آیین ثبت ملی قصه‌گویی ایرانی در کانون پرورش فکری مازندران برگزار شد
آیین ثبت ملی قصه‌گویی ایرانی در کانون پرورش فکری مازندران برگزار شد
همزمان با سراسر کشورآِیین ثبت ملی قصه‌گویی ایرانی با حضور مفاخر و پیش‌کسوتان عرصه فرهنگ و هنر از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران در سراسر مراکز فرهنگی هنری استان برگزار می شود.


به گزارش ندای تجن به نقل از روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان مازندران، بعد از گذشت بیست‌وچهار دوره برگزاری جشنواره قصه‌گویی در سطح ملی و بین‌المللی، کانون، موفق به ثبت ملی قصه‌گویی در پاسداری از میراث ناملموس ایران اسلامی شده است.
بر همین اساس، پیرو اقدام‌های پاسدارانه کانون پرورش فکری برای قصه‌گویی ایرانی، در روز سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۹:۳۰ هم‌زمان با آیین برگزاری مراسم ثبت ملی در کانون کشور و آغاز فعالیت‌های تابستان در مراکز، با حضور اعضای انجمن قصه‌گویی، قصه‌گویان، پیشکسوتان، مفاخر و هنرمندان استانی، زنگ قصه‌گویی در سراسر مراکز کانون مازندران برگزار شد.
مدیرکل کانون پرورش فکری مازندران، در آیین زنگ قصه‌گویی که در مرکز شماره سه ساری برگزارشد؛ ضمن ابراز خرسندی از ثبت ملی قصه‌گویی در تقویم کشور افزود: امروز دورهم جمع شدیم تا از اهمیت قصه در حوزه تعلیم و تربیت بگوییم و نقش آن را در توسعه خلاقیت و شکوفایی استعدادهای کودکان ونوجوانان تبیین کنیم.
حامد فاضلی با معرفی کتاب؛ داستان راستان شهید مطهری بیان داشت: هدف داستان و قصه این است که چگونه زندگی کنیم ، چگونه رفتار ‌ کنیم وچگونه کتاب ‌بخوانیم. چراکه کتاب مهم‌ترین و موثرترین عنصر در یادگیری و درست زندگی کردن است.
وی افزود: ثبت ملی قصه‌گویی در تقویم ایران فرصتی است تا این سرمایه معنوی و میراث کهن، جایگاه خود را درحوزه تعلیم و تربیت به شکل بهتر ییدا نموده و به انتقال موثر فرهنگی و توسعه فرهنگ به خصوص در حوزه کودکان و نوجوانان منجر شود.
مدیرکل کانون مازندران با تعریف یک قصه از کتاب داستان راستان و روایت قصه‌ی وضوی پیرمرد؛ بر نقش تربیتی قصه تاکید کرد و گفت: قصه از بدو خلقت آدم ایجاد شده ودر قرآن و سایر کتب آسمانی از آن به عنوان یک عنصر مهم تربیتی و آموزشی برای راهنمایی بشر استفاده شده است.

در ادامه،فریده یوسفی، از نویسندگان و پژوهش‌گران استان، ضمن تقدیر به خاطر توسعه فرهنگ قصه‌گویی؛ برنقش پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها در توسعه فرهنگ عامه سخن گفت و اظهار داشت: امروز سازمان‎هایی مثل کانون در این خصوص نقش سازنده‌ای دارند.
وی در ادامه داد: قصه تاثیر مهمی در توسعه فرهنگ عامه دارد. بر همین اساس، ثبت ملی قصه و زنگ قصه‌گویی، جای خرسندی دارد و در عین حال خواستار آشنایی نسل امروز با زبان مازندرانی شد.
یوسفی ادامه داد: قصه‌گویی میراث ناملموس ماست که با تثبیت آن جاودانه خواهد ماند و درواقع فرهنگ شفاهی ما ماندگار خواهد شد .
این نویسنده با بیان داستانی از مرزبان‌نامه وقصه موش و مار به تشریح نقش قصه در تعلیم مسایل فرهنگی و تربیتی پرداخت .

در ادامه این برنامه، ابراهیم باقری حمید آبادی، از نویسندگان، پژوهشگران و قصه‌گویان استان در خصوص اهمیت قصه صحبت کرد. و گفت: جامعه ای که قصه نداشته باشد، در آن خیال وجود ندارد و کودکانی که خیال نداشته باشند خلاقیت ندارند.
باقری یادآورشد: قوه تخیل نقش مهمی در خلاقیت دارد وخلاقیت، نقش مهمی در شکوفایی و رشد بشر ایفا می نماید. بر همین اساس قصه ظرفیتی را دارست که می‌تواند از همه این عناصر برای تربیت و انتقال مفاهیم تربیتی و دیگر موارد بهره جوید.
این نویسنده در پایان سخنانش با اشاره به وجود۲۱۴ قصه در قرآن، بیان کرد: خدا از قصه برای عبرت آموزی وسعادت‌مندی بشر استفاده کرد تا انسان زندگی سعادت‌مندی داشته باشد.

در ابتدای این برنامه، ربایه هاشمی کارشناس فرهنگی کانون مازندران و نماینده انجمن قصه‌گویی کشور به تشریح فعالیت قصه‌گویی در کانون در چند دهه اخیر و اهمیت آن در حوزه تربیت و شکل گیری جشنواره‌های قصه‌گویی در کانون اشاره داشت و گفت: امروز برگزاری بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه گویی و ثبت قصه‌گویی قدمی برای تثبیت نقش مهم قصه در توسعه فرهنگی است.

در این برنامه : توسط اعضای مرکز فرهنگی هنری شماره سه ساری، برنامه‌های فرهنگی هنری، قصه‌گویی، جمع‌خوانی سرود آقای حکایتی، نمایش عروسکی، قصه‌گویی و … برگزار شد. در عین حال سایر مراکز فرهنگی هنری استان نیز به اجرای این ویژه برنامه پرداختند.