هر وقت سفره مردم می‌خواهد کوچک شود از گوشت و مرغ شروع می‌شود/لزوم اصلاح ساختار در صنعت مرغداری/تشکل‌ها به حاشیه رانده شدند در حالی که بدون مواجب در حال کار هستند
هر وقت سفره مردم می‌خواهد کوچک شود از گوشت و مرغ شروع می‌شود/لزوم اصلاح ساختار در صنعت مرغداری/تشکل‌ها به حاشیه رانده شدند در حالی که بدون مواجب در حال کار هستند
در مراسم امروز تشکل ها حسابی درد و دل کردند و از مسئولان خواستند تا آنان را وارد میدان کنند و برروی آنان حساب باز کنند و با حمایت از آنان به سفره مردم رونق بخشند.

به گزارش ندای تجن مراسم تجلیل از فعالین جهادی تولیدات دامی استان مازندران امروز صبح به میزبانی سازمان جهاد کشاورزی در محل سالن اجتماعات این نهاد برگزار شد.

نماینده ولی‌فقیه در سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه حق تولیدکننده و مصرف‌کننده نکاتی است که باید موردتوجه مسئولان قرار گیرد، گفت: توجه به سفره مردم هم دارای اهمیت است؛ چون سفره مردم هر وقت می‌خواهد کوچک شود از گوشت و مرغ شروع می‌شود پس حقوق مصرف‌کننده هم مهم است

حجت‌الاسلام محمدعلی رضاپور افزود: راه چاره برای حل مشکلات مردم بالابردن بهره‌وری، کم‌کردن هزینه تولید و در دسترس قراردادن تولید است که همه اینها دارای اهمیت است.

وی بیشترین دغدغه مدیران و معاونان  سازمان جهاد کشاورزی را در عرصه کشاورزی و دام و طیور عنوان کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران با بیان اینکه بخش کشاورزی در رشد اقتصادی استان نقش مهمی دارد، گفت: در اقتصاد و رشد تولید نیز هم همین‌طور است، باتوجه‌به شعار امسال که تأکید بر دو مقوله مهار تورم و رشد تولید است جهاد کشاورزی نقش مهمی را ایفا می‌کند.

حسن خیریان پور با اشاره به اینکه در حوزه جهاد کشاورزی بحث دام و طیور و آبزی‌پروری اهمیت دارد، گفت: چون ۱۱درصد تولید مرغ کشور در مازندران انجام می‌دهیم و در کنار آن 1 هزار تن از مرغ تولیدی روزانه نیاز استان‌های هم‌جوار و تهران را تأمین می‌کنیم.

وی با بیان اینکه همین امروز ۵۸۰ تن مرغ برای بازار تهران ارسال شد، ادامه داد: در حوزه دام و طیور مازندران نقش محوری دارد که بر مبنای همین نقش محوری، در سال جاری ۳ کمیته جانبی با عنوان کشت گلخانه‌ای، دارویی و توسعه آبزی‌پروری برای افزایش ظرفیت تولید و کشاورزی تشکیل دادیم

خیریان پور با اشاره به اینکه اگر میزان ظرفیت تولید شیلاتی ۱۱۵ هزار تن است می‌توانیم به ۱۲۹ هزار تن افزایش و میزان بهره‌وری را گسترش دهیم، گفت: دو راهکار دارد، یک توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان است که برای ارتقای کیفیت و بهره‌وری حتماً باید از فناوری نوین و دانش‌بنیان استفاده کنیم.

معاون استاندار مازندران با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان دارای معافیت مالیاتی و گمرکی هستند، افزود: بنابراین تمرکز شرکت‌ها بر روی توسعه دانش‌بنیان قرار گیرد.

ارتقای بهره‌وری اتفاق نمیفتد مگر با استفاده از توسعه دانش‌بنیان در بخش کشاورزی

وی مثالی از فعالیت شرکت دانش‌بنیان بر روی مزارع گندم استان آورد و ادامه داد: در اسفندماه سال گذشته شرکت آرین شیمی مدیریت  مزرعه گندم  در روستای اطو را برعهده گرفت که میزان برداشت گندم با استفاده از کود دانش‌بنیان و مدیریت مناسب مزرعه و ترویج از ۲ تن در هکتار به ۴ تن در هکتار ارتقا یافت

در کنار آن کیفیت گندم تولیدی نیز منحصربه‌فرد است و ساقه گندم هم باکیفیت شد که بر اثر بارش باران نمی‌خوابد.

