وزارت کشور مکلف به تشکیل هیئت اجرایی مرکزی شد/انتخاب هیئت اجرایی در فرمانداری‌ها قاعده‌مند شد/کمک از احزاب و رسانه‌ها برای جذب مشارکت عمومی در انتخابات
وزارت کشور مکلف به تشکیل هیئت اجرایی مرکزی شد/انتخاب هیئت اجرایی در فرمانداری‌ها قاعده‌مند شد/کمک از احزاب و رسانه‌ها برای جذب مشارکت عمومی در انتخابات

به گزارش ندای تجن – معاون سیاسی وزیر کشور دیروز در نشست خبری در محل شهرستان محمودآباد با بیان اینکه از ابتدای ورودی انقلاب اسلامی دشمنی دشمنان یک روز قطع نشده؛ یعنی انقلاب که پیروز شده دشمنی دشمنان شروع شده است، گفت: ما با دشمنان کاری نداشتیم آنها با ما کار داشتند. ما علیه آنها […]

به گزارش ندای تجن – معاون سیاسی وزیر کشور دیروز در نشست خبری در محل شهرستان محمودآباد با بیان اینکه از ابتدای ورودی انقلاب اسلامی دشمنی دشمنان یک روز قطع نشده؛ یعنی انقلاب که پیروز شده دشمنی دشمنان شروع شده است، گفت: ما با دشمنان کاری نداشتیم آنها با ما کار داشتند. ما علیه آنها توطئه نکردیم آنها علیه ما توطئه کردند. ما علیه آنها جنگ راه نینداختیم آنها علیه ما جنگ راه انداختند.

محمدرضا غلامرضا با اشاره به اینکه ما در جنگ نرم، جنگ نرمی با آنها راه نینداختیم که اگر این کار را می‌کردیم فکر می‌کنم که یک هزارم عواملی که آمریکایی‌ها علیه ما داشتند را ما بر علیه آنها داشتیم، افزود: آمریکا در حوزه جنگ نرم براندازی شده بود، آنها با ما کار داشتند به دلیل اینکه ما می‌خواستیم مستقل باشیم. قاعدتاً همین مسیر رو اگر بخواهیم ادامه بدیم دشمنی‌ها وجود دارند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ما شاهد اغتشاشاتی بودیم از نوع جنگ ترکیبی بود حتی جنگ سخت امروز هم ترکیبی شده، گفت: ما شاهد هستیم جنگ اوکراین اسم بازی‌های رایانه‌ای شده است، خیلی مهمه در جنگ ترکیبی که هسته اصلی آن جنگ شناختی است بستر جنگ رسانه است پس شما بزرگواران خواهران و برادرانی که دور میز نشستید می‌توانید مثل حاج‌قاسم‌ها مثل همت‌ها که فرماندهان خط مقدم دفاع مقدس بودند فرماندهان دفاع از حریم انسانیت بشریت باشید افسران و فرماندهان در دفاع در حوزه جنگ شناختی باشید و اگر رعایت صحیح و دقیق کنید این  موضوع بسیار مهم است به‌هرحال یکی از نقاط ضعف ما در سال‌های گذشته همین است.

غلامرضا با اشاره به اینکه اگر یک اتفاقی، پدیده‌ای  در دنیا روزانه اتفاق می‌افتد اینکه اصحاب رسانه از کنار آن رد می‌شوند عادی است، افزود: رسانه‌ها از کنار آن رد می‌شوند؛ اما نسبت به ما تلاششان این است که بزرگ‌نمایی کنند.

وی با بیان اهمیت نقش رسانه‌ها در آگاه‌سازی جامعه، ادامه داد: ما امسال به فضل الهی بر اساس برنامه‌ریزی و تدارکی  که کردیم به دنبال انتخاباتی باشکوه و مشارکت حداکثری رسیدیم، پل ارتباطی ما با مردم قاعدتاً رسانه است.

رئیس ستاد انتخابات کشور افزود: چقدر خوب است که این پل و این واسطه وظیفه خودش را به‌درستی منصفانه و عادلانه انجام دهد اگر ما مشارکت بخواهیم یا مشارکت بالایی رو طلب بکنیم قاعدتاً پیش‌شرط رفاقت است؛ پیش‌شرط رفاقت، سلامت که در مؤلفه ی سلامت از چهارگانه مولفه های سلامت، امنیت و رقابت و مشارکت بازیگر اصلی، خود شما هستید.

