آمد/لزوم حمایت و پرداخت تسهیلات 7میلیارد تومانی برای تبدیل شدن به هاب تولید گل محمدی
گزارشی از بوی خوش گل محمدی که با دستان مهمان کرمانی به بخش چهاردانگه آمد/لزوم حمایت و پرداخت تسهیلات 7میلیارد تومانی برای تبدیل شدن به هاب تولید گل محمدی
مجار درخواست حمایت برای دریافت تسهیلات به مبلغ 7میلیارد تومان دارد تا بتواند برای توسعه و ایجاد کارخانه گلابگیری و کمک به اشتغال زایی در منطقه اقدام کند.

به گزارش ندای تجن- یکم فروردین ماه سال جاری بود که استاندار مازندران در سفری به بخش دودانگه و آگاهی نسبت به ظرفیت تولید گل محمدی در ساری گفته بود که ساری می تواند به هاب تولید گل محمدی تبدیل شود.

پس از چند ماه ،اصحاب رسانه استان در روز شنبه گذشته 20خردادماه به مناسبت گرامی داشت هفته جهادکشاورزی در بازدیدی رسانه‌ای به گلستان مجار واقع در بخش چهاردانگه ساری رفتند تا از نزدیک با توانمندی این منطقه آشنا شوند.

مدیر جهادکشاورزی ساری درباره کاشت گل محمدی در مرکز استان این طور توضیح داد:352هکتار از مساحت اراضی ما به کشت گل محمدی اختصاص دارد که 70هکتار مربوط به بخش چهاردانگه است.

علوی با بیان اینکه در سال گذشته  در حوزه توسعه گیاهان دارویی به میزان 1هزار و 100هکتار رشد در کشت داشتیم ، گفت:در سال گذشته 158هکتار از اراضی به زیر کشت رفت.

وی با اشاره به کشت 5قلم گیاه دارویی در استان، ادامه داد:در حال حاضر کشت گل محمدی وگل گاوزبان، ثعلب، موسیر و بنفشه معطر سر تیتر این گیاهان است.بنفشه معطر چون در زیر باغات قابل کشت است و به نور مستقیم خورشید بی نیاز است بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

مدیرجهادکشاورزی ساری با بیان اینکه در سال جاری تقریبا 450میلیون تومان برای توسعه گیاهان دارویی در استان هزینه کردیم، افزود:در طرح توسعه گل محمدی در مجموع 17میلیون تومان هزینه است که 13میلیون تومان برای خرید پایه پرداخت می کنیم.

مجار که مدیر گلستان گل محمدی در روستای کوات بخش چهاردانگه ساری است، گفت:در پایان سال 99و اوایل سال 1400 به همراه خانواده از استان کرمان به مازندران آمدیم ، در ابتدا با همکاری جهادکشاورزی تحقیقات لازم را انجام دادیم که در نتیجه متوجه شدیم بهترین کشت در آب و خاک منطقه، گل محمدی است.

وی با بیان اینکه در سال نخست 15هزار نهال و در سال بعد 14هزار نهال کشت کردیم، افزود:در سال جاری 3الی 4هزار نهال کشت کردیم که در کنار آن تجهیز منزل، ساختمان کارگری و ..را کامل کردیم تا باغ استاندارد باشد و مورد رضایت کشاورزان قرار گیرد.

مجار با اشاره به اینکه  در سال جاری، دومین سال کشت را می گذرانیم، ادامه داد:در سال دوم میان 800الی 1تن گل محمدی برداشت کردیم، پس از بررسی و تحقیقات لازم متوجه شدیم که عطر گلاب ما نسبت به کاشان در سطح بهتری قرار دارد.

مدیرگلستان مجار با بیان اینکه گل محمدی نیاز به فرآوری و بسته بندی بهداشتی دارد تا در فروشگاه ها به فروش برسد، گفت:مقداری نیاز به حمایت در بخش تسهیلات و سرمایه ای داریم تا بتوانیم سرپا بایستیم، ما از جنوب کشور به شمال آمدیم فرزندانم را در مدرسه روستا برای تحصیل فرستادم و همه این اقدامات را انجام دادیم تا کمکی به رشد و توسعه این منطقه کنم.

مجار ادامه داد:اگر قرار است همسایه خود را تشویق به کاشت گل محمدی کنم باید حمایت هم انجام شود چون کاشت گل محمدی یک چیز است اما در فروش مشکل داریم.

وی با ابراز نگرانی نسبت به احتمال شکست سرمایه گذاری در باغ گل محمدی، افزود:گلاب سال گذشته باقی مانده و گلاب امسال نیز در انبار است نیاز به حمایت داریم.

مدیرگلستان مجار با بیان اینکه برای دریافت مجوز نهالستان اقدام کردیم، افزود:تمام تحقیقات لازم درباره تیپ برتر گل محمدی را در این منطقه کشت کردیم تا نوعی که بالاترین اسانس را داشته باشد تهیه کنیم چون قصد داشتم که نهال را به صورت رایگان به کشاورزان منطقه دهم تا برای کشاورزی به روستا بازگردند.

وی با اشاره به اینکه سوله هایی برای ایجاد کارخانه دارای سیب سلامت آماده کردیم، گفت:همه ما محصولات خود را در سال جاری به دودانگه می فرستادیم اما با ساخت این کارخانه می توانیم خودکفا شویم.

در سال جاری 40نفر کارگر اشتغال زایی صورت گرفت و برای اشتغال زایی دائمی نیز می توانیم 20نفر را مشغول به کار کنیم.

مجار درخواست حمایت برای دریافت تسهیلات به مبلغ 7میلیارد تومان دارد تا بتواند برای توسعه و ایجاد کارخانه گلابگیری و کمک به اشتغال زایی در منطقه اقدام کند.

به گفته علوی،مدیرجهاد کشاورزی ساری از سال 96برنامه توسعه گل محمدی در ساری آغاز شد و توسعه 500هکتار گل محمدی در برنامه سازمان جهادکشاورزی قرار گرفت.

در حال حاضر 16واحد سنتی صنایع تبدیلی داریم  که تنها 3واحد صنعتی دارای سیب سلامت هستند.

عکس ها از خبرگزاری فارس با عکاسی خانم هداکاشی پور دریافت شده است

گزارش:نداکلائی