خیریان پور راه‌حل دوم برای افزایش بهره‌وری در استان را این طور توضیح داد: ناگزیریم حتماً برای اقتصادمحور کردن و صادرات محور کردن بر روی زنجیره ارزش راهبردی تمرکز کنیم به‌ویژه در حوزه دام، طیور و شیلات باید زنجیره ارزش راه بیفتد، بنابراین تأمین تولید، طراحی و بازار مصرف داخلی و خارجی  دارای اهمیت است.

وی افزود: یکی از زنجیره ارزش‌هایی که ما در کنار برنج و تولید مرکبات و کیوی راه‌اندازی کردیم زنجیره ارزش دام، طیور و آبزیان است

معاون استاندار مازندران با بیان اینکه زنجیره ارزش راهبردی بر روی هر ۴ مرحله تمرکز می‌کند؛ بنابراین اگر ما ارتقای رشد اقتصادی را می‌خواهیم باید در یکی از بخش‌های مهم که جهاد کشاورزی است تمرکز کنیم، ادامه داد: اگر ارتقای راهبردی را می‌خواهیم باید بروی سرمایه‌گذاری تمرکز کنیم.

خیریان پور با اشاره به اینکه اگر ارتقای نرخ رشد اقتصادی را می‌خواهیم باید در کنار رشد اقتصادی، ارتقای بهره‌وری را افزایش دهیم، ادامه داد: ارتقای بهره‌وری اتفاق نمیفتد مگر با استفاده از توسعه دانش‌بنیان در بخش کشاورزی.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان نیز با بیان اینکه صنعت طیور کشور از سال ۳۳ وارد حوزه صنعتی شد، گفت: میزان مصرف ما 4.5 کیلوگرم و 144 هزار تن تولید داشتیم.

عطاءالله حسن‌زاده با بیان اینکه امروز ظرفیت تولید مرغ در استان ۳ میلیون تن است که بیش از ۲۲ هزار بهره برار در حال فعالیت هستند، افزود: در مازندران ۲ هزار و ۴۰۰ تن میزان تولید است که  میزان ۱۰درصد  از ظرفیت تولید کشور برای مازندران است.

وی با اشاره به ظرفیت استان در حوزه تأمین امنیت غذایی و اشتغال، گفت:۶۰درصد مصرف بازار تهران در دست مازندران است؛ در واقع همه ما کنار یکدیگر برای رشد این صنعت، صنایع تبدیلی، تکمیلی نقش داریم ایده‌پردازی دانش‌آموختگان باعث شد تا با افتخار بگوییم یکی از شاخص‌های اقتصادی کشور، مازندران است.

حسن‌زاده با بیان اینکه وظیفه‌ای که دولت در برنامه‌های  5ساله خود قرار بود که  میزان  سرانه مصرف گوشت مرغ را که به طور میانگین بین 32 تا 35 کیلوگرم بود، در برنامه ششم به میانگین مصرف ۵۶ کیلوگرم برساند، افزود: ما وظیفه خود را انجام دادیم و امروز با افتخار اعلام می‌کنیم که سهم عمده در بخش امنیت غذایی بر عهده دام و طیور است و ثابت کردیم در شرایطی که ارز تغییر کرد ما وظیفه خود را به‌درستی انجام دادیم.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان افزود: تنگناهای بسیاری پشت سر گذاشتیم علی‌رغم اینکه توقع داشتیم دولت در بحث وظایف ترویجی و افزایش بهره‌وری کمک‌حال صنعت باشد و بتواند صنعت از یک پتانسیل به وجود آمده درونی و بخش برون‌نگری خودش به صادرات هم نگاهی داشته باشد.

وی ضعف عمده را ارتباط با بخش دولتی اعلام کرد غافل از اینکه در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که هم از لحاظ فرهنگی و لجستیکی و شرایط اقلیمی منطقه، این  فرصت را به ما داد تا سرمایه‌گذاری که کردیم امروز ضد خود سرمایه نباشد و

در کنار آن در رشد سرمایه‌گذاری تأثیرگذار باشد.

حسن‌زاده با بیان اینکه همین غفلت سبب می‌شد تا امروز چالش‌هایی که می‌بینید به دلیل افزایش سرمایه‌گذاری ما و عدم جذب بازار مصرف ما به وجود آمد.

وی با اشاره به اینکه در مدت یک الی دو ماه اخیر دچار این چالش بودیم، گفت:

امیدواریم مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ما کمترین آسیب را ببینند؛ چون ما آسیب دیدیم، امیدواریم با ترمیم آسیب‌ها، آن بخش را جبران کنیم.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان با بیان اینکه وقتی حذف ارز ترجیحی موردتوجه قرار گرفت قطعاً چالش‌های خاص خودش را دارد، افزود: هم صنایع کشتارگاهی، مرغ مادر، گوشتی و صنایع تکمیلی در ارتباط با اصلاح ساختار ما امروز همه ظرفیت‌ها را داریم آن چه که رسالت ما بود را انجام دهیم.