وی با بیان اینکه خود شما به ما کمک کنید شریک ما باشید، گفت: خود شما مسئولیت بطلبید که در این چهار مؤلفه نقش‌آفرین باشید. رسانه فقط رسانه ملی نیست. رسانه ملی مخاطب خاص خودش را دارد.

غلامرضا با اشاره به اینکه  شبکه‌های اجتماعی بعدشان کم نیست به همین خاطر ما در ستاد انتخاباتی کشور نسبت به تعامل و همکاری نزدیک با رسانه امید بستیم و توقع داریم که انشا الله خدا این توفیق را به ما بدهد که بتوانیم چهارچوبی را برای همکاری با رسانه‌ها تعریف کنیم، افزود: سفرهای استانی را ما از مشهد مقدس شروع کردیم که موضوع انتخابات بود، با اصحاب رسانه صحبت کردیم و حرف‌های آنان رو شنیدیم آن میزانی که بالاخره کارکرده بودیم زیاد هم نگفتیم هر میزانی که به‌عنوان مجری کار کردیم آن هم گزارش دادیم.

 وی با بیان اینکه سفرهای استانی ما که تقریباً هفته گانه هست، ادامه داد: سفرها  منطقه‌ای هست یک استان متولی می‌شود و مازندرانی‌های عزیز معروف  و مشهور به مهمان‌نوازی هستند تقبل کردند که میزبان منطقه‌ای باشند و استان‌های هم‌جوار ما خدمتشان هستیم.

 رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه بخش عمده‌ای فناوری، فناورانه هست، ادامه داد: ما هر چه روبه‌جلو می‌رویم استفاده از فناوری بیشتر می‌شود و اگر مصوبه مجلس شورای اسلامی اصلاح قانون انتخابات کشور به تصویب برسد قاعدتاً یک سری تکالیف جدیدی برای ما مشخص کرده و فناورانه است.

وی با اشاره به اینکه در جلسات کارگاهی تجربیات منتقل می‌شود، افزود: بخشی از سلامت موضوع آرامش است که تجربیات باید از گذشتگان منتقل شود، یک‌قسمتی مجریان برگزاری انتخابات هستند که ما انتخابات سالمی برگزار کنیم. همان‌طور که مقام معظم رهبری درگذشته فرمودند (رأی مکم حق‌الناس) .

وی با بیان اینکه ما در اصلاح قانون انتخابات موضوعی تحت عنوان نظام تناسبی هم داریم که قطعاً شنیده‌اید، گفت: اگر وزارت کشور  مکلف شود دربارهٔ موضوعی که در دست بررسی است  انتخابات تهران باید با آن پیچیدگی‌هایی که دارد به‌صورت تناسبی برگزار شود،

غلامرضا ادامه داد: ما زیرساخت‌ها را آماده می‌کنیم چه برای آن حداقل یک‌هشتم چه اگر که تکالیف جدیدی برای وزارت کشور تعیین کنند ما بتوانیم به تعهدمان عمل کنیم. مثل پیش ثبت‌نام. پیش ثبت‌نام هم یکی از تکالیفی است که البته تکلیف هم برای ما و هم برای شورای نگهبان یعنی هم زمان ما باید دو سامانه داشته باشیم که این دو سامانه بتوانند پیش ثبت‌نام را مراجعه کنند و مسائل و مشکلاتی که در انتخابات بوده به‌مراتب کاهش پیدا کند.

وزارت کشور مکلف به تشکیل هیئت اجرایی مرکزی شد

رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه میزان ترافیکی که به وجود می‌آید اصلاح قانون به‌مراتب بهتر می‌شود، افزود: هم برای ما به‌عنوان ستاد انتخاباتی کشور که البته در اصلاح قانون انتخابات ما هیئت اجرایی مرکزی هم خواهیم داشت، درگذشته نداشتیم.

 وی با اشاره به اینکه درگذشته فقط انتخابات ریاست‌جمهوری هیئت اجرایی مرکزی داشتند، ادامه داد: وزارت کشور در این انتخابات مکلف شده‌اند هیئت اجرایی مرکزی ایجاد کنند. دربارهٔ افزایش تعداد نمایندگان که سؤال بود احتمالاً برای دور بعد رأی نیاورد به دلایل مختلف. میزان اعتبار هم که اعتباری که تخصیص پیدا کرده قاعدتاً کفایت نمی‌کند.

