لزوم تلاش برای راه‌اندازی تشکل تخصصی صنعت نوغان‌داری
لزوم تلاش برای راه‌اندازی تشکل تخصصی صنعت نوغان‌داری

به گزارش ندای تجن در چهارمین روز از گرامی داشت هفته جهاد کشاورزی جشنواره پیله کرم ابریشم با حضور مسئولین استانی، شهرستانی واجرای موسیقی ورزشی در درروستای کالیکلای لفور سوادکوه شمالی برگزار شد. مسئول مرکز ترویج وتوسعه تکنولوژی جهاد کشاورزی گفت: به مناسبت هفته جهاد کشاورزی امسال برنامه‌های مختلفی از جمله همایش فعالین جهادی ودام […]

به گزارش ندای تجن در چهارمین روز از گرامی داشت هفته جهاد کشاورزی جشنواره پیله کرم ابریشم با حضور مسئولین استانی، شهرستانی واجرای موسیقی ورزشی در درروستای کالیکلای لفور سوادکوه شمالی برگزار شد.

مسئول مرکز ترویج وتوسعه تکنولوژی جهاد کشاورزی گفت: به مناسبت هفته جهاد کشاورزی امسال برنامه‌های مختلفی از جمله همایش فعالین جهادی ودام وطیور استان درحال برگزاری است.

غلامرضا رعیت پناه، افزود: درهفته جهاد کشاورزی ۴۸تولیدی زیربنایی به ارزش ۵۴۳ میلیارد تومان مورد بهره برداری قرار گرفت که تعداد ۲٠٠نفر اشتغالزایی در ۴٠٠٠خانواده روستادر ۵۲ استان بوده است.

رعیت پناه صنعت نوغان داری را به عنوان یک میراث کهن فرهنگی واجتماعی می داند که در قالب دولت سیزدهم تلاش مضاعف شد تا این صنعت احیا شود.

رعایت پناه با بیان اینکه در راستای توسعه برای صنعت نوغان دارای مشکلاتی است و ادامه داد:نداشتن تشکل تخصصی برای نوغان داری مشکلی است که نیازمند تلاش در ایجاد تشکل خصوصی ومشارکت اغاز بهره بردران دراین صنعت است .

این مسئول اشاره کرد: حمایت در درون به نفع بهره برداران باید باشد در صنعت نوغان دارای زنجیره ای مقوله کالایی نیست حلقه مفقود شده است. پیله ها با تلاش نتیجه بدهد وباافزایش دودستگاه خشک کنی، نخ کشی درتمامی مناطق باعث افزایش صنعت ورشد آن باشیم وهمین باعث انگیزه بیشتر برای پرورش قارچ هم رقم زده شود.

رقیه رحیمی کارشناس مسئول ترویج،نوغان داری شهرستان سوادکوه شمالی گفت: سوادکوه شمالی قدمت دیرینه‌ای درپرورش کرم ابریشم دارد با شروع فصل بهار واغاز رویش برگهای توت، بانوهای این سرزمین به خصوص روستای لفور اقدام به پرورش کرم ابریشم می کنند که در هر سال 2بار پرورش می یابد. یک بار با فصل بهار با رویش برگهای توت وبار دیگر در نیمه دوم تابستان ماه مرداد تا حول وحوش شهریورماه با جوانه زدن توت وبا خزان رفتن درخت توت ما دیگر پرورش کرم ابریشم تا بهار سال آینده نداریم.

دبیر جشنواره پیله کرم ابریشم، افزود: حدود ۴۵روز از ابتدا جعبه تخم نوغان تغذیه داده می شود و در طول این مدت از برگ تغذیه می کند. وبعد از اینکه لارو از تخم در آمد از برگ توت تغدیه می کند وهمزمان با تغدیه بیشتر ومراقبت بیشتر سرانجام خوردن برگ متوقف وکرم‌ها به دوررخودشان پیله ای را می تنند وبعد از چند روز برداشت پیله داریم.

کارشناس مسئول ترویج نوغان با اشاره به اینکه درشهرستانهایی به مانند بابل وسوادکوه شمالی بیشترین تعدادنوغان را دارد.

دربحث اشتغال زایی این مسئول با استحضار به اینکه درترویج این محصول کیلویی ۲۲٠هزار تومان است از هر جعبه وبا تعداد موجودی جعبه ها می توان درامد خوبی کسب کرد. وبرای توسعه این حرفه در شهرستان واستان امتیازاتی جهاد کشاورزی داده است وتلاش وفعالیت کارشناسان برای پی گیری ورشد وتعداد این صنعت ۲۸٪افزایش نسبت به سال گذشته داشته است وبه پاس تشکر از این برداشت پیله وخدا قوت به تلاش وپشتکار پرورش دهندگان این صنعت کرم ابریشم جشنی در روستای کالیکلای لفور سوادکوه شمالی برگزار شد.

صنعت کرم ابریشم یکی از با ارزشترین وبی بدلیترین نعمت خداوندی است که باید در حفظ ونگهداری آن با توجه به قدمتی که دارد کوشا باشیم ودر ترویج آن تلاش کنیم، همچنان این صنعت بکر که در دنیا ارجحیت خودش را دارد با اثر هنرمندانی که تابلوها وفرشهای گرانقیمت تهیه می شود یک برند تاریخی وماندگار برای ایران سرافراز ما است که با حمایت ودادن اعتبارات به صنعتگران و تولیدکنندگان آن در ماندگاری این صنعت کهن تاریخی اثر گذار باشیم.

خبر:سیده زینت موسوی پور

عکس:مهرعلی رهنمای-مریم امیری