وی افزود: امروز به دلیل حذف ارز ترجیحی نگاه من تولیدکننده و دولت باید کاهش هزینه تمام شده تولید باشد که عمده آن به مدیریت پرورش برمی‌گردد که ما باشیم؛ ارتباط بین بخش تولید و پرورش‌دهنده و دانشگاه به‌راحتی قابل‌بررسی هست

لزوم اصلاح ساختار در صنعت مرغداری

حسن‌زاده با بیان اینکه امروز در کنار تولیدکنندگان ما بالاخره تحصیل کنندگانی وجود دارند که بیش از 80درصد هستند، ادامه داد: بحث بالابردن ارزش بهره‌وری به تکنولوژی  و منابع مالی نیازمند است، قطعاً باید کاهش هزینه تمام شده تولید را موردتوجه قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه امروز صنعت خسته است و نیازمند اصلاح ساختار دارد، گفت: نیاز به ایجاد ظرفیت برای رشد تولید داریم.

حسن‌زاده با بیان اینکه بخشی از نقدینگی کشور باید در صنعت مرغداری هزینه شود تا سبب افزایش بهره‌وری شود، افزود: ما این توقع را داریم که در مدت 20 تا 30 سال اخیر تولیدکنندگان هر چه به دست آوردند برای تولید و اصلاح ساختار هزینه کردند.

وی خواستار توجه به صنعت مرغداری شد تا محصول با هزینه کمتر بر سر سفره مردم برود.

حسن‌زاده با بیان اینکه ما بازار روان می‌خواهیم که بخشی از آن به ما برمی‌گردد، گفت: ما هر چه داشتیم در عرصه تولید قرار داریم امروز برای کاهش هزینه تولید و افزایش بهره‌وری به ما کمک شود.

امروز سفره مردم وضعیت خوبی ندارد

نماینده مردم ساری و میان‌دورود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز سفره مردم وضعیت خوبی ندارد، افزود: وقتی زنجیره نهایی مصرف مردم و حال تولیدکننده و همین‌طور دولت خوب نیست؛ یعنی اینکه همه ما نتوانستیم کارهای خوب انجام دهیم.

علی‌بابایی کارنامی با تأکید بر لزوم حل مشکلات کنونی در جامعه، گفت: لازم است زنجیره ارزش را کامل کنیم وبه کلیدواژه‌های بخش کشاورزی توجه کنیم.

در ادامه برنامه خانواده هنرمند  فهیمی موسیقی سنتی اجرا کردند .

مدیرعامل اتحادیه دامداران استان نیز با بیان اینکه در هر منطقه مازندران یک رأس دام وجود دارد که در اینجا موضوع حفظ آبروی یک خانواده یا سرپرست خانوار است، گفت: تصمیماتی که در مازندران گرفته می‌شود بسیار برای ما مضر است.

اله یار ولی‌زاده با اشاره به اینکه ما در مازندران تعداد ۲۵۰ هزار نفر بهره‌بردار خرد کشاورزی داریم، افزود: اینجا موضوع خانواده و عزت مداری خانواده بی‌سرپرست است.

وی با بیان اینکه مازندران با سایر مناطق  کشور متفاوت است، ادامه داد: در استان باید ابتدا به شغل توجه کرد بعد به تولید، این اولویت را در مازندران توجه کنید.

ولی‌زاده با اشاره به اینکه تصمیمات استانی را با شرایط جغرافیایی و اقلیمی در نظر بگیرید، گفت: برای تشکل‌ها ارزش قایل شوید، تشکل‌ها به حاشیه رانده شدند، درصورتی‌که بدون مواجب دارند کار می‌کنند.

وی با بیان اینکه ما را زمین می‌زنند ما بلند می‌شویم؛ چون کار ما بر اساس ارزش و اصالت است، افزود: ارزش دامپروری در روستاها با خون شهدای روستا عجین است،

ما دامداران در روستا شهدای بسیاری داریم.

ولی‌زاده بیان کرد: دامداران مجبور هستند در روستا کار کنند به‌خاطر دامپروری روحیه شادی داریم.