غلامرضا با بیان اینکه ما باید زیرساخت‌های لازم را در حوزه فناوری برای  قرارداد انتخابات به همین میزان که گفتم اعتبارات بالایی می‌خواهد. اما همهٔ تلاشمان را می‌کنیم که با دولت چه مجلس که بتوانیم که عدد جدیدی را به جداول اضافه کنیم، ادامه داد: یک خبر خوبی هم به شما بدهم تلاش‌های زیادی در جلسات متعدد شد که الحمدلله بابت حق‌الزحمه‌ها توانستیم حق‌الزحمه مناسبی را برای عوامل  اجرایی در نظر بگیریم. دولت پذیرفت که بتوانیم ما حق‌الزحمه مناسبی با شرایط روز افزایش دهیم .

وی بیان کرد: نقش ما میان‌داری است ما نمی‌توانیم طرف دعوای این جریان و آن جریان قرار بگیریم و خودمان مدافع یا مخالف یک جناح باشیم، ما در احزاب تعاملاتی را شروع کردیم .

غلامرضا با بیان اینکه برای نخستین‌بار ما سندی را خدمت آقا دادیم تحت عنوان سند تحول احزاب، یعنی واقعاً نیت ما این بوده و هست، گفت: نقش و کارکرد احزاب را تغییر بدهیم و این سند  در اختیار خانه احزاب است. احزاب به هر میزانی که بتوانند کنش کنند و در حوزه انتخابات کمک کنند ما مانع نمی‌شویم ضمن اینکه برای نخستین‌بار در مادهٔ ۳ همین اصلاح قانون انتخابات و برای احزاب نقش دیده شده است. ما مانعی نخواهیم بود و حاضریم به هر میزان که آنها مسئولیت بپذیرند به احزاب نقش دهیم و امیدواریم که تا قبل از برگزاری انتخابات و سند تحول بتوانیم با خانه احزاب به یک چهارچوبی برسیم .

استفاده از رسانه ها برای جلب مشارکت عمومی در انتخابات

وی ادامه داد: درمورد چگونگی جلب مشارکت ستاد انتخابات کشور این مسئولیت را به کمیته سیاسی که مسئولیت آن با دکتر مرادی هست که بسته خوبی را تهیه کردیم این بسته ناظر بر استفاده از ظرفیت‌های عوامل میانی است از جمله رسانه‌ها، یعنی ما رسانه را به‌عنوان یکی از حلقه‌های میانی اصلی در جهت افزایش مشارکت دیده‌ایم.

غلامرضا افزود: طرح اقدام نوشتیم نقش تعریف می‌کنیم نه برای شما برای حلقه‌های میانی که ما حلقه‌های میانی در کشور اصلاح کردیم محدود هم نکردیم ما تعریفمان از حلقه‌های میانی، جمعی است محفلی است که می‌تواند واسطه ما با مردم باشد.

وی با بیان اینکه روی الگوهای  مختلفی کار می‌کنیم یکی از آن الگوها برای جلب مشارکت تمرکزی است، ادامه داد: ما می‌خواهیم صدای مردم را بشنویم اگر از کانال حزب نتوانست از طریق NGO نتوانست از طریق تشکل صنفی نتوانست  مردم حرفشان را به ما منتقل کنند ما هم حرفمان را به مردم منتقل کنیم. متمرکز در محلات  اینجا ما ممیزی هم نداریم اتفاقاً ما می‌خواهیم بشنویم مسائل و مشکلات مردم را بتوانید به ما منتقل کنید. الگو هم بیشتر نشئت‌گرفته از الگوی مساجد دههٔ ۶۰ است.

خاطرتان هست دههٔ ۶۰ مساجد کانون رجوع مردم بوده است. حلال مسائل و حلال مشکلات بودند. در این الگوی محله محوری می‌تواند مسجد محور باشد می‌تواند یک NGO باشد یک NGO  که توسط این زنجیره در  روستاها می‌رود؛ ساختار هست ساختار دهیاری هست یک‌جاهایی سرای محله هست. از این ساختارهای موجود ما استفاده می‌کنیم که ظرفیت‌های آنها را بالا می‌بریم. نحوهٔ عملکرد هیئت‌های اجرایی خب یک دغدغه‌ای وجود داشته و دارد.