مدیر کارخانجات خوراک دام و طیور مازندران با بیان اینکه هفته جهاد کشاورزی برای عرصه توانمندی‌های خودمان است، گفت: قابلیت‌هایی که در بخش کشاورزی است باید با ارائه توانمندی سبب رونق تولید باشد

حسین کیهانی با اشاره به اینکه تعداد ۸۵۰ واحد کارخانه بیش از ۲۵ میلیون تن در عرصه ظرفیت ایجاد شد، افزود: باتوجه‌به سرمایه‌گذاری بالا نزدیک ۱۰ هزار میلیاردتومانی سرمایه‌گذاری کردیم در رده ۳ استان و برتر کشور قرار گرفتیم.

کیهانی با بیان اینکه یکی از عوامل خوراک پرورشی است که باتوجه‌به آزادسازی نرخ ارز، هزینه سرمایه‌گذاری چندین برابر شد، گفت: سیاست‌گذاری‌ها در جهاد کشاورزی اتفاق نمیفتد و بحث امنیت غذایی و بهداشتی مهم است.

نماینده مردم ساری و میان‌دورود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما مشکلات بسیاری داریم؛ اما می‌توانستیم جایگاه بهتر داشته باشیم، گفت:

ضریب بهره‌وری ما از سایر استان‌ها بالاتر است، تولید در استان ارزان‌تر و صریب بهره‌وری بالاتر است.

منصور علی زارعی با اشاره به اینکه  می‌دانم که کارشناسان و کارکنان جهاد کشاورزی چه شرایط سختی در حقوق و دستمزد و امکانات دارند با این شرایط سخت‌کارهای بزرگی در استان در حال انجام است، افزود: ان شاالله جلسه‌ای در شأن کارکنان و تولیدکنندگان و کارشناسان و کارکنان انجام شود

وی با تأکید بر انجام اقدامات زیربنایی و میدانی، ادامه داد: ما در حوزه زیر بنایی خیلی کار داریم، در حوزه مرغ هم همین است باید ضریب بهره‌وری را ارتقا بخشیم.

نماینده مردم ساری و میان‌دورود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مازندران باید در این حوزه تعیین‌کننده باشیم، گفت:35 تا ۴۰درصد دام سبک ما از بین رفت و در دام صنعتی هم 40درصد وجود دارد.

کار را باید به خود تشکل‌ها بسپاریم

وی با اشاره به اینکه مناطق کوهستانی که اصلی‌ترین مراکز دامداری است چه اتفاقی افتاد، افزود: کار را باید به خود تشکل‌ها بسپاریم؛ چون دلسوزتر از ما هستند، ما نظام‌مهندسی و نظام صنفی داریم که ارتباط نزدیک با بخش کشاورزی داریم

زارعی با بیان اینکه در استان تعداد ۴۷۰ تا ۸۰ بهره‌ور کشاورزی داریم، ادامه داد: باید افراد را در میدان بیاوریم، ما باید در بخش مرغ و طیور تأمین‌کننده باشیم.

وی با اشاره به اینکه زمانی در نوغانداری رتبه ۵ داشتیم که الان نمی‌دانم کجا هستیم، ادامه داد: در زنبورداری کلونی بیشتر از چین داریم؛ اما میزان بهره‌وری ما پایین است، در برنج هم ضریب تولید ما پایین است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نظام‌مهندسی و دانش‌بنیان‌ها باید سرکار بیایند و تولید را ارتقا دهند، افزود: در 150 هکتار نیاز به نوسازی اراضی کشاورزی داریم اگر انجام ندهیم رتبه ما پایین‌تر می‌آید.

زارعی بیان کرد: در بخش کشاورزی بحث بیمه را بر اساس هزینه تولید انجام می‌دهیم، موضوع بیمه صیادان حل شد، موضوع بیمه زنبورداران هم ان اشالله انجام می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این همایش گفت: با توجه به شرایط سخت امروز دربحث تولید همه باید در پایداری و استمرار تولیدات غذایی که جزء سفره اصلی مردم است تلاش داشته باشیم تا نیاز غذای جامعه را تامین کنیم.

حسن عنایتی کلیجی با اشاره به تبیین شعار سال در جهاد کشاورزی افزود: به تبع از منویات مقام معظم رهبری مجموعه جهاد کشاورزی نیز در راستای دستیابی به امنیت غذایی، افزایش بهره وری در محصولات کشاورزی و گشایش سفره مردم گام‌های خوبی برداشته است و در حوزه تامین غذا کارهای مهم و ارزشمندی صورت گرفت.

وی اظهار کرد: استمرار و پایداری تولید از مباحث مهم است که در امتداد رشد تولید تأثیرگذاری بالایی دارد و همه باید در کنار تولید و تولیدکننده باشیم تا تولیدکننده در بستر آرامش تولید کند.

در پایان از فعالین بخش کشاورزی تجلیل شد.