 هیئت‌های اجرایی یک‌مرتبه آنها باید صلاحیت‌ها را بررسی کنند و بعد نتیجه آنها در اختیار هیئت وزارت قرار بگیرد. ما بدون تعارف نمی‌خواهیم نقش هیئت اجرایی و تشریفاتی باشیم ما هم برابر قانون عمل خواهیم کرد اما کاری که می‌کنیم این است که به‌هرحال ما یعنی یک تدابیر سخت‌گیرانه‌ای اندیشیده شده آمدیم دستورالعمل نوشتیم؛ یعنی امروز در تهران در مازندران در گلستان در گیلان قرار نیست کسی سلیقه‌ای عمل کند.

انتخاب هیئت اجرایی در فرمانداری ها فاعده مند شد

وی بیان کرد:حتی در انتخاب هیئت‌های اجرایی یعنی فرماندار ما این‌طور نیست که به اختیار خودش بر اساس آن چهارچوبی که تعیین می‌کنند و تعیین شده اعضای هیئت اجرایی انتخاب می‌شوند،  سلیقه‌ای نیست تحت‌تأثیر نیست، گفت: انتخاب قاعده‌مند شده است؛ یعنی درگذشته این بایدها و نبایدها بوده ما چهارچوبی به آن داده‌ایم که ان شاالله ما در مؤلفه ی سلامت اگر کسی واقعا خواست و داوطلب در عرصهٔ انتخابات و رقابت شرکت کنند.

 غلامرضا ادامه داد: بعد کانال‌های رجوع را تعریف کردیم که این کانال‌های رجوع یک قوهٔ ناظری اینجا وجود دارد که نظارت می‌کند، رها نمی‌کنیم و رها نکردیم؛ ما بسترهایی را آماده می‌کنیم که فرض بگیرید اگر بخواهیم تعداد شعبات را در کل کشور به حدود 70 هزار شعبه افزایش بدهیم.  ما به‌عنوان ستاد انتخابات کشور در هر ۷۰ هزار شعبه می‌توانیم حضور داشته باشیم؛ یعنی ناظر باشیم ناظر داریم نمایندگان و فرمانداران ما هستند؛ اما یک قوهٔ ناظر دیگری هم هست که من می‌توانم با آن ارتباط برقرار کنم و آن‌ها هم همین‌طور.

وی با بیان اینکه سلامت ارتباط مستقیم با رقابت و مشارکت دارد، افزود: ملاک وضعیت امروز است. ما قانوناً اختیار داشتیم که تحقیقات محلی کنیم ظرفیت را به کار می‌گیریم.

شبکه‌های استانی درباره طرح‌های توسعه ای به مردم آگاه سازی می کنند

رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه راجع به دیوان مشارکتی ما پیش‌بینی نداریم و زود است که بخواهیم الان پیش‌بینی نسبت به انتخابات مجلس و خبرگان رهبری داشته باشیم، گفت: البته این‌طور نیست که ما برآورد نداشته باشیم ما الان به لطف خدا هوشمندانه  برآورد تهیه می‌کنیم از بچه‌ها و شهرستان‌ها یک تدابیری خیلی خوبی اندیشیده می‌شود  و ما با کمک شما یعنی یکی از کارهایی که ما می‌خواهیم بکنیم این است که ما با کمک دفتر سیاسی دفتر انتخابات و دفتر تقسیمات ما بنا داریم چشم‌انداز شهرستان از جهت توسعه مشخص کنیم هر نامزدی یک وعده‌ای ندهد که وعده ناشدنی باشد ما این نقشه را در اختیار شما رسانه‌ها قرار می‌دهیم که مردم بتوانند تشخیص بدهند این رای شدنی نیست در چشم‌انداز ۵ساله یعنی یک تعهدی یک هزینه‌ای را روی دست دولت بگذارد اعتماد عمومی از بین می‌رود.

غلامرضا افزود: ما اگر بتوانیم دو سه طرح را با هم تلفیق می‌کنیم که حتی می‌خواهیم در اختیار شبکه‌های استانی قرار دهیم شبکه‌های استانی دربارهٔ طرح‌های توسعه حرف بزنند اگر من نوعی نامزد وعده‌ای دادم مردم بتوانند تشخیص دهند این رای شدنی نیست، این کارها را انجام می‌دهیم با نگاه به‌سلامت، یعنی مردم اصلح را انتخاب کنند آن کسی که صادقانه با مردم حرف می‌زند قول می‌دهد.

پیاده سازی فایل صوتی:فاطمه موسوی

تنظیم:نداکلائی